- Locatie
Raadzaal Zuidhorn
- Voorzitter
- Ard van der Tuuk
- Toelichting
-
Hierbij nodig ik u uit voor de OPENBARE vergadering van de raad van de gemeente Westerkwartier, die wordt gehouden op
De stukken voor deze vergadering zijn digitaal te raadplegen op de website https://ris2.ibabs.eu/Westerkwartier. Belangstellenden zijn van harte welkom de vergadering bij te wonen.
Inwoners en belanghebbenden kunnen inspreken. In de raadsvergadering kan alleen ingesproken worden over onderwerpen die op de agenda staan en die niet in een raadsoverleg aan de orde zijn geweest.
A. van der Tuuk, voorzitter.
Agendapunten
-
1Opening
-
2Vaststellen agenda
-
3Mededelingen
-
4
Bijlagen
-
5Vraagrecht
-
6
Bijlagen
-
7
De raad besluit om het controleprotocol 2025 op de Jaarrekening 2025 en het opgenomen normenkader in het controleprotocol 2025 vast te stellen. Dit is nodig ter voorbereiding en ondersteuning van de uitvoering van de accountantscontrole over het boekjaar 2025. Hiermee worden er nadere aanwijzingen gegeven aan de accountant en worden de verantwoordingsgrens en het normenkader voor de rechtmatigheidsverantwoording (van het college) vastgelegd.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het controleprotocol 2025 voor de accountantscontrole op de jaarrekening 2025 vast te stellen;
2. Het normenkader zoals opgenomen in het controleprotocol 2025 vast te stellen. -
8
De raad besluit om € 1,4 miljoen extra te begroten als storting in de voorziening pensioenen wethouders. Komende jaren gaat de verwerking van pensioenen wethouders over van gemeenten naar ABP. Het ABP vraagt een hogere dekkingsgraad.
Voorgesteld besluit:
De voorziening pensioenen wethouders te verhogen door een extra storting van € 1,4 miljoen. Deze storting verwerken in de begroting 2025.Bijlagen
-
9
De Omgevingsdienst heeft verzocht wensen en bedenkingen omtrent bevoegdheden, taken en werkwijze van de gemeenschappelijke adviescommissie van raadsleden bij de Omgevingsdienst Groningen (ODG) mee te geven aan het Algemeen Bestuur.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1 Kennis te nemen van het verzoek van de Omgevingsdienst Groningen (ODG) tot het meegeven van wensen en bedenkingen voor de gemeenschappelijke adviescommissie van raadsleden bij de ODG.
2 Geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken ten aanzien van de bevoegdheden, taken en werkwijze van de adviescommissie van de ODG.
3 Mevrouw Reinette Gjaltema te benoemen voor de adviescommissie van raadsleden van de ODG. -
10
Dit is een gewijzigde verordening ten opzichte van de huidige verordening, vastgesteld in 2022. In de afgelopen jaren hebben zich verschillende ontwikkelingen voorgedaan. Een van de belangrijkste ontwikkelingen is de Hervormingsagenda Jeugd. Deze agenda bevat een groot pakket aan
afspraken met als doel de jeugdzorg te verbeteren en financieel gezond te maken. Enkele afspraken zijn relevant voor de nieuwe verordening jeugdhulp. Daarnaast is de verordening aangepast op grond van jurisprudentie. Hiermee wordt bereikt dat op grond van de verordening jeugdhulp juridisch houdbare beslissingen kunnen worden genomen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De verordening jeugdhulp gemeente Westerkwartier 2026 vast te stellen, waarin is opgenomen dat gelijktijdig de verordening jeugdhulp gemeente Westerkwartier 2022 wordt ingetrokken.
-
11
Dit is de laatste financiële rapportage over begrotingsjaar 2025. Die heeft als primair doel het doen van voorstellen voor budgetoverheveling van de begroting 2025 naar de begroting 2026. Daarnaast verwerken een aantal overige wijzigingen waaronder een actualisatie van de grondexploitaties en de septembercirculaire 2025.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De rapportage budgetoverhevelingen en overige begrotingswijzigingen vast te stellen.
-
12
Bijgevoegd de belastingverordeningen en de daarbij behorende tarieventabellen voor 2026. Het betreffen de verordeningen reinigingsheffingen, rioolheffing, onroerendezaakbelasting (OZB), leges, lijkbezorgingsrechten, marktgelden en liggeld. Eerder heeft het college aan de raad toegezegd om tarieventabellen aan te leveren waarin de huidige tarieven en de tarieven voor het nieuwe jaar worden vergeleken. Deze vergelijking betreft de tarieventabellen voor de reinigingsheffingen, lijkbezorgingsrechten en leges. De tabellen zijn als bijlage toegevoegd en worden ter kennisname aangeboden.
De bevoegdheid om de verordeningen aan te nemen, ligt bij de raad. Daarom ontvangt de raad de verordeningen ter vaststelling.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De voorgestelde belastingverordeningen en bijbehorende tarieventabellen voor het jaar 2026 vast te stellen en het college het mandaat te verlenen om de definitieve OZB-tarieven vast te stellen.
-
13
De raad besluit om de ‘Inclusieagenda Westerkwartier: Iedereen doet mee’ vast te stellen. Dit is nodig omdat gemeenten wettelijk verplicht zijn om een inclusieagenda op te stellen en het college heeft toegezegd om in de collegeperiode 2022-2026 met een geactualiseerde inclusieagenda te komen.
Hiermee bereiken we dat we inzichtelijk hebben wat wij allemaal doen om bij te dragen aan een inclusieve samenleving in het Westerkwartier, waarin iedereen mee kan doen en niemand wordt gediscrimineerd of uitgesloten, waarin iedereen dezelfde rechten en dezelfde kansen heeft om zelfstandig mee te doen op alle terreinen van het leven, ongeacht afkomst, leeftijd, opleidingsniveau, godsdienst, geslacht, gender, seksuele geaardheid en ongeacht of ze een ziekte of beperking.
De inclusieagenda biedt een kader van waaruit we ons de komende jaren blijven inzetten voor inclusie op alle levensdomeinen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De ‘Inclusieagenda Westerkwartier: Iedereen doet mee’ vast te stellen.
-
14
De raad van de gemeente Westerkwartier evalueert op regelmatige basis haar vergadermodel en haar Reglement van Orde. De afgelopen periode zijn er een aantal punten naar voren gekomen waarop wijziging dient plaats te vinden. De griffie heeft deze punten verwerkt in het Reglement van Orde en vervolgens aan het Presidium voorgelegd ter instemming. Na instemming van het Presidium wordt het gewijzigde Reglement van Orde nu aan u als raad voorgelegd.
Voorgesteld besluit:
1. Het gewijzigde Reglement van Orde van de gemeente Westerkwartier 2025 vast te stellen.Bijlagen
-
15
Bijlagen
-
16
Mevr. Janet van der Heiden heeft kenbaar gemaakt te willen stoppen als sociaal ombudsfunctionaris per 1 januari 2026. Vanuit de werkgeversrol van de gemeenteraad voor deze functie, heeft er een exitgesprek plaatsgevonden met de leden van de klankbordgroep Rekenkamer en de griffier. De klankbordgroep heeft teruggekoppeld aan het presidium. Het presidium stelt nu voor de functie open te stellen en de werving van een nieuwe sociaal ombudsfunctionaris te starten. Voorgesteld wordt dit voor 1 jaar te gaan doen en medio 2026 de nieuwe gemeenteraad te laten besluiten over het continueren van deze functie.
Voorgesteld besluit:
De functie van sociaal ombudsfunctionaris te verlengen tot 1-1-2027 op grond van het eerder vastgestelde profiel.Bijlagen
-
17Sluiting