- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- Ard van der Tuuk
- Toelichting
-
Hierbij nodig ik u uit voor de OPENBARE vergadering van de raad van de gemeente Westerkwartier, die wordt gehouden op woensdag 12 oktober a.s.
De stukken voor deze vergadering zijn digitaal te raadplegen op de website https://ris2.ibabs.eu/Westerkwartier. Belangstellenden zijn van harte welkom de vergadering bij te wonen.
Inwoners en belanghebbenden kunnen inspreken. In de raadsvergadering kan alleen ingesproken worden over onderwerpen die op de agenda staan en die niet in een raadsoverleg aan de orde zijn geweest.
A. van der Tuuk, voorzitter
Uitzending
Agendapunten
-
1
Aanbieden petitie: mevr. Prinsen biedt namens de bewoners van de betreffende buurt een petitie aan over de locatie van Hummel Recycling en de wens van bezorgde buurtbewoners om het bedrijf te verhuizen naar een geschikte plek. Daarvoor zijn handtekeningen ingezameld die zij zal aanbieden aan de raad.
Besluit
De voorzitter opent de vergadering en heet iedereen van harte welkom.
Afwezig zijn vanavond de raadsleden dhr. Arnold Bloem, mevr. Jacquelien Dijkstra, dhr. Harm Beute en dhr. Harry Rook.
Mevrouw Prinsen biedt namens een aantal initiatiefnemers een petitie aan over de locatie van Hummel Recycling en de wens van bezorgde buurtbewoners om het bedrijf te verhuizen naar een andere plek. Daarvoor zijn handtekeningen ingezameld die worden aangeboden aan de raad.
Door de raadsleden dhr. De Vries (VZ Wk), mevr. Laan (Sterk Wk), dhr. Van der Laan (VVD), dhr. Van ’t Land (D66), dhr. Klok (GroenLinks) en aanvullend door raadslid dhr. Slotema (CDA) worden vragen gesteld.
De vragen worden door mevrouw Prinsen beantwoord.
00:00:17 - 00:00:32 - Ard van der Tuuk00:01:22 - 00:05:26 - Ard van der Tuuk00:10:45 - 00:11:06 - Ard van der Tuuk00:11:06 - 00:12:43 - Johan de Vries00:12:43 - 00:13:04 - Ard van der Tuuk00:13:04 - 00:13:18 - Anneke Laan00:13:18 - 00:13:26 - Ard van der Tuuk00:13:26 - 00:14:29 - Jan van der Laan00:14:29 - 00:14:33 - Ard van der Tuuk00:14:33 - 00:15:01 - Rogier van 't Land00:15:01 - 00:15:04 - Ard van der Tuuk00:15:04 - 00:15:18 - Emil Klok00:15:18 - 00:19:42 - Ard van der Tuuk00:19:42 - 00:20:19 - Ard van der Tuuk00:20:19 - 00:20:28 - Jan Willem Slotema00:20:28 - 00:21:22 - Ard van der Tuuk00:21:22 - 00:22:31 - Ard van der Tuuk00:22:42 - 00:23:12 - Ard van der Tuuk -
2
Besluit
De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.
00:22:59 - 00:23:12 - Ard van der Tuuk -
3
Besluit
Wethouder Nederveen deelt mee dat er door krapte op de arbeidsmarkt en schaarste en hoge kosten van grondstoffen geen of onvoldoende personeel is voor huishoudelijke hulp en een tekort aan hulpmiddelen. Met de uitvoering van de WMO moet daarom ‘scherper aan de wind worden gevaren’. Er moet strenger geïndiceerd worden.
De Beleidsregels zullen hierop worden aangepast.
* De wethouder zegt het volgende toe: binnen 4 weken komt er een communicatieplan om inwoners die het betreft door middel van persoonlijke benadering te informeren. Daarin worden 2 sporen gevolgd, nl. de Personeelstekorten en de WMO in het algemeen.
Vragen worden gesteld door de raadsleden dhr. Van ’t Land (D66), dhr. De Wit (PvdA), mevr. KleinJan-Uneken (GroenLinks), mevr. Veenstra (CDA), dhr. De Vries (VZ WK) en mevr. Laan (Sterk Wk).
Beantwoording door wethouder Nederveen.
Toezeggingen
Titel WMO Communicatieplan 00:23:10 - 00:23:12 - Ard van der Tuuk00:23:38 - 00:27:11 - Bert Nederveen00:27:11 - 00:27:26 - Ard van der Tuuk00:27:26 - 00:27:51 - Rogier van 't Land00:27:54 - 00:28:10 - Bert Nederveen00:28:15 - 00:28:42 - Sandra de Wit00:28:46 - 00:29:11 - Bert Nederveen00:29:17 - 00:29:41 - Annemiek KleinJan - Uneken00:29:44 - 00:29:49 - Ard van der Tuuk00:29:49 - 00:31:30 - Geertje Veenstra00:31:33 - 00:31:37 - Ard van der Tuuk00:31:37 - 00:33:23 - Bert Nederveen00:33:23 - 00:33:50 - Johan de Vries00:33:54 - 00:34:51 - Bert Nederveen00:34:56 - 00:35:24 - Anneke Laan00:35:24 - 00:35:48 - Bert Nederveen00:35:48 - 00:36:23 - Ard van der Tuuk -
4
Bijlagen
Besluit
Inhoudelijk over de besluitenlijst van de Raadsvergadering van 14 september jl.
maakt raadslid Klaas-Wybo van der Hoek (GroenLinks) een opmerking aangaande de reactie van wethouder Sijperda bij agendapunt 12b. Motie Vreemd aan de Orde Stijgende prijzen en koopkracht dat deze wat haar betreft overbodig is. Volgens de heer Van der Hoek heeft de wethouder ook aangegeven dat de motie wat betreft de wethouder steunend is. Dit ziet hij graag toegevoegd aan de besluitenlijst.
De exacte reactie van wethouder Sijperda was als volgt: ‘We denken als college dat deze motie overbodig is maar wij waarderen dit signaal enorm’.
Dit zal in de besluitenlijst van de raadsvergadering van 14 september als zodanig worden aangepast.
Besluitenlijst Raadsvergadering 14 september 2022: Dhr. Klaas-Wybo van der Hoek (GroenLinks) vraagt naar aanleiding van de toezegging door wethouder Nederveen bij agendapunt 5. Vraagrecht inzake faillissement gebiedscoöperatie Westerkwartier, wanneer de evaluatie is en wanneer het perspectief beschikbaar is.
Wethouder Nederveen zegt dat wat het perspectief betreft, gewerkt wordt aan de Regio Coöperatie. Begin november is daarover een bijeenkomst met alle betrokkenen zoals de gemeente, de provincie, grote bedrijven en onderwijsinstellingen.
De gemeente zorgt dat projecten zoveel mogelijk doorlopen. Er zijn al medewerkers via andere werkgevers aan de slag. De gemeente ondersteunt de Hanze Hogeschool bij het voortzetten van de Innovatie Werkplaats.
Voor de evaluatie is begin 2023 een indicatief moment.
Besluitenlijst Raadsoverleg 28 september 2022: Mevr. Geertje Veenstra (CDA) vraagt n.a.v. een vraag inzake sport- en cultuurhoppen, gesteld bij het vraagrecht door mevr. Natasja Bennink (GL), waarbij door wethouder Stomphorst is toegezegd, aldus mevrouw Veenstra, dat een lijst van mailadressen zou worden verstrekt van bedrijven die aangeschreven zijn m.b.t. deze nieuwe website.
Inmiddels is hedenmiddag deze lijst verstrekt.
Afgesproken wordt het daarom hierbij te laten.
De besluitenlijsten van de raadsvergadering van 14 september 2022 en het raadsoverleg van 28 september 2022 zijn hiermee vastgesteld.
00:36:03 - 00:36:23 - Ard van der Tuuk00:36:23 - 00:37:04 - Klaas-Wybo van der Hoek00:37:04 - 00:37:12 - Ard van der Tuuk00:37:12 - 00:37:20 - Onno de Vries00:37:20 - 00:37:26 - Ard van der Tuuk00:37:26 - 00:37:30 - Marjan Sijperda00:37:30 - 00:37:35 - Ard van der Tuuk00:37:35 - 00:37:40 - Marjan Sijperda00:37:40 - 00:38:32 - Ard van der Tuuk00:38:32 - 00:38:40 - Geertje Veenstra00:38:40 - 00:39:00 - Ard van der Tuuk00:39:02 - 00:39:36 - Klaas-Wybo van der Hoek00:39:36 - 00:39:37 - Ard van der Tuuk00:39:40 - 00:40:26 - Bert Nederveen00:40:26 - 00:40:36 - Ard van der Tuuk00:40:36 - 00:41:32 - Geertje Veenstra00:41:32 - 00:41:52 - Ard van der Tuuk00:41:52 - 00:42:03 - Geertje Veenstra00:42:03 - 00:42:25 - Ard van der Tuuk -
5
Bijlagen
Besluit
Vraag Klaas-Wybo van der Hoek (GroenLinks): Zoveel mogelijk voorkomen van verdwijnen van bakkers in Westerkwartier.
- Op welke wijze kan en wil het college iets aan deze situatie van de bakkers doen?
- Op welke wijze kan dit ook gelden voor enkele andere sleutel-mkb’ers in onze dorpen?
De vraag wordt beantwoord door wethouder Sijperda.00:42:21 - 00:42:25 - Ard van der Tuuk00:42:27 - 00:45:14 - Klaas-Wybo van der Hoek00:45:14 - 00:45:17 - Ard van der Tuuk00:45:35 - 00:48:23 - Marjan Sijperda00:48:23 - 00:48:27 - Ard van der Tuuk00:48:27 - 00:50:12 - Klaas-Wybo van der Hoek00:50:12 - 00:50:13 - Ard van der Tuuk00:50:16 - 00:50:42 - Marjan Sijperda00:50:42 - 00:51:40 - Ard van der Tuuk -
6
Bijlagen
Besluit
Vragen:
Lis-stuk 01-01 Informatiebrief vluchtelingen en asielcrisis van Veiligheidsregio Groningen, mevrouw Annemiek Kleinjan-Uneken GroenLinks en mevrouw Sandra de Wit PvdA.
Beantwoording door wethouder Haze en burgemeester Van der Tuuk.
Interruptie door de heer Slotema (CDA).
Lis-stuk 204-01 Begroting 2023 en uitvoeringsprogramma, de heer Klaas-Wybo van der Hoek GroenLinks.
Beantwoording door wethouder Nederveen.
Lis-stuk 200-01 WMO clienttevredenheid en 202-01 Koploperstraject, mevrouw Annemiek Kleinjan-Uneken GroenLinks.
Beantwoording door wethouder Nederveen.
Lis-stuk 100-02 t/m 100-04 Verkeerssituatie Burg. Kruisingalaan te Zuidhorn, de heer Rogier van ’t Land D66.
Beantwoording door wethouder Stomphorst.
Lis-stuk 208 Gebiedsvisie Nienoord. Mevrouw Myra Eeken-Hermans PvdA.
Beantwoording door wethouder Haze.
Lis-stuk 04-01/02 Brief bureau Objectief. (naleving alcohol en tabak) mevrouw Sandra de Wit PvdA. Beantwoording door wethouder Stomphorst.
Agenderingsverzoeken:
Lis-stuk 205-01 t/m 205-04 Maatwerktoezichtsplan; de heer Klaas-Wybo van der Hoek GroenLinks.
Lis-stukken 200-01, 200-02 en 200-03; Cliëntervaringsonderzoek; mevrouw Geertje Veenstra CDA.
Voor het overige wordt ingestemd met de wijze van afdoening conform het voorstel.
00:51:03 - 00:51:40 - Ard van der Tuuk00:51:40 - 00:52:10 - Annemiek KleinJan - Uneken00:52:10 - 00:52:57 - Sandra de Wit00:52:59 - 00:53:08 - Ard van der Tuuk00:53:18 - 00:56:57 - Hans Haze00:56:57 - 00:57:01 - Ard van der Tuuk00:57:05 - 00:57:14 - Hans Haze00:57:17 - 01:05:50 - Ard van der Tuuk01:05:50 - 01:07:59 - Jan Willem Slotema01:08:07 - 01:08:15 - Ard van der Tuuk01:08:15 - 01:09:47 - Klaas-Wybo van der Hoek01:09:47 - 01:10:40 - Bert Nederveen01:10:40 - 01:10:42 - Klaas-Wybo van der Hoek01:10:42 - 01:11:23 - Bert Nederveen01:11:23 - 01:11:38 - Ard van der Tuuk01:11:40 - 01:12:52 - Annemiek KleinJan - Uneken01:12:52 - 01:14:50 - Bert Nederveen01:14:52 - 01:15:02 - Ard van der Tuuk01:15:06 - 01:16:15 - Rogier van 't Land01:16:15 - 01:16:17 - Ard van der Tuuk01:16:17 - 01:16:37 - Harry Stomphorst01:16:37 - 01:17:11 - Ard van der Tuuk01:17:11 - 01:17:35 - Harry Stomphorst01:17:35 - 01:17:40 - Ard van der Tuuk01:17:40 - 01:18:53 - Ard van der Tuuk01:18:53 - 01:18:55 - Ard van der Tuuk01:19:04 - 01:21:49 - Hans Haze01:21:49 - 01:22:06 - Ard van der Tuuk01:22:06 - 01:22:28 - Ard van der Tuuk01:22:28 - 01:22:38 - Jan van der Laan01:22:38 - 01:22:49 - Ard van der Tuuk01:22:49 - 01:23:26 - Sandra de Wit01:23:29 - 01:23:30 - Ard van der Tuuk01:23:30 - 01:23:54 - Harry Stomphorst01:23:54 - 01:24:08 - Ard van der Tuuk01:24:08 - 01:24:43 - Ard van der Tuuk01:24:46 - 01:24:48 - Geertje Veenstra01:24:48 - 01:25:39 - Ard van der Tuuk01:32:48 - 01:32:52 - Ard van der Tuuk01:33:01 - 01:34:44 - Ard van der Tuuk -
7
Op 3 mei 2022 heeft de heer Van Boven aangekondigd te stoppen als lid van de rekenkamer per 1augustus 2022. Op grond van artikel 2, tweede lid van de Verordening op de rekenkamer gemeente Westerkwartier 2019 benoemt de gemeenteraad de leden van de rekenkamer.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De heer J. Brontsema te benoemen als lid van de rekenkamer per 12 oktober 2022 voor de duur van zes jaar.
Besluit
Namens de klankbordgroep voert de heer Alex Steenbergen het woord.
De raad stemt unaniem in met de benoeming van de heer J. Brontsema als lid van de rekenkamer per 12 oktober 2022 voor de duur van zes jaar.01:34:36 - 01:34:44 - Ard van der Tuuk01:34:44 - 01:36:25 - Alex Steenbergen01:36:25 - 01:36:35 - Ard van der Tuuk01:36:35 - 01:36:45 - Alex Steenbergen01:36:45 - 01:38:11 - Ard van der Tuuk01:38:34 - 01:38:37 - Ard van der Tuuk01:40:24 - 01:40:25 - Ard van der Tuuk01:40:27 - 01:40:37 - Onno de Vries01:40:37 - 01:41:45 - Ard van der Tuuk -
8
Bij de instelling van de rekenkamer bij raadsbesluit van 30 oktober 2019 heeft de gemeenteraad besloten het secretariaat van de rekenkamer te beleggen bij de griffie.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Mevrouw M. Bijlsma te benoemen tot secretaris van de rekenkamer per 12 oktober 2022.
Besluit
De raad stemt unaniem in met de benoeming van mevrouw M. Bijlsma tot secretaris van de rekenkamer per 12 oktober 2022.
01:41:14 - 01:41:45 - Ard van der Tuuk01:44:05 - 01:44:08 - Ard van der Tuuk01:44:08 - 01:44:21 - Onno de Vries -
9
Naar aanleiding van de door de griffie uitgevoerde evaluatie van de vorige raadsperiode heeft de griffie een voorstel gedaan voor een gewijzigd Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Westerkwartier (hierna: RvO). Het gewijzigde RvO regelt de ondersteuning van de verschillende (nieuwe) gremia van de raad door de griffier of diens plaatsvervanger.
Bijlagen
Besluit
De raad stemt unaniem in met de benoeming van de heer T. de Zee tot derde plaatsvervangend griffie.
01:44:19 - 01:44:21 - Onno de Vries01:44:21 - 01:45:21 - Ard van der Tuuk01:48:29 - 01:48:30 - Ard van der Tuuk01:48:30 - 01:48:43 - Onno de Vries01:53:17 - 01:55:09 - Ard van der Tuuk -
10
Voor het perceel aan de Fanerweg 1 in Niekerk is een verzoek ingediend voor het toepassen van de ruimte-voor-ruimte regeling. In ruil voor de sloop van voormalig agrarische bedrijfsbebouwing (stalruimte, kuilvloeropslag ed.) kan 1 woning worden toegevoegd en krijgt het perceel de woonbestemming
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het ontwerp bestemmingsplan ‘Fanerweg 1 te Niekerk’ vast te stellen, zoals dit plan is vervat in de regels en verbeelding met identificatienummer
NL.IMRO.1969.BPBG21HERS3-OW01;
2. Het vastgestelde bestemmingsplan het identificatienummer NL.IMRO.1969.BPBG21HERS3-VA01 te geven;
3. Vast te stellen dat de voor deze planversie gebruikte ondergrond de volgende is: 0_NL.IMRO.1969.BPBG21HERS3-VA01.dwg;
4. Geen exploitatieplan vast te stellen omdat het kostenverhaal anderszins is verzekerd.Besluit
De raad besluit unaniem:
1. Het ontwerp bestemmingsplan ‘Fanerweg 1 te Niekerk’ vast te stellen, zoals dit plan is vervat in de regels en verbeelding met identificatienummer
NL.IMRO.1969.BPBG21HERS3-OW01;
2. Het vastgestelde bestemmingsplan het identificatienummer NL.IMRO.1969.BPBG21HERS3-VA01 te geven;
3. Vast te stellen dat de voor deze planversie gebruikte ondergrond de volgende is: 0_NL.IMRO.1969.BPBG21HERS3-VA01.dwg;
4. Geen exploitatieplan vast te stellen omdat het kostenverhaal anderszins is verzekerd.01:53:27 - 01:55:09 - Ard van der Tuuk -
11
Van de bewoners (de aanvrager) van Oude Dijk 2 in Opende is het verzoek ontvangen om het gedeelte van de Oude Dijk ter hoogte van hun perceel (perceelnummer
5498) te onttrekken aan de openbaarheid. Het betreffende deel is ca. 154 meter lang.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het ontwerpbesluit te nemen om het verzoek tot onttrekking van de openbaarheid van het gedeelte Oude Dijk op perceel Oude Dijk 2 te Opende af te wijzen;
2. Het ontwerpbesluit te publiceren in het Gemeenteblad en de voorgeschreven voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 Awb te volgen.Besluit
De raad besluit unaniem:
1. Het ontwerpbesluit te nemen om het verzoek tot onttrekking van de openbaarheid van het gedeelte Oude Dijk op perceel Oude Dijk 2 te Opende af te wijzen;
2. Het ontwerpbesluit te publiceren in het Gemeenteblad en de voorgeschreven voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 Awb te volgen.01:53:56 - 01:55:09 - Ard van der Tuuk -
12
Van Quadraten is eind mei 2022 de meerjarenbegroting 2022-2025 ontvangen. De jaarrekening 2021 volgde eind juni 2022. Aangezien Quadraten een schoolbestuur is met een raad van toezicht, is geen goedkeuring of instemming van uw raad nodig ten aanzien van de begroting en de jaarrekening van de stichting. Wel kan uw raad indien gewenst een zienswijze uiten. Uw raad dient namelijk toezicht te houden vanwege de grondwettelijke plicht om te voorzien in voldoende openbaar onderwijs in de gemeente.
Voorgesteld besluit:
Kennis te nemen van de meerjarenbegroting 2022-2025 en jaarrekening 2021 van stichting Quadraten.Bijlagen
Besluit
De raad besluit unaniem kennis te nemen van de meerjarenbegroting 2022-2025 en jaarrekening 2021 van stichting Quadraten.
01:54:12 - 01:55:09 - Ard van der Tuuk -
13
Per 1 januari 2022 geldt het kaderstellend beleidsplan integrale schuldhulpverlening 2022-2025. Deze is vastgesteld door de raad. Daarin zijn verschillende ambities opgenomen. Deze zijn uitgewerkt in een uitvoeringsplan en beleidsregels schuldhulpverlening. Vaststelling hiervan is een bevoegdheid van het college. Het college heeft deze 13 september jl. vastgesteld behoudens dit raadsbesluit. Om de (nieuwe)wettelijke taken, de transformatie en ambities uit het beleidsplan en uitvoeringsplan vorm te kunnen geven is investering op het schuldendomein onontkoombaar. Daarom ligt dit raadsvoorstel voor ter besluitvorming, met het advies en
verzoek de begrotingspost schuldhulpverlening structureel op te hogen per 2023 naar € 725.000.Stemuitslag
voorRaadsleden (25)tegenRaadsleden (4)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Kennis nemen van het uitvoeringsplan en beleidsregels integrale schuldhulpverlening Westerkwartier 2022 – 2025;
2. Instemmen om vooruitlopend op de integrale behandeling van het college uitvoeringsprogramma alvast incidenteel middelen vrij te maken voor Schuldhulpverlening voor de jaren 2023-2024 (per jaar € 335.000). De financiële consequenties verwerken in een begrotingswijziging volgend op de primaire begroting 2023.Besluit
Woordvoering in eerste termijn door de raadsleden mevr. G. Veenstra (CDA), mevr. A. Laan (Sterk Wk), dhr. J. van der Laan (VVD), dhr. R. van ’t Land (D66), mevr. S. de Wit (PvdA), mevr. A. Kleinjan-Uneken (GL), dhr. W. Niemeijer (CU). Interruptie mevr. G. Veenstra (CDA).
Beantwoording in eerste termijn. Wethouder mevr. M. Sijperda geeft aan dat de gemeente 2 wettelijke taken heeft, nl.: de preventie en de schuldhulpverlening. Ten aanzien van de ketenpartners wil de gemeente graag samenwerken, is een 3e pijler. De laatste pijler is de centrale toegang waar veel onduidelijkheid over is.
Interruptie raadslid mevr. G. Veenstra (CDA).
Verhelderende vragen door de raadsleden mevr. O. Hartman-Togtema (VVD), mevr. A. Laan (Sterk Wk) over toezegging thema-avond* en mevr. S. de Wit (PvdA) over toezegging** . Beantwoording door wethouder mevr. M. Sijperda.
*De wethouder zegt toe dat in het voorjaar van 2023 een Thema avond wordt georganiseerd.
**De wethouder zegt toe de verschillende betrokken partijen zowel vrijwilligersorganisaties als de professionele organisaties te laten meepraten over de inzet van het beschikbare budget.
**De wethouder zegt een continue en korte cyclus van evalueren en bijstellen van de ondersteuning toe onder regie van de gemeente zodat de inzet zo adequaat mogelijk blijft.
De vergadering wordt geschorst.
Woordvoering in tweede termijn door de raadsleden mevr. G. Veenstra (CDA), dhr. J. de Vries (VZWK), mevr. O. Hartman-Togtema (VVD).
Beantwoording in tweede termijn door wethouder mevr. M. Sijperda.
De vergadering wordt geschorst.
Het CDA legt een stemverklaring af. Het CDA stemt niet in met de budgetverhoging. Het CDA ziet wel de urgentie van de budgetverhoging maar pleit voor een duidelijker plan, met name voor verdeling van het bedrag van € 163.000,--. De vraag hiernaar is door de wethouder met nee beantwoord en dat is voor het CDA niet voldoende.
De raad besluit met 25 stemmen voor en 4 stemmen tegen voor het voorstel, om:.
1. Kennis te nemen van het uitvoeringsplan en beleidsregels integrale schuldhulpverlening Westerkwartier 2022 – 2025;
2. In te stemmen om vooruitlopend op de integrale behandeling van het college uitvoeringsprogramma alvast incidenteel middelen vrij te maken voor Schuldhulpverlening voor de jaren 2023-2024 (per jaar € 335.000). De financiële consequenties verwerken in een begrotingswijziging volgend op de primaire begroting 2023.Toezeggingen
Titel Uitvoeringplan en beleidsregels integrale schuldhulpverlening 2022-2025; continue en korte cyclus van evalueren en bijstelling van de ondersteuning Uitvoeringplan en beleidsregels integrale schuldhulpverlening 2022-2025; vrijwilligersorganisaties en professionele organisaties laten meepraten Thema-avond Uitvoeringplan en beleidsregels integrale schuldhulpverlening 2022-2025 01:54:28 - 01:55:09 - Ard van der Tuuk01:55:09 - 01:59:08 - Geertje Veenstra01:59:08 - 01:59:21 - Ard van der Tuuk01:59:21 - 02:00:14 - Anneke Laan02:00:14 - 02:00:17 - Ard van der Tuuk02:00:17 - 02:00:41 - Jan van der Laan02:00:43 - 02:00:46 - Ard van der Tuuk02:00:49 - 02:02:24 - Rogier van 't Land02:02:24 - 02:02:29 - Ard van der Tuuk02:02:29 - 02:05:01 - Sandra de Wit02:05:01 - 02:05:05 - Ard van der Tuuk02:05:05 - 02:06:22 - Annemiek KleinJan - Uneken02:06:22 - 02:06:25 - Ard van der Tuuk02:06:25 - 02:07:07 - Wybe Niemeijer02:07:07 - 02:07:09 - Ard van der Tuuk02:07:09 - 02:07:34 - Geertje Veenstra02:07:36 - 02:07:51 - Wybe Niemeijer02:07:51 - 02:08:04 - Ard van der Tuuk02:08:19 - 02:13:46 - Marjan Sijperda02:13:46 - 02:13:48 - Ard van der Tuuk02:13:48 - 02:14:31 - Geertje Veenstra02:14:31 - 02:14:34 - Ard van der Tuuk02:14:34 - 02:17:23 - Marjan Sijperda02:17:23 - 02:17:26 - Ard van der Tuuk02:17:26 - 02:17:39 - Marjan Sijperda02:17:39 - 02:17:44 - Olga Hartman - Togtema02:17:44 - 02:18:03 - Ard van der Tuuk02:18:03 - 02:18:07 - Geertje Veenstra02:18:07 - 02:18:12 - Ard van der Tuuk02:18:12 - 02:18:31 - Olga Hartman - Togtema02:18:31 - 02:18:57 - Marjan Sijperda02:18:57 - 02:19:10 - Anneke Laan02:19:10 - 02:19:27 - Sandra de Wit02:19:27 - 02:19:31 - Marjan Sijperda02:19:31 - 02:19:38 - Ard van der Tuuk02:19:38 - 02:19:41 - Geertje Veenstra02:19:41 - 02:19:42 - Ard van der Tuuk02:19:42 - 02:19:50 - Geertje Veenstra02:20:54 - 02:21:08 - Ard van der Tuuk02:30:01 - 02:30:05 - Ard van der Tuuk02:30:05 - 02:31:23 - Geertje Veenstra02:31:23 - 02:31:40 - Ard van der Tuuk02:31:40 - 02:32:03 - Johan de Vries02:32:03 - 02:32:12 - Ard van der Tuuk02:32:12 - 02:32:54 - Olga Hartman - Togtema02:32:56 - 02:33:13 - Ard van der Tuuk02:33:30 - 02:34:57 - Marjan Sijperda02:35:01 - 02:35:12 - Ard van der Tuuk02:35:12 - 02:35:21 - Geertje Veenstra02:37:40 - 02:37:48 - Ard van der Tuuk02:37:48 - 02:38:00 - Geertje Veenstra02:38:02 - 02:38:21 - Ard van der Tuuk02:38:21 - 02:39:03 - Geertje Veenstra02:39:03 - 02:39:12 - Ard van der Tuuk02:39:31 - 02:39:35 - Ard van der Tuuk02:40:12 - 02:40:24 - Ard van der Tuuk02:40:29 - 02:40:35 - Ard van der Tuuk02:40:56 - 02:41:03 - Ard van der Tuuk02:41:24 - 02:41:28 - Ard van der Tuuk02:41:28 - 02:41:51 - Onno de Vries02:41:51 - 02:43:11 - Ard van der Tuuk -
14
Aan het einde van de vorige raadsperiode is een evaluerende enquête onder de voormalige raadsleden gehouden. De enquête had betrekking op de werkwijze van de gemeenteraad. De uitkomsten van die enquête zijn met de raadsleden gedeeld. Een aantal van deze uitkomsten geven aanleiding het reglement van orde aan te passen. Ook is het reglement van orde aangepast op een aantal punten die wettelijk gezien aangepast moeten worden.
Bijlagen
Besluit
De raad stelt unaniem het Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Westerkwartier 2022 vast.
02:42:21 - 02:43:11 - Ard van der Tuuk02:43:11 - 02:43:56 - Onno de Vries02:43:56 - 02:45:09 - Ard van der Tuuk -
15
Aan het einde van de vorige raadsperiode is een evaluerende enquête onder de voormalige raadsleden gehouden. De enquête had betrekking op de werkwijze van de gemeenteraad. De uitkomsten van die enquête zijn met de raadsleden gedeeld. Een aantal van deze uitkomsten gaf aanleiding het reglement van orde aan te passen. Een van die aanpassingen betreft de bepaling dat de raad een presidium heeft, bestaande uit de fractievoorzitters en voorgezeten door de voorzitter van de raad.
Bijlagen
Besluit
De raad besluit unaniem tot het formeel instellen van het presidium zoals genoemd in artikel 3, derde lid Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Westerkwartier 2022.
02:44:22 - 02:45:09 - Ard van der Tuuk -
16
Aan het einde van de vorige raadsperiode is een evaluerende enquête onder de voormalige raadsleden gehouden. De enquête had betrekking op de werkwijze van de gemeenteraad. De uitkomsten van die enquête zijn met de raadsleden gedeeld. Een aantal van deze uitkomsten gaf aanleiding het reglement van orde aan te passen. Een van die aanpassingen betreft het instellen van een agendacommissie, bestaande uit de door de raad benoemde voorzitters van het raadsoverleg. Voorgesteld wordt ook namens de oppositiefracties een lid toe te voegen als lid van de agendacommissie.
Bijlagen
Besluit
De raad besluit unaniem tot het:
1. Instellen van een agendacommissie op grond van artikel 4 Reglement van Orde voor
vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Westerkwartier 2022 (RvO).
2. Eén raadslid namens de oppositiefracties toe te voegen als lid aan de agenda-commissie.02:44:33 - 02:45:09 - Ard van der Tuuk -
17
Besluit
De voorzitter sluit de vergadering om 22.15 uur.
02:44:48 - 02:45:09 - Ard van der Tuuk02:45:09 - 02:45:32 - Onno de Vries02:45:32 - 02:45:44 - Ard van der Tuuk