- Locatie
Raadzaal Zuidhorn
- Voorzitter
- Ard van der Tuuk
- Toelichting
-
Hierbij nodig ik u uit voor de OPENBARE vergadering van de raad van de gemeente Westerkwartier, die wordt gehouden op
De stukken voor deze vergadering zijn digitaal te raadplegen op de website https://ris2.ibabs.eu/Westerkwartier. Belangstellenden zijn van harte welkom de vergadering bij te wonen.
Inwoners en belanghebbenden kunnen inspreken. In de raadsvergadering kan alleen ingesproken worden over onderwerpen die op de agenda staan en die niet in een raadsoverleg aan de orde zijn geweest.
A. van der Tuuk, voorzitter.
Agendapunten
-
1.0Herbenoeming burgemeester Ard van der Tuuk
-
1.1Opening
-
2Vaststellen agenda
-
3Mededelingen
-
4
Bijlagen
-
5Vraagrecht
-
6
Bijlagen
-
7
Vanuit de kring van griffies van de deelnemende gemeenten van Veiligheidsregio Groningen (VRG) is - naar aanleiding van de vaststelling van de gewijzigde gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Groningen in 2024 - aangegeven dat er behoefte bestaat aan het inrichten van een gemeenschappelijke adviescommissie, als bedoeld in artikel 24a lid 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
De gemeenschappelijke adviescommissie is in het voorjaar van 2025 reeds van start gegaan met haar werkzaamheden en bestaat uit tien door de raden aangewezen raadsleden.
Ter formalisering van de gemeenschappelijke adviescommissie wordt overgegaan tot raadpleging van de deelnemende gemeenteraden. Conform het tweede lid van artikel 24a Wet gemeenschappelijke regelingen is het algemeen bestuur gehouden de raden in de gelegenheid te stellen hun wensen en bedenkingen ter kennis aan ons bestuur te brengen, inzake de beoogde bevoegdheden, taken en werkwijze van deze commissie.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken ten aanzien van de bevoegdheden, taken en werkwijze van de adviescommissie van de Veiligheidsregio Groningen.
2. Mevrouw Annemiek KleinJan-Uneken te benoemen voor de adviescommissie van VRG namens de gemeenteraad van de gemeente Westerkwartier. -
8
Vier jaar geleden is de Commissie Straatnaamgeving opgericht met als doel het college te adviseren over de naamgeving van straten binnen de gemeente. In de afgelopen jaren heeft de commissie zich verder ontwikkeld en gegroeid in haar adviserende rol. In de praktijk blijkt dat de commissie niet alleen advies geeft over straatnamen, maar ook over de naamgeving van andere onderdelen van de openbare ruimte, zoals buurten, bruggen en paden. De huidige naam – Commissie Straatnaamgeving – dekt daardoor niet langer de volledige reikwijdte van de werkzaamheden. Om beter aan te sluiten bij de feitelijke taken en verantwoordelijkheden, is het voorstel om de naam van de commissie te wijzigen in: Adviescommissie Naamgeving Openbare Ruimte.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met het vaststellen van de verordening Adviescommissie Naamgeving Openbare Ruimte gemeente Westerkwartier 2025.Onder gelijktijdige intrekking van de verordening commissie straatnaamgeving Westerkwartier 2020.
-
9
Stichting Quadraten heeft dertig basisscholen in de gemeente Westerkwartier. In de huidige statuten van stichting Quadraten die gelden sinds 2017 is afgesproken dat begrotingen en jaarrekeningen ter overleg met de gemeenteraad worden gedeeld en dat zij jaarlijks verslag doet van de werkzaamheden voor wat betreft het openbaar onderwijs. In 2025 is er overleg gevoerd door het college van burgemeester en wethouders, uitgevoerd door de wethouder onderwijs, met de bestuurder van stichting Quadraten over de financiën en het openbaar onderwijs. Dit is gebeurd middels een periodiek bestuurlijk overleg.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Kennis te nemen van de jaarrekening 2023 en meerjarenbegroting 2025-2029 stichting Quadraten.
-
10
Stichting Quadraten heeft dertig basisscholen in de gemeente Westerkwartier. In de huidige statuten van stichting Quadraten die gelden sinds 2017 is afgesproken dat begrotingen en jaarrekeningen ter overleg met de gemeenteraad worden gedeeld en dat zij jaarlijks verslag doet van de werkzaamheden voor wat betreft het openbaar onderwijs. In 2025 is er overleg gevoerd door het college van burgemeester en wethouders, uitgevoerd door de wethouder onderwijs, met de bestuurder van stichting Quadraten over de financiën en het openbaar onderwijs. Dit is gebeurd middels een periodiek bestuurlijk overleg.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Kennis te nemen van de jaarrekening 2024 stichting Quadraten.
-
11
Het college vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met de aankoop van 525 m2 voor tijdelijke huisvesting .
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met de aankoop van 525m2 ruimte voor Tijdelijke Huisvesting in appartementencomplex Het Noorderlicht en deze verder uit te laten werken door het college.
2. De hiermee gepaard gaande kosten voor het uitwerken van het PvE te dekken uit de “Reserve Programma Huisvesting” en als volgt te verwerken.
a. de tweede bestuursrapportage 2025:
- Investeringskredieten voor realisatie van het gebouw, inrichting en ict met een totaal van € 1,5.miljoen. We schrijven het krediet af tegen de geldende termijn van 40 jaar en een rentepercentage van 1,75%. We starten met afschrijven in 2027 het jaar na ingebruikname
b. de eerste bestuursrapportage 2026:
- Eenmalige lasten ingebruikname van € 80.000.
- Exploitatielasten van € 33.000.
c. de meerjarenraming 2027 en verder:
- Exploitatielasten € 113.000 (t/m 2030).
- Verkoop van het pand in 2031.
d. de lasten van b) en c) te dekken uit de reserve programma huisvesting. -
12Sluiting