Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

woensdag 12 oktober 2022

19:30 - 22:30
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Ard van der Tuuk
Toelichting

Hierbij nodig ik u uit voor de OPENBARE vergadering van de raad van de gemeente Westerkwartier, die wordt gehouden op woensdag 12 oktober a.s.


De stukken voor deze vergadering zijn digitaal te raadplegen op de website https://ris2.ibabs.eu/Westerkwartier. Belangstellenden zijn van harte welkom de vergadering bij te wonen.


Inwoners en belanghebbenden kunnen inspreken. In de raadsvergadering kan alleen ingesproken worden over onderwerpen die op de agenda staan en die niet in een raadsoverleg aan de orde zijn geweest.


A. van der Tuuk, voorzitter

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Aanbieden petitie: mevr. Prinsen biedt namens de bewoners van de betreffende buurt een petitie aan over de locatie van Hummel Recycling en de wens van bezorgde buurtbewoners om het bedrijf te verhuizen naar een geschikte plek. Daarvoor zijn handtekeningen ingezameld die zij zal aanbieden aan de raad.

    Besluit

    De voorzitter opent de vergadering en heet iedereen van harte welkom.
    Afwezig zijn vanavond de raadsleden dhr. Arnold Bloem, mevr. Jacquelien Dijkstra, dhr. Harm Beute en dhr. Harry Rook.


    Mevrouw Prinsen biedt namens een aantal initiatiefnemers een petitie aan over de locatie van Hummel Recycling en de wens van bezorgde buurtbewoners om het bedrijf te verhuizen naar een andere plek. Daarvoor zijn handtekeningen ingezameld die worden aangeboden aan de raad.


    Door de raadsleden dhr. De Vries (VZ Wk), mevr. Laan (Sterk Wk), dhr. Van der Laan (VVD), dhr. Van ’t Land (D66), dhr. Klok (GroenLinks) en aanvullend door raadslid dhr. Slotema (CDA) worden vragen gesteld.


    De vragen worden door mevrouw Prinsen beantwoord.

    00:00:17 - 00:00:32 - Ard van der Tuuk
    00:01:22 - 00:05:26 - Ard van der Tuuk
    00:10:45 - 00:11:06 - Ard van der Tuuk
    00:11:06 - 00:12:43 - Johan de Vries
    00:12:43 - 00:13:04 - Ard van der Tuuk
    00:13:04 - 00:13:18 - Anneke Laan
    00:13:18 - 00:13:26 - Ard van der Tuuk
    00:13:26 - 00:14:29 - Jan van der Laan
    00:14:29 - 00:14:33 - Ard van der Tuuk
    00:14:33 - 00:15:01 - Rogier van 't Land
    00:15:01 - 00:15:04 - Ard van der Tuuk
    00:15:04 - 00:15:18 - Emil Klok
    00:15:18 - 00:19:42 - Ard van der Tuuk
    00:19:42 - 00:20:19 - Ard van der Tuuk
    00:20:19 - 00:20:28 - Jan Willem Slotema
    00:20:28 - 00:21:22 - Ard van der Tuuk
    00:21:22 - 00:22:31 - Ard van der Tuuk
    00:22:42 - 00:23:12 - Ard van der Tuuk
  2. 2

    Besluit

    De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

    00:22:59 - 00:23:12 - Ard van der Tuuk
  3. 3

    Besluit

    Wethouder Nederveen deelt mee dat er door krapte op de arbeidsmarkt en schaarste en hoge kosten van grondstoffen geen of onvoldoende personeel is voor huishoudelijke hulp en een tekort aan hulpmiddelen. Met de uitvoering van de WMO moet daarom ‘scherper aan de wind worden gevaren’. Er moet strenger geïndiceerd worden.
    De Beleidsregels zullen hierop worden aangepast.
    * De wethouder zegt het volgende toe: binnen 4 weken komt er een communicatieplan om inwoners die het betreft door middel van persoonlijke benadering te informeren. Daarin worden 2 sporen gevolgd, nl. de Personeelstekorten en de WMO in het algemeen.


    Vragen worden gesteld door de raadsleden dhr. Van ’t Land (D66), dhr. De Wit (PvdA), mevr. KleinJan-Uneken (GroenLinks), mevr. Veenstra (CDA), dhr. De Vries (VZ WK) en mevr. Laan (Sterk Wk).


    Beantwoording door wethouder Nederveen.

    Toezeggingen

    Titel
    WMO Communicatieplan
    00:23:10 - 00:23:12 - Ard van der Tuuk
    00:23:38 - 00:27:11 - Bert Nederveen
    00:27:11 - 00:27:26 - Ard van der Tuuk
    00:27:26 - 00:27:51 - Rogier van 't Land
    00:27:54 - 00:28:10 - Bert Nederveen
    00:28:15 - 00:28:42 - Sandra de Wit
    00:28:46 - 00:29:11 - Bert Nederveen
    00:29:17 - 00:29:41 - Annemiek KleinJan - Uneken
    00:29:44 - 00:29:49 - Ard van der Tuuk
    00:29:49 - 00:31:30 - Geertje Veenstra
    00:31:33 - 00:31:37 - Ard van der Tuuk
    00:31:37 - 00:33:23 - Bert Nederveen
    00:33:23 - 00:33:50 - Johan de Vries
    00:33:54 - 00:34:51 - Bert Nederveen
    00:34:56 - 00:35:24 - Anneke Laan
    00:35:24 - 00:35:48 - Bert Nederveen
    00:35:48 - 00:36:23 - Ard van der Tuuk
  4. 4

    Besluit

    Inhoudelijk over de besluitenlijst van de Raadsvergadering van 14 september jl.
    maakt raadslid Klaas-Wybo van der Hoek (GroenLinks) een opmerking aangaande de reactie van wethouder Sijperda bij agendapunt  12b. Motie Vreemd aan de Orde Stijgende prijzen en koopkracht dat deze wat haar betreft overbodig is. Volgens de heer Van der Hoek heeft de wethouder ook aangegeven dat de motie wat betreft de wethouder steunend is. Dit ziet hij graag toegevoegd aan de besluitenlijst.


    De exacte reactie van wethouder Sijperda was als volgt: ‘We denken als college dat deze motie overbodig is maar wij waarderen dit signaal enorm’.
    Dit zal in de besluitenlijst van de raadsvergadering van 14 september als zodanig worden aangepast.


    Besluitenlijst Raadsvergadering 14 september 2022: Dhr. Klaas-Wybo van der Hoek (GroenLinks) vraagt naar aanleiding van de toezegging door wethouder Nederveen bij agendapunt 5. Vraagrecht inzake faillissement gebiedscoöperatie Westerkwartier, wanneer de evaluatie is en wanneer het perspectief beschikbaar is.
    Wethouder Nederveen zegt dat wat het perspectief betreft, gewerkt wordt aan de Regio Coöperatie. Begin november is daarover een bijeenkomst met alle betrokkenen zoals de gemeente, de provincie, grote bedrijven en onderwijsinstellingen.
    De gemeente zorgt dat projecten zoveel mogelijk doorlopen. Er zijn al medewerkers via andere werkgevers aan de slag. De gemeente ondersteunt de Hanze Hogeschool bij het voortzetten van de Innovatie Werkplaats.
    Voor de evaluatie is begin 2023 een indicatief moment.


    Besluitenlijst Raadsoverleg 28 september 2022: Mevr. Geertje Veenstra (CDA) vraagt n.a.v. een vraag inzake sport- en cultuurhoppen, gesteld bij het vraagrecht door mevr. Natasja Bennink (GL), waarbij door wethouder Stomphorst is toegezegd, aldus mevrouw Veenstra, dat een lijst van mailadressen zou worden verstrekt van bedrijven die aangeschreven zijn m.b.t. deze nieuwe website.
    Inmiddels is hedenmiddag deze lijst verstrekt.
    Afgesproken wordt het daarom hierbij te laten.


    De besluitenlijsten van de raadsvergadering van 14 september 2022 en het raadsoverleg van 28 september 2022 zijn hiermee vastgesteld.

    00:36:03 - 00:36:23 - Ard van der Tuuk
    00:36:23 - 00:37:04 - Klaas-Wybo van der Hoek
    00:37:04 - 00:37:12 - Ard van der Tuuk
    00:37:12 - 00:37:20 - Onno de Vries
    00:37:20 - 00:37:26 - Ard van der Tuuk
    00:37:26 - 00:37:30 - Marjan Sijperda
    00:37:30 - 00:37:35 - Ard van der Tuuk
    00:37:35 - 00:37:40 - Marjan Sijperda
    00:37:40 - 00:38:32 - Ard van der Tuuk
    00:38:32 - 00:38:40 - Geertje Veenstra
    00:38:40 - 00:39:00 - Ard van der Tuuk
    00:39:02 - 00:39:36 - Klaas-Wybo van der Hoek
    00:39:36 - 00:39:37 - Ard van der Tuuk
    00:39:40 - 00:40:26 - Bert Nederveen
    00:40:26 - 00:40:36 - Ard van der Tuuk
    00:40:36 - 00:41:32 - Geertje Veenstra
    00:41:32 - 00:41:52 - Ard van der Tuuk
    00:41:52 - 00:42:03 - Geertje Veenstra
    00:42:03 - 00:42:25 - Ard van der Tuuk
  5. 5

    Besluit

    Vraag Klaas-Wybo van der Hoek (GroenLinks): Zoveel mogelijk voorkomen van verdwijnen van bakkers in Westerkwartier.
    - Op welke wijze kan en wil het college iets aan deze situatie van de bakkers  doen?
    - Op welke wijze kan dit ook gelden voor enkele andere sleutel-mkb’ers in onze dorpen?
    De vraag wordt beantwoord door wethouder Sijperda.

    00:42:21 - 00:42:25 - Ard van der Tuuk
    00:42:27 - 00:45:14 - Klaas-Wybo van der Hoek
    00:45:14 - 00:45:17 - Ard van der Tuuk
    00:45:35 - 00:48:23 - Marjan Sijperda
    00:48:23 - 00:48:27 - Ard van der Tuuk
    00:48:27 - 00:50:12 - Klaas-Wybo van der Hoek
    00:50:12 - 00:50:13 - Ard van der Tuuk
    00:50:16 - 00:50:42 - Marjan Sijperda
    00:50:42 - 00:51:40 - Ard van der Tuuk
  6. 6

    Bijlagen

    Besluit

    Vragen:
    Lis-stuk 01-01 Informatiebrief vluchtelingen en asielcrisis van Veiligheidsregio Groningen, mevrouw Annemiek Kleinjan-Uneken GroenLinks en mevrouw Sandra de Wit PvdA.
    Beantwoording door wethouder Haze en burgemeester Van der Tuuk.
    Interruptie door de heer Slotema (CDA).


    Lis-stuk 204-01 Begroting 2023 en uitvoeringsprogramma, de heer Klaas-Wybo van der Hoek GroenLinks.
    Beantwoording door wethouder Nederveen.


    Lis-stuk 200-01 WMO clienttevredenheid en 202-01 Koploperstraject, mevrouw Annemiek Kleinjan-Uneken GroenLinks.
    Beantwoording door wethouder Nederveen.


    Lis-stuk 100-02 t/m 100-04 Verkeerssituatie Burg. Kruisingalaan te Zuidhorn, de heer Rogier van ’t Land D66.
    Beantwoording door wethouder Stomphorst.


    Lis-stuk 208 Gebiedsvisie Nienoord. Mevrouw Myra Eeken-Hermans PvdA.
    Beantwoording door wethouder Haze.


    Lis-stuk 04-01/02 Brief bureau Objectief. (naleving alcohol en tabak) mevrouw Sandra de Wit PvdA. Beantwoording door wethouder Stomphorst.
    Agenderingsverzoeken:
    Lis-stuk 205-01 t/m 205-04 Maatwerktoezichtsplan; de heer Klaas-Wybo van der Hoek GroenLinks.


    Lis-stukken 200-01, 200-02 en 200-03; Cliëntervaringsonderzoek; mevrouw Geertje Veenstra CDA.


    Voor het overige wordt ingestemd met de wijze van afdoening conform het voorstel.

    00:51:03 - 00:51:40 - Ard van der Tuuk
    00:51:40 - 00:52:10 - Annemiek KleinJan - Uneken
    00:52:10 - 00:52:57 - Sandra de Wit
    00:52:59 - 00:53:08 - Ard van der Tuuk
    00:53:18 - 00:56:57 - Hans Haze
    00:56:57 - 00:57:01 - Ard van der Tuuk
    00:57:05 - 00:57:14 - Hans Haze
    00:57:17 - 01:05:50 - Ard van der Tuuk
    01:05:50 - 01:07:59 - Jan Willem Slotema
    01:08:07 - 01:08:15 - Ard van der Tuuk
    01:08:15 - 01:09:47 - Klaas-Wybo van der Hoek
    01:09:47 - 01:10:40 - Bert Nederveen
    01:10:40 - 01:10:42 - Klaas-Wybo van der Hoek
    01:10:42 - 01:11:23 - Bert Nederveen
    01:11:23 - 01:11:38 - Ard van der Tuuk
    01:11:40 - 01:12:52 - Annemiek KleinJan - Uneken
    01:12:52 - 01:14:50 - Bert Nederveen
    01:14:52 - 01:15:02 - Ard van der Tuuk
    01:15:06 - 01:16:15 - Rogier van 't Land
    01:16:15 - 01:16:17 - Ard van der Tuuk
    01:16:17 - 01:16:37 - Harry Stomphorst
    01:16:37 - 01:17:11 - Ard van der Tuuk
    01:17:11 - 01:17:35 - Harry Stomphorst
    01:17:35 - 01:17:40 - Ard van der Tuuk
    01:17:40 - 01:18:53 - Ard van der Tuuk
    01:18:53 - 01:18:55 - Ard van der Tuuk
    01:19:04 - 01:21:49 - Hans Haze
    01:21:49 - 01:22:06 - Ard van der Tuuk
    01:22:06 - 01:22:28 - Ard van der Tuuk
    01:22:28 - 01:22:38 - Jan van der Laan
    01:22:38 - 01:22:49 - Ard van der Tuuk
    01:22:49 - 01:23:26 - Sandra de Wit
    01:23:29 - 01:23:30 - Ard van der Tuuk
    01:23:30 - 01:23:54 - Harry Stomphorst
    01:23:54 - 01:24:08 - Ard van der Tuuk
    01:24:08 - 01:24:43 - Ard van der Tuuk
    01:24:46 - 01:24:48 - Geertje Veenstra
    01:24:48 - 01:25:39 - Ard van der Tuuk
    01:32:48 - 01:32:52 - Ard van der Tuuk
    01:33:01 - 01:34:44 - Ard van der Tuuk
  7. 7

    Op 3 mei 2022 heeft de heer Van Boven aangekondigd te stoppen als lid van de rekenkamer per 1augustus 2022. Op grond van artikel 2, tweede lid van de Verordening op de rekenkamer gemeente Westerkwartier 2019 benoemt de gemeenteraad de leden van de rekenkamer.

    Voorgesteld besluit

    De heer J. Brontsema te benoemen als lid van de rekenkamer per 12 oktober 2022 voor de duur van zes jaar.

    Besluit

    Namens de klankbordgroep voert de heer Alex Steenbergen het woord.
    De raad stemt unaniem in met de benoeming van de heer J. Brontsema als lid van de rekenkamer per 12 oktober 2022 voor de duur van zes jaar.

    01:34:36 - 01:34:44 - Ard van der Tuuk
    01:34:44 - 01:36:25 - Alex Steenbergen
    01:36:25 - 01:36:35 - Ard van der Tuuk
    01:36:35 - 01:36:45 - Alex Steenbergen
    01:36:45 - 01:38:11 - Ard van der Tuuk
    01:38:34 - 01:38:37 - Ard van der Tuuk
    01:40:24 - 01:40:25 - Ard van der Tuuk
    01:40:27 - 01:40:37 - Onno de Vries
    01:40:37 - 01:41:45 - Ard van der Tuuk
  8. 8

    Bij de instelling van de rekenkamer bij raadsbesluit van 30 oktober 2019 heeft de gemeenteraad besloten het secretariaat van de rekenkamer te beleggen bij de griffie.

    Voorgesteld besluit

    Mevrouw M. Bijlsma te benoemen tot secretaris van de rekenkamer per 12 oktober 2022.

    Besluit

    De raad stemt unaniem in met de benoeming van mevrouw M. Bijlsma tot secretaris van de rekenkamer per 12 oktober 2022.

    01:41:14 - 01:41:45 - Ard van der Tuuk
    01:44:05 - 01:44:08 - Ard van der Tuuk
    01:44:08 - 01:44:21 - Onno de Vries
  9. 9

    Naar aanleiding van de door de griffie uitgevoerde evaluatie van de vorige raadsperiode heeft de griffie een voorstel gedaan voor een gewijzigd Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Westerkwartier (hierna: RvO). Het gewijzigde RvO regelt de ondersteuning van de verschillende (nieuwe) gremia van de raad door de griffier of diens plaatsvervanger.

    Besluit

    De raad stemt unaniem in met de benoeming van de heer T. de Zee tot derde plaatsvervangend griffie.

    01:44:19 - 01:44:21 - Onno de Vries
    01:44:21 - 01:45:21 - Ard van der Tuuk
    01:48:29 - 01:48:30 - Ard van der Tuuk
    01:48:30 - 01:48:43 - Onno de Vries
    01:53:17 - 01:55:09 - Ard van der Tuuk
  10. 10

    Voor het perceel aan de Fanerweg 1 in Niekerk is een verzoek ingediend voor het toepassen van de ruimte-voor-ruimte regeling. In ruil voor de sloop van voormalig agrarische bedrijfsbebouwing (stalruimte, kuilvloeropslag ed.) kan 1 woning worden toegevoegd en krijgt het perceel de woonbestemming

    Voorgesteld besluit

    1. Het ontwerp bestemmingsplan ‘Fanerweg 1 te Niekerk’ vast te stellen, zoals dit plan is vervat in de regels en verbeelding met identificatienummer
    NL.IMRO.1969.BPBG21HERS3-OW01;
    2. Het vastgestelde bestemmingsplan het identificatienummer NL.IMRO.1969.BPBG21HERS3-VA01 te geven;
    3. Vast te stellen dat de voor deze planversie gebruikte ondergrond de volgende is: 0_NL.IMRO.1969.BPBG21HERS3-VA01.dwg;
    4. Geen exploitatieplan vast te stellen omdat het kostenverhaal anderszins is verzekerd.

    Besluit

    De raad besluit unaniem:
    1. Het ontwerp bestemmingsplan ‘Fanerweg 1 te Niekerk’ vast te stellen, zoals dit plan is vervat in de regels en verbeelding met identificatienummer
    NL.IMRO.1969.BPBG21HERS3-OW01;
    2. Het vastgestelde bestemmingsplan het identificatienummer NL.IMRO.1969.BPBG21HERS3-VA01 te geven;
    3. Vast te stellen dat de voor deze planversie gebruikte ondergrond de volgende is: 0_NL.IMRO.1969.BPBG21HERS3-VA01.dwg;
    4. Geen exploitatieplan vast te stellen omdat het kostenverhaal anderszins is verzekerd.

    01:53:27 - 01:55:09 - Ard van der Tuuk
  11. 11

    Van de bewoners (de aanvrager) van Oude Dijk 2 in Opende is het verzoek ontvangen om het gedeelte van de Oude Dijk ter hoogte van hun perceel (perceelnummer
    5498) te onttrekken aan de openbaarheid. Het betreffende deel is ca. 154 meter lang.

    Voorgesteld besluit

    1. Het ontwerpbesluit te nemen om het verzoek tot onttrekking van de openbaarheid van het gedeelte Oude Dijk op perceel Oude Dijk 2 te Opende af te wijzen;
    2. Het ontwerpbesluit te publiceren in het Gemeenteblad en de voorgeschreven voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 Awb te volgen.

    Besluit

    De raad besluit unaniem:
    1. Het ontwerpbesluit te nemen om het verzoek tot onttrekking van de openbaarheid van het gedeelte Oude Dijk op perceel Oude Dijk 2 te Opende af te wijzen;
    2. Het ontwerpbesluit te publiceren in het Gemeenteblad en de voorgeschreven voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 Awb te volgen.

    01:53:56 - 01:55:09 - Ard van der Tuuk
  12. 12

    Van Quadraten is eind mei 2022 de meerjarenbegroting 2022-2025 ontvangen. De jaarrekening 2021 volgde eind juni 2022. Aangezien Quadraten een schoolbestuur is met een raad van toezicht, is geen goedkeuring of instemming van uw raad nodig ten aanzien van de begroting en de jaarrekening van de stichting. Wel kan uw raad indien gewenst een zienswijze uiten. Uw raad dient namelijk toezicht te houden vanwege de grondwettelijke plicht om te voorzien in voldoende openbaar onderwijs in de gemeente.


    Voorgesteld besluit:
    Kennis te nemen van de meerjarenbegroting 2022-2025 en jaarrekening 2021 van stichting Quadraten.

    Besluit

    De raad besluit unaniem kennis te nemen van de meerjarenbegroting 2022-2025 en jaarrekening 2021 van stichting Quadraten.

    01:54:12 - 01:55:09 - Ard van der Tuuk
  13. 13

    Per 1 januari 2022 geldt het kaderstellend beleidsplan integrale schuldhulpverlening 2022-2025. Deze is vastgesteld door de raad. Daarin zijn verschillende ambities opgenomen. Deze zijn uitgewerkt in een uitvoeringsplan en beleidsregels schuldhulpverlening. Vaststelling hiervan is een bevoegdheid van het college. Het college heeft deze 13 september jl. vastgesteld behoudens dit raadsbesluit. Om de (nieuwe)wettelijke taken, de transformatie en ambities uit het beleidsplan en uitvoeringsplan vorm te kunnen geven is investering op het schuldendomein onontkoombaar. Daarom ligt dit raadsvoorstel voor ter besluitvorming, met het advies en
    verzoek de begrotingspost schuldhulpverlening structureel op te hogen per 2023 naar € 725.000.

    Stemuitslag

    voor 86%
    tegen 14%
    voor
    Raadsleden (25)
    tegen
    Raadsleden (4)

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis nemen van het uitvoeringsplan en beleidsregels integrale schuldhulpverlening Westerkwartier 2022 – 2025;
    2. Instemmen om vooruitlopend op de integrale behandeling van het college uitvoeringsprogramma alvast incidenteel middelen vrij te maken voor Schuldhulpverlening voor de jaren 2023-2024 (per jaar € 335.000). De financiële consequenties verwerken in een begrotingswijziging volgend op de primaire begroting 2023.

    Besluit

    Woordvoering in eerste termijn door de raadsleden mevr. G. Veenstra (CDA), mevr. A. Laan (Sterk Wk), dhr. J. van der Laan (VVD), dhr. R. van ’t Land (D66), mevr. S. de Wit (PvdA), mevr. A. Kleinjan-Uneken (GL),  dhr. W. Niemeijer (CU). Interruptie mevr. G. Veenstra (CDA).


    Beantwoording in eerste termijn. Wethouder mevr. M. Sijperda geeft aan dat de gemeente 2 wettelijke taken heeft, nl.: de preventie en de schuldhulpverlening. Ten aanzien van de ketenpartners wil de gemeente graag samenwerken, is een 3e pijler. De laatste pijler is de centrale toegang waar veel onduidelijkheid over is.
    Interruptie raadslid mevr. G. Veenstra (CDA).
    Verhelderende vragen door de raadsleden mevr. O. Hartman-Togtema (VVD), mevr. A. Laan (Sterk Wk) over toezegging thema-avond* en mevr. S. de Wit (PvdA) over toezegging** . Beantwoording door wethouder mevr. M. Sijperda.


    *De wethouder zegt toe dat in het voorjaar van 2023 een Thema avond wordt georganiseerd.


    **De wethouder zegt toe de verschillende betrokken partijen zowel vrijwilligersorganisaties als de professionele organisaties te laten meepraten over de inzet van het beschikbare budget.


    **De wethouder zegt een continue en korte cyclus van evalueren en bijstellen van de ondersteuning toe onder regie van de gemeente  zodat de inzet zo adequaat mogelijk blijft.


    De vergadering wordt geschorst.


    Woordvoering in tweede termijn door de raadsleden mevr. G. Veenstra (CDA), dhr. J. de Vries (VZWK), mevr. O. Hartman-Togtema (VVD).


    Beantwoording in tweede termijn door wethouder mevr. M. Sijperda.


    De vergadering wordt geschorst.


    Het CDA legt een stemverklaring af. Het CDA stemt niet in met de budgetverhoging. Het CDA ziet wel de urgentie van de budgetverhoging maar pleit voor een duidelijker plan, met name voor verdeling van het bedrag van € 163.000,--. De vraag hiernaar is door de wethouder met nee beantwoord en dat is voor het CDA niet voldoende.


    De raad besluit met 25 stemmen voor en 4 stemmen tegen voor het voorstel, om:.
    1. Kennis te nemen van het uitvoeringsplan en beleidsregels integrale schuldhulpverlening Westerkwartier 2022 – 2025;
    2. In te stemmen om vooruitlopend op de integrale behandeling van het college uitvoeringsprogramma alvast incidenteel middelen vrij te maken voor Schuldhulpverlening voor de jaren 2023-2024 (per jaar € 335.000). De financiële consequenties verwerken in een begrotingswijziging volgend op de primaire begroting 2023.

    Toezeggingen

    Titel
    Uitvoeringplan en beleidsregels integrale schuldhulpverlening 2022-2025; continue en korte cyclus van evalueren en bijstelling van de ondersteuning
    Uitvoeringplan en beleidsregels integrale schuldhulpverlening 2022-2025; vrijwilligersorganisaties en professionele organisaties laten meepraten
    Thema-avond Uitvoeringplan en beleidsregels integrale schuldhulpverlening 2022-2025
    01:54:28 - 01:55:09 - Ard van der Tuuk
    01:55:09 - 01:59:08 - Geertje Veenstra
    01:59:08 - 01:59:21 - Ard van der Tuuk
    01:59:21 - 02:00:14 - Anneke Laan
    02:00:14 - 02:00:17 - Ard van der Tuuk
    02:00:17 - 02:00:41 - Jan van der Laan
    02:00:43 - 02:00:46 - Ard van der Tuuk
    02:00:49 - 02:02:24 - Rogier van 't Land
    02:02:24 - 02:02:29 - Ard van der Tuuk
    02:02:29 - 02:05:01 - Sandra de Wit
    02:05:01 - 02:05:05 - Ard van der Tuuk
    02:05:05 - 02:06:22 - Annemiek KleinJan - Uneken
    02:06:22 - 02:06:25 - Ard van der Tuuk
    02:06:25 - 02:07:07 - Wybe Niemeijer
    02:07:07 - 02:07:09 - Ard van der Tuuk
    02:07:09 - 02:07:34 - Geertje Veenstra
    02:07:36 - 02:07:51 - Wybe Niemeijer
    02:07:51 - 02:08:04 - Ard van der Tuuk
    02:08:19 - 02:13:46 - Marjan Sijperda
    02:13:46 - 02:13:48 - Ard van der Tuuk
    02:13:48 - 02:14:31 - Geertje Veenstra
    02:14:31 - 02:14:34 - Ard van der Tuuk
    02:14:34 - 02:17:23 - Marjan Sijperda
    02:17:23 - 02:17:26 - Ard van der Tuuk
    02:17:26 - 02:17:39 - Marjan Sijperda
    02:17:39 - 02:17:44 - Olga Hartman - Togtema
    02:17:44 - 02:18:03 - Ard van der Tuuk
    02:18:03 - 02:18:07 - Geertje Veenstra
    02:18:07 - 02:18:12 - Ard van der Tuuk
    02:18:12 - 02:18:31 - Olga Hartman - Togtema
    02:18:31 - 02:18:57 - Marjan Sijperda
    02:18:57 - 02:19:10 - Anneke Laan
    02:19:10 - 02:19:27 - Sandra de Wit
    02:19:27 - 02:19:31 - Marjan Sijperda
    02:19:31 - 02:19:38 - Ard van der Tuuk
    02:19:38 - 02:19:41 - Geertje Veenstra
    02:19:41 - 02:19:42 - Ard van der Tuuk
    02:19:42 - 02:19:50 - Geertje Veenstra
    02:20:54 - 02:21:08 - Ard van der Tuuk
    02:30:01 - 02:30:05 - Ard van der Tuuk
    02:30:05 - 02:31:23 - Geertje Veenstra
    02:31:23 - 02:31:40 - Ard van der Tuuk
    02:31:40 - 02:32:03 - Johan de Vries
    02:32:03 - 02:32:12 - Ard van der Tuuk
    02:32:12 - 02:32:54 - Olga Hartman - Togtema
    02:32:56 - 02:33:13 - Ard van der Tuuk
    02:33:30 - 02:34:57 - Marjan Sijperda
    02:35:01 - 02:35:12 - Ard van der Tuuk
    02:35:12 - 02:35:21 - Geertje Veenstra
    02:37:40 - 02:37:48 - Ard van der Tuuk
    02:37:48 - 02:38:00 - Geertje Veenstra
    02:38:02 - 02:38:21 - Ard van der Tuuk
    02:38:21 - 02:39:03 - Geertje Veenstra
    02:39:03 - 02:39:12 - Ard van der Tuuk
    02:39:31 - 02:39:35 - Ard van der Tuuk
    02:40:12 - 02:40:24 - Ard van der Tuuk
    02:40:29 - 02:40:35 - Ard van der Tuuk
    02:40:56 - 02:41:03 - Ard van der Tuuk
    02:41:24 - 02:41:28 - Ard van der Tuuk
    02:41:28 - 02:41:51 - Onno de Vries
    02:41:51 - 02:43:11 - Ard van der Tuuk
  14. 14

    Aan het einde van de vorige raadsperiode is een evaluerende enquête onder de voormalige raadsleden gehouden. De enquête had betrekking op de werkwijze van de gemeenteraad. De uitkomsten van die enquête zijn met de raadsleden gedeeld. Een aantal van deze uitkomsten geven aanleiding het reglement van orde aan te passen. Ook is het reglement van orde aangepast op een aantal punten die wettelijk gezien aangepast moeten worden.

    Besluit

    De raad stelt unaniem het Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Westerkwartier 2022 vast.

    02:42:21 - 02:43:11 - Ard van der Tuuk
    02:43:11 - 02:43:56 - Onno de Vries
    02:43:56 - 02:45:09 - Ard van der Tuuk
  15. 15

    Aan het einde van de vorige raadsperiode is een evaluerende enquête onder de voormalige raadsleden gehouden. De enquête had betrekking op de werkwijze van de gemeenteraad. De uitkomsten van die enquête zijn met de raadsleden gedeeld. Een aantal van deze uitkomsten gaf aanleiding het reglement van orde aan te passen. Een van die aanpassingen betreft de bepaling dat de raad een presidium heeft, bestaande uit de fractievoorzitters en voorgezeten door de voorzitter van de raad.

    Besluit

    De raad besluit unaniem tot het formeel instellen van het presidium zoals genoemd in artikel 3, derde lid Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Westerkwartier 2022.

    02:44:22 - 02:45:09 - Ard van der Tuuk
  16. 16

    Aan het einde van de vorige raadsperiode is een evaluerende enquête onder de voormalige raadsleden gehouden. De enquête had betrekking op de werkwijze van de gemeenteraad. De uitkomsten van die enquête zijn met de raadsleden gedeeld. Een aantal van deze uitkomsten gaf aanleiding het reglement van orde aan te passen. Een van die aanpassingen betreft het instellen van een agendacommissie, bestaande uit de door de raad benoemde voorzitters van het raadsoverleg. Voorgesteld wordt ook namens de oppositiefracties een lid toe te voegen als lid van de agendacommissie.

    Besluit

    De raad besluit unaniem tot het:
    1. Instellen van een agendacommissie op grond van artikel 4 Reglement van Orde voor
    vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Westerkwartier 2022 (RvO).
    2. Eén raadslid namens de oppositiefracties toe te voegen als lid aan de agenda-commissie.

    02:44:33 - 02:45:09 - Ard van der Tuuk
  17. 17

    Besluit

    De voorzitter sluit de vergadering om 22.15 uur.

    02:44:48 - 02:45:09 - Ard van der Tuuk
    02:45:09 - 02:45:32 - Onno de Vries
    02:45:32 - 02:45:44 - Ard van der Tuuk