Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

woensdag 20 april 2022

19:30 - 22:30
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Ard van der Tuuk
Toelichting

Hierbij nodig ik u uit voor de OPENBARE vergadering van de raad van de gemeente Westerkwartier, die wordt gehouden op 20 april 2022.


De stukken voor deze vergadering zijn digitaal te raadplegen op de website https://ris2.ibabs.eu/Westerkwartier. Belangstellenden zijn van harte welkom de vergadering bij te wonen.


Inwoners en belanghebbenden kunnen inspreken. In de raadsvergadering kan alleen ingesproken worden over onderwerpen die op de agenda staan en die niet in een raadsoverleg aan de orde zijn geweest.


A. van der Tuuk, voorzitter.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    De voorzitter opent om 19.30 uur de vergadering.

    00:00:08 - 00:02:39 - Ard van der Tuuk
  2. 2

    Besluit

    De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

    00:01:47 - 00:02:39 - Ard van der Tuuk
  3. 3

    De raad besluit over te gaan tot beëdiging van 2 raadsleden, die zijn gekozen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022. Zij waren in verband met ziekte afwezig op 30 maart j.l.

    Besluit

    Raadslid Alex Steenbergen legt in handen van de voorzitter de eed af.
    Raadslid Mark Veenstra legt in handen van de voorzitter de belofte.

    00:01:48 - 00:02:39 - Ard van der Tuuk
    00:06:32 - 00:07:53 - Ard van der Tuuk
  4. 4

    Elke fractie vertegenwoordigt in de gemeenteraad kan 3 fractieassistenten aanwijzen als deelnemer aan raadsoverleggen of raadsactiviteiten.  Deze fractieassistenten moeten voordat ze de functie kunnen aanvaarden, in handen van de voorzitter van de raad de eed of belofte afleggen. Daarnaast moeten ze bij aanvaarding van de functie minimaal 6 maanden woonachtig zijn en ingeschreven staan in de gemeente.

    Besluit

    De fractieassistenten: Mirjam Bakker, Gerrit Janssen, Henk Hildering, Mark van Assen, Rene de Vink, Jop Overgaauw,  Martin Boog, Ymte Sybrandij, Joachim Bekkering en Denny Boersma leggen in handen van de voorzitter de eed af.


    De fractieassistenten: Arjen Meinders, Rudie Kiesbrink, Henrica Bergsma, Milena Bleeksma, Aartjan Feitsma, Johan Zielstra, Jeroen Betten, Han Schiphuis leggen in handen van de voorzitter de belofte af.

    00:07:49 - 00:07:53 - Ard van der Tuuk
    00:07:55 - 00:07:56 - Ard van der Tuuk
    00:12:04 - 00:14:24 - Ard van der Tuuk
    00:14:24 - 00:14:27 - Ard van der Tuuk
    00:23:15 - 00:23:24 - Ard van der Tuuk
  5. 5

    Besluit

    Wethouder Nederveen: Aanbesteding begeleiding ouderen.
    Wethouder Nederveen: Hoogspanningsmasten Aduard.

    00:23:42 - 00:26:39 - Bert Nederveen
    00:26:39 - 00:27:52 - Ard van der Tuuk
  6. 7

    Besluit

    De vraag ingediend door de heer Klaas-Wybo van der Hoek "zet ook de knop om": campagne kabinet om de thermostaat enkele graden lager te zetten en ruimten minder te koelen. Daarnaast wordt met een nationaal isolatieprogramma begonnen.
    De vragen:
    1.    Heeft het college ook de knop omgezet?
    2.    Welke resultaten verwacht het college hiervan?
    3.    Neemt het college naar aanleiding van deze campagne extra maatregelen?
    4.    Komen er extra acties om isoleren bij huizen en gebouwen van onze inwoners te bevorderen?
    5.    Welke resultaten zou het college hiervan kunnen verwachten?


    De vragen worden beantwoord door wethouder Westra.

    00:27:47 - 00:27:52 - Ard van der Tuuk
    00:27:52 - 00:29:37 - Klaas-Wybo van der Hoek
    00:29:37 - 00:29:43 - Ard van der Tuuk
    00:29:55 - 00:30:05 - Hielke Westra
    00:30:05 - 00:30:08 - Klaas-Wybo van der Hoek
    00:30:08 - 00:32:24 - Hielke Westra
    00:32:24 - 00:32:30 - Ard van der Tuuk
    00:32:30 - 00:33:57 - Ard van der Tuuk
  7. 8

    Bijlagen

    Besluit

    Vragen:
    101-01 Problemen milieu route:  Klaas-Wybo van der Hoek (GroenLinks) mede namens de PvdA. Vraag naar de oplossing.
    Wethouder Westra geeft een toelichting.


    214-01 Raadsbrief bezwaarprocedure instemmingsbesluit Grijpskerk. Klaas-Wybo van der Hoek (GroenLinks. Vraag naar aanleiding van de actuele situatie.
    Wethouder Westra geeft een toelichting.


    09-01 en 09-02 Meerjarenagenda publiek gezondheid. Wybe Niemeijer (ChristenUnie). Komen wij als gemeenteraad nog te spreken over dit stuk, of is dit een definitief stuk en mogen wij alleen nog beslissen om de GGD meer geld te geven zodat dit ook uitgevoerd kan worden?
    Wethouder Pastoor geeft een toelichting.


    212-01 Raadsbrief Schuldhulpmaatje Westerkwartier. Geertje Veenstra (CDA) Vraag naar aanleiding  schuldhulpmaatje.  Destijds is er een toezegging gedaan om gesprek aan te gaan, heeft dat inmiddels plaatsgevonden?
    Wethouder Nederveen geeft aan dat aanvrager het niet nodig acht een gesprek aan te gaan.


    Agenderingsverzoeken Raadsoverleg mei 2022:
    11-01 Overdrachtsdocument Omgevingsvisie. Klaas-Wybo van der Hoek (GroenLinks). Welke adviezen nemen we over?
    205-02 Laadvisie. Klaas-Wybo van der Hoek (GroenLinks). Graag bespreken in raadsoverleg.
    220-01 Quick scan toekomst kleine gasvelden. Klaas-Wybo van der Hoek (GroenLinks) mede namens de PvdA bespreken in raadsoverleg. Graag de auteur/onderzoeker prof. Mulder daarvoor uitnodigen.


    Voor het overige wordt ingestemd met de wijze van afdoening conform het voorstel.

    00:32:37 - 00:33:57 - Ard van der Tuuk
    00:33:57 - 00:34:36 - Klaas-Wybo van der Hoek
    00:34:36 - 00:34:42 - Ard van der Tuuk
    00:34:42 - 00:34:52 - Klaas-Wybo van der Hoek
    00:34:52 - 00:35:00 - Ard van der Tuuk
    00:35:10 - 00:36:12 - Hielke Westra
    00:36:16 - 00:36:20 - Ard van der Tuuk
    00:36:20 - 00:37:59 - Klaas-Wybo van der Hoek
    00:38:01 - 00:38:08 - Ard van der Tuuk
    00:38:08 - 00:38:13 - Hielke Westra
    00:38:13 - 00:38:16 - Klaas-Wybo van der Hoek
    00:38:16 - 00:39:58 - Hielke Westra
    00:39:58 - 00:40:29 - Ard van der Tuuk
    00:40:29 - 00:41:25 - Wybe Niemeijer
    00:41:27 - 00:41:29 - Ard van der Tuuk
    00:41:29 - 00:42:46 - Elly Pastoor
    00:42:46 - 00:42:58 - Ard van der Tuuk
    00:42:58 - 00:44:04 - Geertje Veenstra
    00:44:04 - 00:44:06 - Ard van der Tuuk
    00:44:06 - 00:44:51 - Bert Nederveen
    00:44:53 - 00:45:08 - Ard van der Tuuk
    00:45:11 - 00:45:46 - Klaas-Wybo van der Hoek
    00:45:46 - 00:45:48 - Ard van der Tuuk
    00:45:48 - 00:46:06 - Klaas-Wybo van der Hoek
    00:46:06 - 00:46:10 - Ard van der Tuuk
    00:46:10 - 00:47:23 - Klaas-Wybo van der Hoek
    00:47:23 - 00:47:44 - Ard van der Tuuk
    00:47:44 - 00:47:58 - Klaas-Wybo van der Hoek
    00:48:00 - 00:50:45 - Ard van der Tuuk
  8. 9

    Al enige jaren is sprake van overlast van broedkolonies van de roek, vooral in Tolbert, Leek en Grijpskerk. Omdat roekennesten jaarrond beschermd zijn voor de wet natuurbescherming is hier voor de gemeente lastig hiertegen op te treden. Met een goed beheerplan is het mogelijk een ontheffing te krijgen bij de provincie, waarmee de roeken van overlastlocaties kunnen worden verjaagd naar andere locaties. Dit biedt geen garantie op blijvend succes, maar kan de overlast wel beduidend verminderen.


    In 2021 is ervoor gekozen een inventarisatie te maken van de problematiek en een verkenning te doen naar roekenbeheer. Op grond van die verkenning zijn 3 scenario’s uitgewerkt:
    1: Geen actief gemeentelijk roekenbeheer
    2: Actief beheer op ernstige overlastlocaties
    3: Actief beheer op ernstige en matige overlastlocaties


    Op basis van de opgehaalde informatie lijkt scenario 1 geen optie. De raad wordt gevraagd te kiezen voor het opstellen en uitvoeren van een beheerplan voor actief
    roekenbeheer op ernstige overlastlocaties (volgens scenario 2) en hiervoor het benodigde budget op te nemen in de perpectiefnota voor de jaren
    2022-2026.

    Voorgesteld besluit

    1. Te kiezen voor het opstellen en uitvoeren van een beheerplan voor actief roekenbeheer op ernstige overlastlocaties (volgens scenario 2).
    2. Hiervoor het benodigde budget op te nemen in de perspectiefnota voor de jaren 2022-2026.

    Besluiten

    De raad besluit unaniem
    1. Te kiezen voor het opstellen en uitvoeren van een beheerplan voor actief roekenbeheer op ernstige overlastlocaties (volgens scenario 2).
    2. Hiervoor het benodigde budget op te nemen in de perspectiefnota voor de jaren 2022-2026.

    De raad besluit unaniem:
    1. Te kiezen voor het opstellen en uitvoeren van een beheerplan voor actief roekenbeheer op ernstige overlastlocaties (volgens scenario 2).
    2. Hiervoor het benodigde budget op te nemen in de perspectiefnota voor de jaren 2022-2026.

    00:48:23 - 00:50:45 - Ard van der Tuuk
  9. 10

    In de Managementletters 2020 en 2021 heeft de accountant aandacht gevraagd voor de kaderstellende rol van de raad als het gaat om afwijkingen in de prestatielevering van gesubsidieerde organisaties in verband met de coronapandemie. De accountant adviseerde (samengevat):
    • met de raad een kader af te spreken hoe, door middel van beoordeling op de ‘prestatielevering’ door gesubsidieerde partijen, daadwerkelijk wordt getoetst dat de afwijkingen het gevolg zijn van Corona en toepassing van het coulance-kader dus passend is
    • Met de raad te overleggen op welke manier kan worden omgegaan met situaties waarin de financiële resultaten over 2020 van de betreffende instellingen of organisaties wijzen op overcompensatie of onbalans in de ontvangen middelen.


    In dit raadsvoorstel wordt aandacht besteed aan de twee genoemde punten. Ook wordt gevraagd in te stemmen met de werkwijze van het college ten aanzien van (afwijkende) prestatielevering van gesubsidieerde organisaties en ten aanzien van t.a.v. overcompensatie/onbalans in de te ontvangen middelen vanwege de bijzonder omstandigheden van de corona periode

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met de werkwijze van het college ten aanzien van (afwijkende) prestatielevering van gesubsidieerde organisaties en ten aanzien van overcompensatie/ onbalans in de te ontvangen middelen, vanwege de bijzondere omstandigheden van de corona periode.

    Besluit

    De raad stemt unaniem in met de werkwijze van het college ten aanzien van (afwijkende) prestatielevering van gesubsidieerde organisaties en ten aanzien van overcompensatie/ onbalans in de te ontvangen middelen, vanwege de bijzondere omstandigheden van de corona periode.

    00:49:07 - 00:50:45 - Ard van der Tuuk
  10. 11

    Gemeenten dienen verantwoording af te leggen over de informatieveiligheid. Om dit eenvoudiger te maken heeft de VNG samen met het Rijk een nieuwe, efficiënte verantwoordingssystematiek ontwikkeld: de Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA). In de ENSIA zijn verschillende verantwoordingssystematieken, zoals de Basisregistratie Personen (BRP), Reisdocumenten (PUN en PNIK) de Digitale persoonsidentificatie (DigiD) samengevoegd en gestroomlijnd.


    Met de voorliggende ENSIA-collegeverklaring (bijlagen 1, 1a en 1b) geeft het college aan in hoeverre de beheersingsmaatregelen voldoen aan de normen die gelden voor DigiD en Suwinet en op welke onderdelen de gemeente niet voldoet aan deze normen. De collegeverklaring is opgesteld aan de hand van de uitkomsten van de zelfevaluaties die door de lijnverantwoordelijken zijn uitgevoerd, onder coördinatie van de Functionaris Informatieveiligheid. Een gecertificeerde IT-auditor heeft de collegeverklaring gecontroleerd. Na vaststelling van de collegeverklaring heeft de auditor zijn assurancerapport afgeven (bijlage 2). De IT-auditor verklaart hierin dat de collegeverklaring een getrouw beeld geeft.


    De collegeverklaring wordt gezamenlijk met het assurancerapport aangeboden aan de gemeenteraad. Gevraagd wordt kennis te nemen van de getekende collegeverklaring ENSIA met bijbehorende bijlagen.

    Voorgesteld besluit

    Kennis nemen van de getekende collegeverklaring ENSIA + bijlagen DigiD & Suwinet, het assurance rapport van de IT auditor, de rapportages BAG, BGT, BRO en WOZ en de
    rapportage verhogen digitale weerbaarheid (VDW).

    Besluit

    De raad besluit unaniem kennis te nemen van de getekende collegeverklaring ENSIA + bijlagen DigiD & Suwinet, het assurance rapport van de IT auditor, de rapportages BAG, BGT, BRO en WOZ en de rapportage verhogen digitale weerbaarheid (VDW).

    00:49:28 - 00:50:45 - Ard van der Tuuk
    00:50:45 - 00:50:49 - Arina Havinga - Rook
    00:50:49 - 00:50:51 - Ard van der Tuuk
    00:50:51 - 00:51:21 - Arina Havinga - Rook
    00:51:21 - 00:51:32 - Ard van der Tuuk
    00:51:32 - 00:53:03 - Elly Pastoor
    00:53:03 - 00:53:04 - Arina Havinga - Rook
    00:53:04 - 00:54:02 - Elly Pastoor
    00:54:02 - 00:54:05 - Arina Havinga - Rook
    00:54:06 - 00:54:16 - Ard van der Tuuk
    00:54:16 - 00:55:36 - Arina Havinga - Rook
    00:55:36 - 00:55:53 - Ard van der Tuuk
    00:55:53 - 00:56:55 - Geertje Veenstra
    00:56:55 - 00:56:59 - Ard van der Tuuk
    00:58:10 - 00:58:15 - Ard van der Tuuk
    00:58:17 - 00:58:54 - Anneke Laan
    00:58:54 - 00:58:57 - Ard van der Tuuk
    00:58:57 - 00:58:58 - Arina Havinga - Rook
    00:58:58 - 00:59:00 - Ard van der Tuuk
    00:59:00 - 00:59:19 - Arina Havinga - Rook
    00:59:19 - 01:01:39 - Ard van der Tuuk
    01:01:39 - 01:01:40 - Ard van der Tuuk
    01:01:40 - 01:01:53 - Arina Havinga - Rook
    01:01:55 - 01:02:07 - Ard van der Tuuk
    01:02:11 - 01:02:27 - Ard van der Tuuk
    01:02:27 - 01:02:30 - Ard van der Tuuk
    01:02:30 - 01:02:56 - Emil Klok
    01:02:56 - 01:03:08 - Ard van der Tuuk
    01:03:17 - 01:03:32 - Ard van der Tuuk
    01:03:37 - 01:03:46 - Ard van der Tuuk
    01:03:46 - 01:04:36 - Arina Havinga - Rook
    01:04:36 - 01:05:13 - Ard van der Tuuk
    01:05:13 - 01:12:49 - Elly Pastoor
  11. 12.1

    Stemuitslag

    voor 61%
    tegen 39%
    voor
    Raadsleden (20)
    tegen
    Raadsleden (13)

    Besluit

    Het Amendement wordt met 20 stemmen voor en 13 stemmen tegen aangenomen.

  12. 12.2

    Het schoolbestuur Quadraten heeft onderzoek laten doen naar een fusie van de beide basisscholen in Zevenhuizen, OBS Het Veenpluis en CDS De Delta. In oktober 2021 bleek er voldoende draagvlak te zijn bij ouders, personeel en directies, om de scholen al per 1 augustus 2022 te laten fuseren. Het college van burgemeester en wethouders heeft op 14 december 2021 positief geadviseerd over deze fusie. Quadraten heeft een spoedaanvraag ingediend om de fusieschool tijdig in één gebouw onder te brengen, en daarbij gekozen voor Het Veenpluis. Dit kon niet meer via een reguliere huisvestingsaanvraag, omdat die vóór 1 februari 2021 bij de gemeente ingediend had moeten worden. Om alle leerlingen op één locatie les te kunnen geven, is een uitbreiding van het gebouw nodig.


    Uw raad wordt via dit voorstel gevraagd in te stemmen met het beschikbaar stellen van investeringskredieten voor de uitbreiding van het gebouw van Het Veenpluis, en de maatregelen voor het realiseren van een veilige schoolomgeving bij Het Veenpluis.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Raadsleden (33)

    Voorgesteld besluit

    1. Een investeringskrediet van € 367.422,00 beschikbaar te stellen als bekostiging van de uitbreiding van het schoolgebouw van Het Veenpluis vanwege de fusie met De Delta.
    2. Een investeringskrediet van € 75.000,00 beschikbaar te stellen voor het nemen van maatregelen voor het realiseren van een verkeersveilige schoolomgeving bij Het Veenpluis.
    3. In afwijking van de financiële verordening een afschrijvingstermijn van 7 jaar te hanteren.
    4. De structurele kapitaallasten van € 69.839,00 te verwerken in de perspectiefnota 2023-2026.

    Besluit

    De raad besluit unaniem:
    1. Een investeringskrediet van € 367.422,00 beschikbaar te stellen als bekostiging van de uitbreiding van het schoolgebouw van Het Veenpluis vanwege de fusie met De Delta.
    2. Een investeringskrediet van € 75.000,00 beschikbaar te stellen voor het nemen van maatregelen voor het realiseren van een verkeersveilige schoolomgeving bij Het Veenpluis.
    3. In afwijking van de financiële verordening een afschrijvingstermijn van 10 jaar te hanteren.
    4. De structurele kapitaallasten van € 50.519,00 te verwerken in de perspectiefnota 2023-2026.

    Amendementen

    Titel
    Amendement raadsvoorstel uitbreiding huisvesting Het Veenpluis
    01:08:51 - 01:12:49 - Elly Pastoor
    01:12:49 - 01:13:03 - Arina Havinga - Rook
    01:13:03 - 01:13:40 - Elly Pastoor
    01:13:40 - 01:13:45 - Emil Klok
    01:13:45 - 01:13:57 - Elly Pastoor
    01:13:57 - 01:13:59 - Ard van der Tuuk
    01:13:59 - 01:14:31 - Emil Klok
    01:14:31 - 01:14:44 - Elly Pastoor
    01:14:44 - 01:14:54 - Emil Klok
    01:14:54 - 01:16:18 - Geertje Veenstra
    01:16:18 - 01:16:24 - Ard van der Tuuk
    01:16:24 - 01:16:25 - Geertje Veenstra
    01:16:25 - 01:16:59 - Ard van der Tuuk
    01:16:59 - 01:17:56 - Elly Pastoor
    01:17:56 - 01:18:08 - Geertje Veenstra
    01:18:08 - 01:18:11 - Ard van der Tuuk
    01:18:11 - 01:20:37 - Elly Pastoor
    01:20:37 - 01:21:05 - Ard van der Tuuk
    01:21:05 - 01:22:25 - Arina Havinga - Rook
    01:22:25 - 01:22:27 - Ard van der Tuuk
    01:22:27 - 01:23:24 - Geertje Veenstra
    01:23:24 - 01:23:48 - Ard van der Tuuk
    01:23:51 - 01:24:13 - Anneke Laan
    01:24:13 - 01:24:44 - Ard van der Tuuk
    01:24:44 - 01:25:04 - Ard van der Tuuk
    01:25:04 - 01:25:05 - Ard van der Tuuk
    01:25:33 - 01:25:35 - Ard van der Tuuk
    01:25:35 - 01:26:05 - Emil Klok
    01:26:05 - 01:26:11 - Ard van der Tuuk
    01:26:11 - 01:28:07 - Elly Pastoor
    01:28:07 - 01:28:55 - Ard van der Tuuk
    01:29:10 - 01:29:20 - Ard van der Tuuk
    01:30:33 - 01:31:02 - Ard van der Tuuk
    01:31:11 - 01:31:20 - Ard van der Tuuk
    01:31:20 - 01:31:27 - Geertje Veenstra
    01:31:27 - 01:31:42 - Ard van der Tuuk
    01:31:42 - 01:32:00 - Geertje Veenstra
    01:32:00 - 01:32:15 - Ard van der Tuuk
    01:32:15 - 01:32:26 - Ard van der Tuuk
    01:32:30 - 01:32:34 - Ard van der Tuuk
    01:32:34 - 01:32:37 - Anneke Laan
    01:32:39 - 01:32:57 - Ard van der Tuuk
    01:33:43 - 01:33:48 - Ard van der Tuuk
    01:33:50 - 01:34:00 - Ard van der Tuuk
    01:34:00 - 01:34:21 - Ard van der Tuuk
  13. 13.1

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Raadsleden (33)

    Besluit

    Het amendement wordt met 33 stemmen vóór en 0 stemmen tegen aangenomen.

  14. 13.2

    Op 1 maart is opdracht gegeven zo snel mogelijk opvangplekken in onze gemeente te realiseren voor Oekraïense vluchtelingen. Deze opdracht vloeit voort uit de afspraak die de burgemeesters van de Veiligheidsregio Groningen hebben gemaakt om 2000 opvangplekken te creëren. Op dat moment bedroeg het aantal vluchtelingen meer dan 1 miljoen. Op 22 maart is dat aantal opgelopen tot ruim 3,6 miljoen. De schattingen van het totaal aantal te verwachten vluchtelingen lopen uiteen van 4 miljoen tot 7 miljoen (UNHCR). Inmiddels zijn wij drie weken onderweg in het realiseren van deze opgave. In dit raadsvoorstel informeren wordt u geïnformeerd over het proces in deze afgelopen weken en de resultaten tot nu toe en wordt voorgesteld voorfinanciering van € 1,5 miljoen beschikbaar te stellen voor het realiseren van opvang.


    Voorgesteld besluit:
    In te stemmen met voorfinanciering van de kosten voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne tot een hoogte van € 1,5 miljoen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Raadsleden (33)

    Besluit

    De raad besluit in te stemmen met voorfinanciering van de kosten voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne tot een hoogte van € 2,5 miljoen, mede in de wetenschap dat de kosten van de opvang door het Rijk worden gecompenseerd. Het college op te dragen de gemeenteraad maandelijks op de hoogte te houden van de actuele ontwikkelingen.


    *De portefeuillehouder zegt toe dat de raad periodiek zal worden geïnformeerd. Dit kan ook op locatie plaatsvinden.

    Amendementen

    Titel
    Amendement Opvang Oekrainers

    Toezeggingen

    Titel
    Opvang vluchtelingen Oekraine
    01:34:14 - 01:34:21 - Ard van der Tuuk
    01:41:34 - 01:46:55 - Ard van der Tuuk
    01:46:58 - 01:48:20 - Ytsen van der Velde
    01:48:20 - 01:48:29 - Ard van der Tuuk
    01:48:29 - 01:49:01 - Ytsen van der Velde
    01:49:01 - 01:49:16 - Ard van der Tuuk
    01:49:16 - 01:50:37 - Jan Willem Slotema
    01:50:37 - 01:50:45 - Ard van der Tuuk
    01:50:45 - 01:51:10 - Jacquelien Dijkstra
    01:51:10 - 01:51:20 - Ard van der Tuuk
    01:51:20 - 01:53:25 - Anneke Laan
    01:53:25 - 01:53:29 - Ard van der Tuuk
    01:53:29 - 01:54:21 - Harry Stomphorst
    01:54:21 - 01:54:31 - Ard van der Tuuk
    01:54:31 - 01:56:56 - Ard van der Tuuk
    01:56:56 - 01:57:02 - Ard van der Tuuk
    01:57:02 - 01:57:36 - Rogier van 't Land
    01:57:36 - 01:57:40 - Ard van der Tuuk
    01:57:40 - 01:59:01 - Sandra de Wit
    01:59:04 - 01:59:08 - Ard van der Tuuk
    01:59:08 - 02:01:36 - Annemiek KleinJan - Uneken
    02:01:36 - 02:01:42 - Ard van der Tuuk
    02:12:44 - 02:13:12 - Ard van der Tuuk
    02:13:12 - 02:13:44 - Ytsen van der Velde
    02:13:44 - 02:13:50 - Ard van der Tuuk
    02:13:50 - 02:14:03 - Ytsen van der Velde
    02:14:05 - 02:14:10 - Ard van der Tuuk
    02:14:10 - 02:15:00 - Jan Willem Slotema
    02:15:00 - 02:15:06 - Ard van der Tuuk
    02:15:06 - 02:15:26 - Jacquelien Dijkstra
    02:15:28 - 02:15:37 - Ard van der Tuuk
    02:15:37 - 02:15:54 - Anneke Laan
    02:15:54 - 02:15:56 - Ard van der Tuuk
    02:15:56 - 02:16:13 - Harry Stomphorst
    02:16:13 - 02:16:45 - Ard van der Tuuk
    02:16:45 - 02:16:48 - Ard van der Tuuk
    02:16:51 - 02:16:54 - Rogier van 't Land
    02:16:54 - 02:16:59 - Ard van der Tuuk
    02:16:59 - 02:17:02 - Sandra de Wit
    02:17:05 - 02:17:08 - Ard van der Tuuk
    02:17:08 - 02:17:19 - Annemiek KleinJan - Uneken
    02:17:19 - 02:18:20 - Ard van der Tuuk
    02:18:24 - 02:18:29 - Ard van der Tuuk
    02:18:29 - 02:18:56 - Ytsen van der Velde
    02:18:56 - 02:21:42 - Ard van der Tuuk
    02:21:42 - 02:21:46 - Ard van der Tuuk
    02:21:46 - 02:22:18 - Ard van der Tuuk
    02:22:20 - 02:22:44 - Ard van der Tuuk
    02:22:44 - 02:24:03 - Ard van der Tuuk
  15. 14.1

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Raadsleden (33)

    Besluit

    Het amendement wordt met 33 stemmen vóór en 0 stemmen tegen aangenomen

  16. 14.2

    Op 3 november 2020 heeft uw raad de Algemene plaatselijke verordening gemeente Westerkwartier 2021 (Apv) vastgesteld. Door de burgemeester is aan uw raad bij de vaststelling van de Apv toegezegd, dat de Apv een jaar na inwerkingtreding zal worden geëvalueerd. Deze evaluatie is eind 2021/begin 2022 uitgevoerd in de ambtelijke organisatie. Hierbij is aan de medewerkers, die betrokken zijn bij de uitvoering van de Apv, gevraagd om hun ervaringen met de voor hen relevante Apv-bepalingen, te delen. Aldus is vanuit de organisatie de benodigde informatie verkregen. De uitkomsten van de evaluatie worden nu met u gedeeld. Op grond van de evaluatie en de gewijzigde model-Apv van de VNG worden een aantal wijzigingen van de Apv voorgesteld.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Raadsleden (33)

    Voorgesteld besluit

    Vast te stellen de eerste wijziging van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Westerkwartier 2021.
    Artikel I
    A
    In de artikelen 2:24, eerste lid, onder d, 2:34a, 2:34c, tweede lid, en artikel 3:7, eerste lid, onder h, onderdeel 1, ‘Drank- en Horecawet’ te vervangen door ‘Alcoholwet’.
    B
    In het opschrift van Hoofdstuk 2, Afdeling 5, wordt ‘Drank- en Horecawet’ vervangen door ‘Alcoholwet’.
    C
    Het tweede en derde lid van artikel 2:26 (ordeverstoring bij evenementen) en artikel 2:50a (Verbod op zichtbare uitingen van verboden organisaties) vervallen te verklaren.
    D
    Na artikel 2:50 een nieuw artikel 2:50a in te voegen, dat als volgt luidt:
    Artikel 2:50a Liggen of slapen op openbare plaatsen
    Het is verboden - al dan niet met gebruikmaking van enige vorm van beschutting, waaronder in ieder geval begrepen het gebruik van een motorvoertuig, een caravan, een tent en dergelijke - op openbare plaatsen:
    a. tussen zonsondergang en zonsopgang te liggen of te slapen;
    b. tussen zonsopgang en zonsondergang te liggen of te slapen, nadat door een toezichthouder dan wel een ambtenaar van politie in het belang van de openbare orde of veiligheid is aangezegd dat dit moet worden beëindigd.
    E
    Artikel 2:79, eerste lid, komt te luiden:
    1. Degene die een woning of een bij die woning behorend erf gebruikt of tegen betaling in gebruik geeft, draagt er zorg voor dat door gedragingen in of vanuit die woning of dat erf of in de onmiddellijke nabijheid van die woning of dat erf geen ernstige en herhaaldelijke hinder voor omwonenden wordt veroorzaakt.
    F
    Artikel 3:7, eerste lid, aanhef wordt gewijzigd en komt te luiden als volgt:
    1. Een vergunning wordt geweigerd als:
    G
    Artikel 3:7, tweede lid, wordt gewijzigd en komt te luiden als volgt:
    2. Met een veroordeling als bedoeld in het eerste lid, onder g en h, wordt gelijkgesteld:
    a. een bevel tot tenuitvoerlegging van een zodanige voorwaardelijke straf;
    b. betaling van een geldsom als bedoeld in artikel 74, tweede lid, onder a, van het Wetboek van Strafrecht of artikel 76, tweede lid, van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, tenzij de geldsom minder dan € 375 bedraagt.
    H
    Het derde lid van artikel 4:11 Apv (Omgevingsvergunning voor het vellen van houtopstanden) vervallen te verklaren.
    Artikel II
    Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking er van.

    Besluit

    De raad besluit vast te stellen de eerste wijziging van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Westerkwartier 2021.


    Artikel I


    A
    In de artikelen 2:24, eerste lid, onder d, 2:34a, 2:34c, tweede lid, en artikel 3:7, eerste lid, onder h, onderdeel 1, ‘Drank- en Horecawet’ te vervangen door ‘Alcoholwet’.


    B
    In het opschrift van Hoofdstuk 2, Afdeling 5, wordt ‘Drank- en Horecawet’ vervangen door ‘Alcoholwet’.


    C
    Het tweede en derde lid van artikel 2:26 (ordeverstoring bij evenementen) en artikel 2:50a (Verbod op zichtbare uitingen van verboden organisaties) vervallen te verklaren.


    D
    Na artikel 2:50 een nieuw artikel 2:50a in te voegen, dat als volgt luidt:


    Artikel 2:50a Liggen of slapen op openbare plaatsen
    Het is verboden - al dan niet met gebruikmaking van enige vorm van beschutting, waaronder in ieder geval begrepen het gebruik van een motorvoertuig, een caravan, een tent en dergelijke - op openbare plaatsen te liggen of te slapen, nadat door een toezichthouder dan wel een ambtenaar van politie in het belang van de openbare orde of veiligheid is aangezegd dat dit moet worden beëindigd.


    E
    Artikel 2:79, eerste lid, komt te luiden:


    1.    Degene die een woning of een bij die woning behorend erf gebruikt of tegen betaling in gebruik geeft, draagt er zorg voor dat door gedragingen in of vanuit die woning of dat erf of in de onmiddellijke nabijheid van die woning of dat erf geen ernstige en herhaaldelijke hinder voor omwonenden wordt veroorzaakt.
    F
    Artikel 3:7, eerste lid, aanhef wordt gewijzigd en komt te luiden als volgt:


    1. Een vergunning wordt geweigerd als:


    G
     Artikel 3:7, tweede lid, wordt gewijzigd en komt te luiden als volgt:


    2.    Met een veroordeling als bedoeld in het eerste lid, onder g en h, wordt gelijkgesteld:
    a.    een bevel tot tenuitvoerlegging van een zodanige voorwaardelijke straf;
    b.    betaling van een geldsom als bedoeld in artikel 74, tweede lid, onder a, van het Wetboek van Strafrecht of artikel 76, tweede lid, van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, tenzij de geldsom minder dan € 375 bedraagt.


    H
    Het derde lid van artikel 4:11 Apv (Omgevingsvergunning voor het vellen van houtopstanden) vervallen te verklaren.


    Artikel II
    Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking er van.

    Amendementen

    Titel
    Amendement raadsvoorstel Evaluatie en eerste wijziging APV
    02:23:23 - 02:24:03 - Ard van der Tuuk
    02:24:06 - 02:26:12 - Rogier van 't Land
    02:26:12 - 02:26:28 - Ard van der Tuuk
    02:26:28 - 02:27:11 - Rogier van 't Land
    02:27:11 - 02:27:33 - Ard van der Tuuk
    02:27:35 - 02:27:40 - Ard van der Tuuk
    02:27:40 - 02:28:13 - Arnold Bloem
    02:28:13 - 02:28:24 - Ard van der Tuuk
    02:28:27 - 02:29:09 - Rogier van 't Land
    02:29:09 - 02:29:38 - Arnold Bloem
    02:29:38 - 02:29:50 - Arnold Bloem
    02:29:50 - 02:29:51 - Arnold Bloem
    02:29:51 - 02:30:05 - Ard van der Tuuk
    02:30:05 - 02:30:54 - Cynthia van Putten
    02:30:54 - 02:31:03 - Ard van der Tuuk
    02:31:03 - 02:31:41 - Reinette Gjaltema - van der Laan
    02:31:41 - 02:31:48 - Ard van der Tuuk
    02:31:48 - 02:31:53 - Koos Siegers
    02:31:53 - 02:31:56 - Ard van der Tuuk
    02:31:59 - 02:32:27 - Sandra de Wit
    02:32:30 - 02:32:33 - Ard van der Tuuk
    02:32:38 - 02:33:03 - Annemiek KleinJan - Uneken
    02:33:03 - 02:35:12 - Ard van der Tuuk
    02:35:14 - 02:35:29 - Arnold Bloem
    02:35:29 - 02:35:50 - Arnold Bloem
    02:35:50 - 02:36:41 - Ard van der Tuuk
    02:36:41 - 02:36:53 - Ard van der Tuuk
    02:36:53 - 02:37:42 - Rogier van 't Land
    02:37:42 - 02:37:51 - Ard van der Tuuk
    02:37:51 - 02:37:53 - Ard van der Tuuk
    02:37:53 - 02:38:14 - Arnold Bloem
    02:38:14 - 02:38:21 - Ard van der Tuuk
    02:38:21 - 02:38:31 - Cynthia van Putten
    02:38:31 - 02:38:36 - Ard van der Tuuk
    02:38:36 - 02:38:42 - Reinette Gjaltema - van der Laan
    02:38:42 - 02:38:45 - Ard van der Tuuk
    02:38:45 - 02:38:50 - Koos Siegers
    02:38:50 - 02:38:58 - Ard van der Tuuk
    02:39:00 - 02:39:05 - Ard van der Tuuk
    02:39:05 - 02:39:11 - Sandra de Wit
    02:39:11 - 02:39:16 - Ard van der Tuuk
    02:39:16 - 02:39:19 - Annemiek KleinJan - Uneken
    02:39:19 - 02:40:38 - Ard van der Tuuk
    02:40:38 - 02:40:40 - Ard van der Tuuk
    02:40:44 - 02:41:17 - Ard van der Tuuk
    02:41:19 - 02:41:20 - Ard van der Tuuk
    02:41:22 - 02:41:46 - Ard van der Tuuk
    02:41:46 - 02:41:49 - Ard van der Tuuk
    02:41:51 - 02:41:53 - Ard van der Tuuk
    02:41:55 - 02:42:10 - Ard van der Tuuk
  17. 15

    Van de diverse gremia en overleggen worden de voorzitters en plaatsvervangers benoemd.
    Van de diverse commissies wordt de bemensing van de commissies vastgelegd.

    Besluit

    De raad heeft unaniem ingestemd met:
    Voorgesteld besluit auditcommissie
    Voorgesteld wordt de volgende raadsleden te benoemen tot lid van de auditcommissie:
    - Dhr. Onno Koopmans (VZ Westerkwartier)
    - Dhr. Koos Siegers (ChristenUnie)
    - Dhr. Harry Stomphorst (Sterk Westerkwartier)
    - Dhr. Mark Veenstra (PvdA)
    - Dhr. Klaas-Wybo van der Hoek (GroenLinks)
    - Dhr. Rogier van ’t Land (D66)
    - Mevr. Reinette Gjaltema (CDA)
    - Dhr. Jan van der Laan (VVD)


    Voorgesteld besluit klankbordgroep rekenkamer
    De volgende leden te benoemen tot lid van de Klankbordgroep Rekenkamer Westerkwartier:
    - Dhr. Alex Steenbergen (ChristenUnie)
    - Mevr. Olga Hartman (VVD)
    - Dhr. Johan de Vries (VZ Westerkwartier)
    - Mevr. Natasja Bennink (GroenLinks)


    Voorgesteld besluit raadscommissie Huisvesting
    De raadscommissie Huisvesting, ex. Artikel 82 Gemeentewet, in te stellen;
    Als leden van de raadscommissie te benoemen: dhr. Harm Beute (VZ Westerkwartier), dhr. Jeroen Hoving (ChristenUnie), dhr. Arnold Bloem (Sterk Westerkwartier), dhr. Jan Willem Slotema (CDA), mevr. Sandra de Wit (PvdA), dhr. Emil Klok (GroenLinks), dhr. Jan van der Laan (VVD) en Annelie Bonnet (D66)


    Voorgesteld besluit voorzitters raadsoverleggen
    Mevrouw Arina Havinga-Rook te kiezen als 2e plaatsvervangend voorzitter (en daarmee ook als een van de voorzitters voor de raadsoverleggen).
    De heer Onno Koopmans en mevrouw Sandra de Wit te kiezen als voorzitters voor de raadsoverleggen.


    Voorgesteld besluit werkgeverscommissie
    De volgende leden te benoemen tot lid van de werkgeverscommissie:
    - Dhr. Koos Siegers (voorzitter)
    - Dhr. Rogier van ’t Land
    - Mevr. Cynthia van Putten


    Voorgesteld besluit raadswerkgroep Dichterbij
    Voorgesteld wordt de raadswerkgroep Dichterbij in te stellen voor de duur van deze raadsperiode, ter uitvoering van het initiatiefvoorstel Dichterbij en de volgende leden en/of fractieassistenten te benoemen tot lid van de werkgroep:
    - Dhr. Harry Rook (VZ Westerkwartier)
    - Mevr. Arina Havinga (ChristenUnie)
    - Dhr. René de Vink (Sterk Westerkwartier)
    - Mevr. Geertje Veenstra (CDA)
    - Mevr. Myra Eeken (PvdA)
    - Dhr. Emil Klok (GroenLinks)
    - Mevr. Olga Hartman (VVD)
    - Mevr. Annelie Bonnet D66

    02:42:21 - 02:42:28 - Ard van der Tuuk
    02:42:28 - 02:42:36 - Klaas-Wybo van der Hoek
    02:42:36 - 02:42:40 - Ard van der Tuuk
    02:42:40 - 02:42:42 - Klaas-Wybo van der Hoek
    02:42:42 - 02:43:12 - Ard van der Tuuk
    02:47:43 - 02:50:01 - Ard van der Tuuk
    02:50:01 - 02:50:02 - Koos Siegers
    02:50:02 - 02:50:04 - Ard van der Tuuk
    02:50:04 - 02:50:23 - Sandra de Wit
    02:50:23 - 02:50:30 - Ard van der Tuuk
    02:50:39 - 02:54:20 - Ard van der Tuuk
    02:59:44 - 02:59:58 - Ard van der Tuuk
    02:59:58 - 03:00:41 - Ard van der Tuuk
  18. 16

    De heer Ytsen van der Velde geeft als fractievoorzitter van de grootste partij een terugkoppeling over de stand van zaken van het proces.


    De informatieronde valt in twee delen uiteen. Er is voor gekozen om na de eerste ronde een verlengde informatieronde in te gelasten.
    Het verslag van de eerste informatieronde treft u bijgevoegd aan.

    Besluit

    De heer Ytsen van der Velde geeft als fractievoorzitter van de grootste partij een terugkoppeling over de stand van zaken van het proces.

    03:00:07 - 03:00:41 - Ard van der Tuuk
    03:00:41 - 03:02:33 - Ytsen van der Velde
    03:02:35 - 03:03:01 - Ard van der Tuuk
  19. 17

    Na de verkiezingen is zoals gebruikelijk het (in)formatieproces gestart. Op vrijdag 25 maart 2022 is met vertegenwoordigers van alle politieke partijen gesproken die in de nieuwe raad vertegenwoordigd zijn. Op 5 april 2022 zijn de bevindingen uit die gesprekken gepresenteerd. Gebleken is dat er een verlengde informatieronde komt. Daarnaast blijkt dat alle partijen voelen voor het opstellen van een raadsakkoord. Een aantal zaken zouden zich daar prima voor lenen, zoals
    duurzaamheid, woningbouw, armoede en zorg, wegen en fietspaden, voedselakkoord en winkeltijden. Het opstellen van een raadsakkoord is een proces dat parallel loop aan het formatieproces. Het raadsakkoord is een relatief nieuw fenomeen. Uit de eerste onderzoeken ernaar komen verschillende voordelen naar voren, ondanks dat een raadsakkoord op verschillende manieren kan worden ingevuld. Het is de raad zelf die betekenis geeft aan het document en bepaalt hoe het raadsakkoord doorwerkt en het bestuur beïnvloedt.

    Besluit

    De raad stemt unaniem in met het starten van het proces tot het komen tot een raadsakkoord, zoals beschreven in dit raadsvoorstel, onder begeleiding van de griffie.

    03:02:59 - 03:03:01 - Ard van der Tuuk
    03:03:03 - 03:06:04 - Ytsen van der Velde
    03:06:04 - 03:07:04 - Ard van der Tuuk
    03:07:07 - 03:07:47 - Ard van der Tuuk
    03:07:47 - 03:08:11 - Ard van der Tuuk
    03:08:13 - 03:08:51 - Ard van der Tuuk
    03:08:54 - 03:09:38 - Ytsen van der Velde
    03:10:35 - 03:11:09 - Rogier van 't Land
    03:11:42 - 03:11:54 - Rogier van 't Land
    03:11:57 - 03:12:08 - Ard van der Tuuk
    03:12:09 - 03:12:27 - Koos Siegers
    03:12:27 - 03:13:54 - Ard van der Tuuk
  20. 18

    Besluit

    De voorzitter sluit de vergadering om 22.50 uur.

    03:12:56 - 03:13:54 - Ard van der Tuuk