Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

woensdag 22 april 2020

19:30 - 22:30
Locatie

Via StarLeaf

Voorzitter
Ard van der Tuuk
Toelichting

Hierbij nodig ik u uit om de raadsvergadering van woensdag 22 april te volgen via de livestream.


In verband met de coronacrisis wordt deze vergadering digitaal gehouden via StarLeaf.


Voorafgaand aan de vergadering wordt de petitie 'afvalstoffenheffing' aangeboden.


De stukken voor deze vergadering zijn digitaal te raadplegen op de website https://ris2.ibabs.eu/Westerkwartier


A. van der Tuuk, voorzitter,

Uitzending

Agendapunten

  1. 0

    Besluit

    Namens mevr. Van der Velde wordt de petitie "verlaag het huisvuil vastrecht in Westerkwartier" aangeboden aan de raad en het college. Haar bijdrage wordt door de griffier voorgelezen. De voorzitter geeft de verdere routing in de behandeling aan.

    00:00:04 - 00:02:22 - Ard van der Tuuk
    00:02:24 - 00:26:40 - Ard van der Tuuk
  2. 1

    Besluit

    De voorzitter opent de vergadering en roept de leden van de raad bij naam en politieke partij zich op te melden via het videoplatform dat voor deze digitale vergadering is ingericht.
    Tevens roept hij de leden van het college van burgemeester en wethouders op zich te melden op eenzelfde wijze.

    00:03:03 - 00:26:40 - Ard van der Tuuk
  3. 2

    Besluit

    De agenda wordt gewijzigd vastgesteld; agendapunt 2A (aanpassen RvO i.v.m. digitaal vergaderen) wordt toegevoegd; agendapunt Bestemmingsplan Grijpskerk wordt behandeld als punt 16. Het interpellatiedebat wordt vernummerd in agendapunt 17.

    00:16:35 - 00:26:40 - Ard van der Tuuk
  4. 2.A

    Op 1 april heeft de Tweede Kamer ingestemd met de Tijdelijke wet digitale beraadslaging en besluitvorming provincies, gemeenten, waterschappen en openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba. De Eerste Kamer heeft op 7 april ingestemd met deze tijdelijke wet.
    Deze wet maakt het mogelijk dat door de gemeenteraad digitaal kan worden vergaderd en besluiten genomen kunnen worden. In artikel 2.3 is bij lid c. de voorwaarde opgenomen dat de voorzitter in staat moet zijn om de orde te handhaven. In het door de raad vastgestelde Reglement van Orde wordt niet voorzien in orde bepalingen bij digitale vergaderingen. Dit maakt een aanvulling met orde bepalingen bij digitaal vergaderen noodzakelijk. De tijdelijke wet is in eerste instantie van kracht tot 1 september 2020. Zo lang als de noodzaak hiertoe bestaat kan bij koninklijk besluit besloten worden om steeds voor een periode van maximaal twee maanden de einddatum te verschuiven. De raad wordt voorgesteld om de aanvulling op het Reglement van Orde vast te stellen voor de periode waarover de tijdelijke wet van kracht is. Het Reglement van Orde van de raad voorziet niet in spelregels voor digitaal vergaderen. Middels de aanvulling op het Reglement van orde is dit nu wel mogelijk.


    Besluit:


    De aanvulling op het Reglement van Orde in verband met digitale besluitvorming door de gemeenteraad van Westerkwartier vast te stellen.

    Besluit

    conform besloten

    00:16:36 - 00:26:40 - Ard van der Tuuk
  5. 3

    Besluit

    v.k.a. (van de geboden gelegenheid wordt geen gebruik gemaakt).

    00:18:11 - 00:26:40 - Ard van der Tuuk
  6. 5.A

    Dit betreft de Lijst Ingekomen Stukken die voor de vergadering van 25 maart 2020 geagendeerd was. Deze vergadering is in verband met de maatregelen omtrent het Corona virus niet doorgegaan.

    Besluit

    Conform besloten.
    De fractie van GroenLinks verzoekt brief A-01 (evaluatie pilot Dienstverlening inwonerszaken) te agenderen in een raadsoverleg.

    00:21:31 - 00:26:40 - Ard van der Tuuk
  7. 5.B

    Dit betreft de Lijst Ingekomen Stukken die voor de vergadering van 22 april 2020 geagendeerd is.

    Besluit

    Conform besloten.
    De fracties van VZ Westerkwartier en VVD verzoeken de brieven 03-01 en 03-02 (kernenergie en windenergie versus kernenergie) te agenderen voor een raadsoverleg
    De fractie van GroenLinks verzoekt raadsbrief 200-01 en 200-02 (rapportage gegevensbescherming) en brief 107-01 (coronabrief aan gemeenten) te agenderen in een raadsoverleg.

    * Op vragen van de PvdA en de GroenLinks fracties (brief 100-01, Stichting Leergeld Westerkwartier inzake armoedebestrijding) zegt het college toe over de evaluatie en de voortgang de raad in mei te informeren en mee te nemen in de Perspectiefnota.

    Toezeggingen

    Titel
    Stichting Leergeld Westerkwartier inzake armoedebestrijding
    00:25:23 - 00:26:40 - Ard van der Tuuk
    00:27:51 - 00:33:10 - Ard van der Tuuk
  8. 6

    De eigenaar van het melkveebedrijf op het perceel Provincialeweg 81 te Kornhorn wil het bedrijf in de toekomst uitbreiden. Het melkveebedrijf bestaat uit een ligboxenstal met een bedrijfswoning en een vrijstaande werktuigberging De eigenaar wil anticiperen op de toekomst en het bestaande bouwvlak vergroten tot twee hectare. Door een groter bouwvlak kan een nieuwe stal worden gebouwd die voldoet aan de nieuwste eisen voor dierenwelzijn en milieuregelgeving. Voor het toekomstige plan is door Libau een landschappelijke en stedenbouwkundige erfontwikkelingsschets gemaakt. Vooruitlopend op de toekomstige ontwikkelingen is op 19 december 2018 een
    omgevingsvergunning verleend voor het realiseren van een mestsilo.

    Voorgesteld besluit

    1. de volgende wijzigingen ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan in de planregels aan te brengen;
    - artikel 3.1 onder b te schrappen en de nummering in dit artikel aan te passen;
    - artikel 3.2.2. onder i te schrappen en de nummering in dit artikel aan te passen;
    - een nieuw artikel onder 3.2.5 op te nemen met de volgende inhoud: Voorwaardelijke verplichting: Het bouwen van agrarische bedrijfsbebouwing is uitsluitend toegestaan overeenkomstig het erfinrichtingsplan zoals opgenomen in bijlage 4;
    - een nieuw artikel 3.5.1 onder e op te nemen met de volgende inhoud: het gebruiken van gronden en gebouwen ten behoeve van intensieve veehouderijen; en de nummering in dit artikel aan te passen.
    2. het ontwerpbestemmingsplan ‘Provincialeweg 81, Kornhorn’ (NL.IMRO.1969.BPBG19HERS1-ON01) gewijzigd vast te stellen.
    3. Het vastgestelde plan het identificatienummer NL.IMRO.1969.BPBG19HERS1-VA01 te geven.
    4. De bij dit bestemmingsplan behorende ondergrond met identificatiecode0_N L.IMRO.1969.WZBG19HERS1-VA01.dwg vast te stellen.
    5. Geen exploitatieplan voor dit bestemmingsplan vast te stellen.

    Besluit

    Conform voorstel wordt besloten:
    1. de volgende wijzigingen ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan in de planregels aan te brengen;
    - artikel 3.1 onder b te schrappen en de nummering in dit artikel aan te passen;
    - artikel 3.2.2. onder i te schrappen en de nummering in dit artikel aan te passen;
    - een nieuw artikel onder 3.2.5 op te nemen met de volgende inhoud: Voorwaardelijke verplichting: Het bouwen van agrarische bedrijfsbebouwing is uitsluitend toegestaan overeenkomstig het erfinrichtingsplan zoals opgenomen in bijlage 4;
    - een nieuw artikel 3.5.1 onder e op te nemen met de volgende inhoud: het gebruiken van gronden en gebouwen ten behoeve van intensieve veehouderijen; en de nummering in dit artikel aan te passen.
    2. het ontwerpbestemmingsplan ‘Provincialeweg 81, Kornhorn’ (NL.IMRO.1969.BPBG19HERS1-ON01) gewijzigd vast te stellen.
    3. Het vastgestelde plan het identificatienummer NL.IMRO.1969.BPBG19HERS1-VA01 te geven.
    4. De bij dit bestemmingsplan behorende ondergrond met identificatiecode0_N L.IMRO.1969.WZBG19HERS1-VA01.dwg vast te stellen.
    5. Geen exploitatieplan voor dit bestemmingsplan vast te stellen.

    00:31:16 - 00:33:10 - Ard van der Tuuk
  9. 7

    Welstandszorg vindt zijn basis in de Woningwet, waarin artikel 12 voorschrijft dat bouwwerken zowel ten aanzien van de situering als het uiterlijk aanzien niet strijdig mogen zijn met redelijke eisen van welstand.
    De Woningwet verplicht gemeenten niet om welstandsbeleid te voeren, maar de voormalige gemeenten Leek, Zuidhorn, Marum, Grootegast en Winsum hadden niettemin een welstandsbeleid vastgesteld in de vorm van een welstandsnota. De welstandsnota’s geven voor de verschillende te onderscheiden gebieden in de gemeente het welstandsbeleid aan. De nota’s beschrijven de ruimtelijke kwaliteit van deze gebieden en geeft aan welke criteria hier uit oogpunt van welstand gelden. Tevens wordt in de nota’s aangegeven hoe de gemeente de welstand procedureel heeft vormgegeven. Centraal staat de onafhankelijke welstandscommissie, die elke gemeente moet benoemen en die de gemeente adviseert over de welstandsaspecten van de ingediende bouwplannen.
    In de voormalige gemeente Marum was er voor gekozen alleen welstandcriteria en toetsing toe te passen op karakteristieke bebouwing.
    Op dit moment wordt nog gewerkt met en getoetst aan de nota’s van de voormalige gemeenten.
    Voor de gemeente Westerkwartier zal nog een nieuwe welstandsnota/beleid worden opgesteld, deze wordt te zijner tijd voorgelegd.

    Voorgesteld besluit

    Gelet op de bepaling in de woningwet met ingang van 1 januari 2020 (terugwerkend) de volgende leden van de welstandscommissie te (her)benoemen voor een periode van 3 jaar:
    Voorgedragen tot herbenoeming zijn:
    •dhr. A. van der Tuuk - voorzitter
    •dhr. F.H. Wiersma – voorzitter
    •dhr. D. van Wieren - architect
    •dhr. A. Vogelzang – architect
    •dhr. P. Ziel – landschapsarchitect/stedenbouwkundige
    •mevr. S. Schram - stedenbouwkundige
    Voorgedragen tot benoeming:
    •dhr. A. Venema - -architect
    Secretaris welstandscommissie:
    •dhr. M. Hendriks – architect/adviseur Libau

    Besluit

    Na beraadslaging worden de stembriefjes per email naar de leden van de raad gezonden. De stembriefjes zijn op donderdag 22 april tussen 9.00 uur en 17.00 ingeleverd bij de griffie.
    Na schorsing van de vergadering om 22.30 uur en na heropening van de vergadering op 23 april 19.30 uur stelt de voorzitter vast dat na een gehouden schriftelijke stemming 33 stembriefjes zijn ingeleverd en 33 stemmen zijn uitgebracht op de voorgedragen kandidaten en besluit de raad tot herbenoeming van:
    •dhr. A. van der Tuuk - voorzitter
    •dhr. F.H. Wiersma – voorzitter
    •dhr. D. van Wieren - architect
    •dhr. A. Vogelzang – architect
    •dhr. P. Ziel – landschapsarchitect/stedenbouwkundige
    •mevr. S. Schram - stedenbouwkundige
    tot benoeming van Secretaris welstandscommissie:
    •dhr. M. Hendriks – architect/adviseur Libau.

    00:32:45 - 00:33:10 - Ard van der Tuuk
  10. 8

    Sinds mei 2019 wordt Veilig Thuis Groningen (VTG) geconfronteerd met een veel hogere instroom van meldingen en adviezen dan geprognosticeerd in de begroting 2019. De hogere instroom is grotendeels het gevolg van de aanpassing van de Wet meldcode Kindermishandeling en Huiselijk Geweld op 1 januari 2019.
    Een belangrijk doel van deze wijziging is het stimuleren van meldingen bij Veilig Thuis en het verbeteren van de monitoring
    op casuïstiek.
    Daarnaast is de gewijzigde Wet meldcode gepaard gegaan met een uitgebreider handelingsprotocol en registratiesysteem waardoor het behandelen van een melding meer tijd kost dan voorheen. Hierdoor zijn in 2019 forse wachtlijsten ontstaan op de veiligheidsbeoordeling en op onderzoek.

    Voorgesteld besluit

    1. Voor het jaar 2020 een extra bijdrage van € 130.979 beschikbaar te stellen voor de subsidie aan Veilig Thuis Groningen en deze te dekken met een onttrekking aan de Algemene Bestemmingsreserve;
    2. De financiële consequenties te verwerken in de eerste bestuursrapportage 2020.

    Besluit

    De raad besluit:


    1. Voor het jaar 2020 een extra bijdrage van € 130.979 beschikbaar te stellen voor de subsidie aan Veilig Thuis Groningen en deze te dekken met een onttrekking aan de Algemene Bestemmingsreserve;


    2. De financiële consequenties te verwerken in de eerste bestuursrapportage 2020.




    De fracties van het CDA, VZ Westerkwartier, Sterk Westerkwartier en GroenLinks leggen daarbij een stemverklaring af
    CDA: zorgen om financiële consequenties en willen extra wel stappen zien op organisatorisch vlak als in de samenwerking met de lokale teams en wil graag begin 2021 op de hoogte te worden gebracht.
    VZ: noodzaak van bijdrage wordt ingezien; de fractie heeft moeite met financieringsstructuur. Zien dit als een eenmalige gebeurtenis willen graag efficiencyslag zien.
    GL:  verbaast over inschattingsverschil tussen Rijk en gemeente. Het grote verschil op bordje van de gemeentelijke overheid. Beschouwen het een financiële plicht om bij te dragen.
    SW: blij met de zorgaanbieder en steunen voorstel.

    00:39:36 - 00:45:47 - Ard van der Tuuk
    00:46:00 - 00:47:59 - Ard van der Tuuk
    00:47:59 - 01:03:14 - Ard van der Tuuk
  11. 9

    Voor u ligt het derde integraal huisvestingsplan onderwijs Westerkwartier, maar het eerste dat in één gemeente Westerkwartier – nu ook met een deel van Middag Humsterland er bij - is opgesteld.
    De kracht van het IHP 2020-2023 is dat het samen met de schoolbesturen in deze regio is gemaakt.
    Eind 2018 is begonnen met het actualiseren van de leerlingenprognoses op basis van de leerlingenaantallen en demografische ontwikkelingen. De stuurgroep IHP, met daarin alle schoolbesturen voor het primair en voortgezet onderwijs én de gemeente, heeft in 2019 aan de realisatie gewerkt.
    Dit heeft geleid tot het bijgevoegde IHP 2020-2023 met daarin een doorkijkje naar volgende jaren.

    Voorgesteld besluit

    Het integraal huisvestingsplan onderwijs Westerkwartier 2020-2023 vast te stellen.

    Besluit

    De raad besluit:


    Het integraal huisvestingsplan onderwijs Westerkwartier 2020-2023 vast te stellen.


    De fractie van VZ Westerkwartier legt hierbij een stemverklaring af
    Zij heeft twijfels over instemming en is van opvatting dat eerst een nieuwe verordening huisvesting vaststellen is van belang voordat nieuwbouwplannen in de raad worden besproken. Gemeente gaat zeer onzekere tijd te tegemoet als gevolg van de effecten van coronacrisis en daar past een uitgave van 35 mln. euro niet bij.
    Verder geeft de fractie aan de zeer kostbare nieuwbouw RSG de borgen te vroeg is gepland.

    00:48:45 - 01:03:14 - Ard van der Tuuk
  12. 10

    De gemeente is eigenaar van ruim 200 bebouwde vastgoedobjecten. Die vertegenwoordigen een gezamenlijke WOZ-waarde van ruim € 60 miljoen en een boekwaarde van ruim € 40 miljoen. In de gemeentebegroting is op jaarbasis € 9,4 miljoen opgenomen voor alle kosten.
    Het betreft een diversiteit aan objecten als kind centra, woningen, zwembaden, bibliotheekgebouwen, sportaccommodaties (inclusief 81 sportvelden), erfgoed als musea, molens, et cetera.
    Het belang en de financiële omvang van deze vastgoedportefeuille, die op historische wijze is ontstaan, vraagt om professionele, zorgvuldige sturing en herbezinning op dit kostbare bezit.
    Dit is ook de belangrijkste aanbeveling uit het in 2017 uitgevoerde rekenkamercommisieonderzoek naar maatschappelijk vastgoed in het Westerkwartier, dat
    destijds in de opmaat naar de gemeentelijke herindeling aan de gemeenteraden van de voormalige gemeenten in het Westerkwartier is aangeboden. Dit onderzoek is een bijlage van het vastgoedbeleidsplan.
    Doel van het vastgoedbeleid is om op redelijke termijn te komen tot een compacte financieel gezonde, verduurzaamde, veilige, toegankelijke, goed onderhouden en optimaal gebruikte kernportefeuille. Het vastgoedbeleidsplan geeft daar invulling aan en wordt in de periode 2020 tot en met 2023 verder uitgebouwd.

    Voorgesteld besluit

    De kaders van het vastgoedbeleidsplan “Steengoed Westerkwartier” wat betreft de onderdelen Verkoopbeleid en Verduurzaming binnen de wettelijke kaders vast te stellen en kennis te nemen van de overige delen.

    Besluit

    Conform het voorstel wordt besloten:
    De kaders van het vastgoedbeleidsplan “Steengoed Westerkwartier” wat betreft de onderdelen Verkoopbeleid en Verduurzaming binnen de wettelijke kaders vast te stellen en kennis te nemen van de overige delen.

    00:52:17 - 01:03:14 - Ard van der Tuuk
  13. 11

    In de afgelopen tijd is er vanuit de raad en het college behoefte ontstaan om heldere afspraken te maken over het omgaan met openbare, vertrouwelijke en geheime informatie en over het wel of niet behandelen van onderwerpen in besloten vergaderingen.
    Actieve openbaarmaking is het uitgangspunt. Toch kan het opleggen van geheimhouding soms ook nodig zijn (bijvoorbeeld wanneer de economische belangen van de gemeente geschaad zouden worden door actieve openbaarmaking). En hier ontstaat een ‘dilemma’.
    Immers het opleggen van geheimhouding kan vanuit een (bedrijfs-)economisch perspectief in het belang zijn van de gemeente maar tegelijkertijd kan het ook een beperking betekenen voor de kaderstellende en controlerende rol van de raad. Zolang geheimhouding is opgelegd, is een openbaar debat immers niet mogelijk over deze informatie.
    Tegen de achtergrond waarbij het uitgangspunt ‘openbaarheid’ tenzij is het voor de gemeente belangrijk dat de afweging tussen openbaarheid en geheimhouding zorgvuldig wordt gemaakt. Helderheid over de juridische kaders en lokale spelregels is daarbij essentieel.


    Voorgesteld besluit:
    Het vaststellen van het Protocol geheimhouding, beslotenheid en vertrouwelijkheid.


    Naar aanleiding van bespreking in het Raadsoverleg van 4 maart jl. is het voorstel aangepast. De aanpassingen zijn geel gemarkeerd.

    Besluit

    Conform het voorstel wordt besloten het Protocol Geheimhouding, beslotenheid en vertrouwelijkheid vast te stellen

    00:53:15 - 01:03:14 - Ard van der Tuuk
  14. 12

    In de Managementletter 2019 heeft de accountant als bevinding opgenomen dat de beleidsregels leerlingenvervoer in strijd zijn met de verordening inzake de eigen bijdrage.
    In de verordening is opgenomen dat een eigen bijdrage in rekening kan worden gebracht voor zowel leerlingen basisonderwijs als leerlingen speciaal basisonderwijs. Ook in de
    beleidsregels is regelgeving opgenomen inzake de eigen bijdrage. Daarin is echter bepaald dat geen eigen bijdrage in rekening wordt gebracht voor leerlingen speciaal basisonderwijs.
    Op dit punt zijn de beleidsregels dus in strijd met de verordening. Middels dit voorstel wordt deze omissie hersteld.

    Voorgesteld besluit

    1. Artikel 14, lid 2 van de Verordening leerlingenvervoer gemeente Westerkwartier 2019 te wijzigen waarna het komt te luiden als volgt:
     - In geval het college in plaats van bekostiging in geld toe te kennen het vervoer zelf verzorgt dan wel doet verzorgen,    betalen de ouders van een leerling die een school voor basisonderwijs bezoekt, per leerling per schooljaar een eigen bijdrage die gelijk is aan de kosten van het openbaar vervoer over de in artikel 10 bepaalde afstand, indien het inkomen van de ouders meer bedraagt dan € 24.300,00.
    2. De geconstateerde onrechtmatigheden leerlingenvervoer 2019-2020, als gevolg van het toepassen van beleidsregels in strijd met de verordening, goed te keuren.
    3. Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na die, waarop het bekendgemaakt is.

    Besluit

    Conform het voorstel wordt besloten
    1. Artikel 14, lid 2 van de Verordening leerlingenvervoer gemeente Westerkwartier 2019 te wijzigen waarna het komt te luiden als volgt:
     - In geval het college in plaats van bekostiging in geld toe te kennen het vervoer zelf verzorgt dan wel doet verzorgen,    betalen de ouders van een leerling die een school voor basisonderwijs bezoekt, per leerling per schooljaar een eigen bijdrage die gelijk is aan de kosten van het openbaar vervoer over de in artikel 10 bepaalde afstand, indien het inkomen van de ouders meer bedraagt dan € 24.300,00.
    2. De geconstateerde onrechtmatigheden leerlingenvervoer 2019-2020, als gevolg van het toepassen van beleidsregels in strijd met de verordening, goed te keuren.
    3. Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na die, waarop het bekendgemaakt is.

    00:54:00 - 01:03:14 - Ard van der Tuuk
  15. 13

    In het uitvoeringsprogramma van ons college is onder het thema ‘Samen’ de volgende ambitie opgenomen: ‘We realiseren samen met inwoners een MFC in Zevenhuizen. Daarbij nemen we de oude kantines over, compenseren de omgevingsleges, zorgen we voor een adequate inrichting van de omgeving en zorgen we voor de benodigde sport en spelmaterialen’.
    Bij de behandeling van de Perspectiefnota door uw raad op 10 juli 2019 bleek draagvlak aanwezig voor onze ambitie. De voor realisatie van het MFC benodigde financiële bijdrage is op 13 november 2019 door uw raad beschikbaar gesteld.

    Voorgesteld besluit

    1. Voor het bestemmingsplan ‘MFC Zevenhuizen’ de digitale ondergrond met nummer o_NL.IMRO.1969.BPZE19HERS1-VA01.dxf vast te stellen.
    2. Het bestemmingsplan ‘MFC Zevenhuizen’ (NL.IMRO.1969.BPZE19HERS1-VA01) vast te stellen.
    3. Geen exploitatieplan vast te stellen.

    Besluit

    Conform het voorstel wordt besloten:
    1. Voor het bestemmingsplan ‘MFC Zevenhuizen’ de digitale ondergrond met nummer o_NL.IMRO.1969.BPZE19HERS1-VA01.dxf vast te stellen.
    2. Het bestemmingsplan ‘MFC Zevenhuizen’ (NL.IMRO.1969.BPZE19HERS1-VA01) vast te stellen.
    3. Geen exploitatieplan vast te stellen.

    00:54:47 - 01:03:14 - Ard van der Tuuk
  16. 14

    In onze begroting worden budgetten voor een specifiek jaar beschikbaar gesteld. In dat jaar kunnen ze besteed worden. Soms vindt vertraging plaats in de besteding van de middelen. Als deze beschikbaar moeten blijven in een volgend jaar moet de raad daar een besluit over nemen. Als we geen actie ondernemen vallen deze middelen vrij in de jaarrekening.
    Binnen het Westerkwartier zijn geen afspraken gemaakt over de werkwijze bij budgetoverhevelingen. Uitgangspunt nu is dat overgebleven middelen vrijvallen in de jaarrekening.
    Het jaarrekeningresultaat (positief of negatief) wordt verrekend met de algemene reserve. De niet bestede middelen zitten hierin dus verwerkt. Als gewenst is dat deze middelen in het volgende jaar beschikbaar komen dan kunnen ze in dat jaar worden onttrokken aan de algemene reserve. Daarover moet de gemeenteraad dan wel een besluit nemen.
    Het is wenselijk om over budgetoverhevelingen afspraken te maken. Alle betrokkenen moeten weten wat de spelregels zijn. Enerzijds moet de uitvoering van projecten door kunnen gaan en willen we dezelfde voorstellen niet meerdere keren aan college en raad voorleggen, anderzijds moeten we budgetten niet automatisch doorschuiven.
    Gemeenten gaan op verschillende wijze om met budgetoverheveling. De werkwijzen in Grootegast, Leek, Marum en Zuidhorn waren niet gelijk. De financiële regelgeving biedt hiertoe mogelijkheden.
    Voorgesteld wordt kaders te stellen ten aanzien van budgetoverheveling.

    Voorgesteld besluit

    - De voorwaarden en procedure ten aanzien van budgetoverhevelingen vast te stellen.
    - In te stemmen met de voorgestelde budgetoverhevelingen 2019.
    - Bijgaande begrotingswijziging vast te stellen.

    Besluit

    Conform het voorstel wordt besloten om:
    - De voorwaarden en procedure ten aanzien van budgetoverhevelingen vast te stellen.
    - In te stemmen met de voorgestelde budgetoverhevelingen 2019.
    - Bijgaande begrotingswijziging vast te stellen.

    00:55:36 - 01:03:14 - Ard van der Tuuk
  17. 15

    De eigenaar van het perceel Doezumertocht 39 te Doezum heeft het voornemen om op zijn perceel een kleinschalig pension te beginnen van 180 m2. Op grond van de geldende bestemmingsplannen ‘Buitengebied Grootegast’ en ‘Buitengebied Grootegast 2010 – Gedeeltelijke herziening 2014’ is een kleinschalig pension van 180 m2 niet toegestaan. Op grond van voornoemde bestemmingsplannen is alleen een ‘bed and breakfast’ van 50 m2 toegestaan.
    Het voorliggend bestemmingsplan maakt een kleinschalig pension van maximaal 180 m2 mogelijk. Het kleinschalig pension telt vier kamers, waarbij elke kamer voorzien is van een aparte douche- en toiletruimte. Daarnaast komt er één gezamenlijke eetzaal met keuken. De gasten zullen parkeren op het erf van de initiatiefnemer. Hierbij maken zij gebruik van de huidige inrit. De initiatiefnemer zal een nieuwe inrit voor zichzelf gaan aanleggen.
    Bij het opstellen van het bestemmingsplan Buitengebied in de voormalige gemeenten Grootegast, Leek, Marum en Zuidhorn hebben deze gemeenten ook gezamenlijk recreatiebeleid opgesteld. Op grond van het bestemmingsplan Buitengebied is het alleen mogelijk om een bed and breakfast te realiseren, maar op grond van het recreatiebeleid kunnen bijvoorbeeld ook recreatiewoningen en hotels en pensions mogelijk worden gemaakt. Het plan voor het starten van een kleinschalig pension is passend binnen het recreatiebeleid.

    Voorgesteld besluit

    1. Het bestemmingsplan ‘Doezumertocht 39’ te Doezum vast te stellen, met bijbehorende toelichting, zoals dit plan is vervat in de regels en verbeelding met identificatienummer NL.IMRO.1969.BPBG19POST2-OW01;
    2. Het vastgestelde plan het identificatienummer NL.IMRO.1969.BPBG19POST2-VA01 te geven;
    3. Vast te stellen dat de voor deze planversie gebruikte ondergrond de volgende is: o_NL.IMRO.1969.BPBG19POST2-A01.dxf;
    4. Geen exploitatieplan vast te stellen waarop het bestemmingsplan betrekking heeft.

    Besluit

    Conform het voorstel wordt besloten om:
    1. Het bestemmingsplan ‘Doezumertocht 39’ te Doezum vast te stellen, met bijbehorende toelichting, zoals dit plan is vervat in de regels en verbeelding met identificatienummer NL.IMRO.1969.BPBG19POST2-OW01;
    2. Het vastgestelde plan het identificatienummer NL.IMRO.1969.BPBG19POST2-VA01 te geven;
    3. Vast te stellen dat de voor deze planversie gebruikte ondergrond de volgende is: o_NL.IMRO.1969.BPBG19POST2-A01.dxf;
    4. Geen exploitatieplan vast te stellen waarop het bestemmingsplan betrekking heeft.

    00:56:18 - 01:03:14 - Ard van der Tuuk
  18. 16

    Een gebied aan de oostkant van het dorp Grijpskerk, ook bekend als Locatie Meindertsma, is al geruime tijd in eigendom van de initiatiefnemer. De ontwikkelaar heeft de wens om hier woningen te realiseren. Ook binnen de kern Grijpskerk wordt al jaren gevraagd om de bouw van nieuwe woningen. De gronden zijn nu in gebruik als agrarisch grasland. Het plan is om hier een woningbouwlocatie voor maximaal 25 koopwoningen te realiseren. Het betreft vrijstaande en halfvrijstaande woningen. Op grond van het geldende bestemmingsplan ‘Grijpskerk’ is op de beoogde locatie nu geen woningbouw toegestaan. Om medewerking te kunnen verlenen aan de woningbouw is het opstellen van een nieuw bestemmingsplan voor deze locatie noodzakelijk.
    Voorliggend bestemmingsplan voorziet hierin.

    Voorgesteld besluit

    1. in te stemmen met de inhoud van de Zienswijzennota en omtrent de ontvankelijkheid, gegrondheid en de voorgestelde wijzigingen op het plan overeenkomstig te besluiten;
    2. de volgende wijzigingen ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan in de planregels en de verbeelding van het ontwerpbestemmingsplan aan te brengen:
    - in de regels artikel 5.2.2. h, schrappen;
    - op de verbeelding en in de legenda de maatvoeringaanduiding ‘minimum goothoogte (m)’ verwijderen;
    3. het ontwerpbestemmingsplan ‘Grijpskerk uitbreiding oost’ (met identificatienummer NL.IMRO.1969.BPGK18UITB2-OW01) en bijbehorende ondergrond (basisregistratie grootschalige topografie (BGT 2018-10-03), zowel in analoge en digitaal versie, met
    inachtneming van de voorgestelde aanpassingen, gewijzigd vast te stellen. Het vastgestelde plan bestaat uit de verbeelding en regels (identificatienummer NL.IMRO.1969.BPGK18UITB2VA01), en gaat vergezeld van een toelichting;
    4. geen exploitatieplan vast te stellen in de zin van artikel 6.12, Wro.

    Besluit

    Conform het voorstel wordt besloten:
    1. in te stemmen met de inhoud van de Zienswijzennota en omtrent de ontvankelijkheid, gegrondheid en de voorgestelde wijzigingen op het plan overeenkomstig te besluiten;
    2. de volgende wijzigingen ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan in de planregels en de verbeelding van het ontwerpbestemmingsplan aan te brengen:
    - in de regels artikel 5.2.2. h, schrappen;
    - op de verbeelding en in de legenda de maatvoeringaanduiding ‘minimum goothoogte (m)’ verwijderen;
    3. het ontwerpbestemmingsplan ‘Grijpskerk uitbreiding oost’ (met identificatienummer NL.IMRO.1969.BPGK18UITB2-OW01) en bijbehorende ondergrond (basisregistratie grootschalige topografie (BGT 2018-10-03), zowel in analoge en digitaal versie, met
    inachtneming van de voorgestelde aanpassingen, gewijzigd vast te stellen. Het vastgestelde plan bestaat uit de verbeelding en regels (identificatienummer NL.IMRO.1969.BPGK18UITB2VA01), en gaat vergezeld van een toelichting;
    4. geen exploitatieplan vast te stellen in de zin van artikel 6.12, Wro.

    Bij de behandeling en stemming over dit voorstel was mevr. Havinga-Rooks (ChristenUnie)afwezig.




    * het college zegt toe de inhoud van de motie, ingediend door de fracties van GroenLinks en D66 (verlaging maximumsnelheid op de N388 ter hoogte van Grijpskerk oost te verlagen naar 60 km/u om de geluidsbelasting op de aangrenzende woningen te verlagen) over te nemen en de raad over de voortgang te informeren.

    Moties

    Titel
    Motie Max snelheid N388 bij Grijpskerk uitbreiding oost

    Toezeggingen

    Titel
    Verlaging maximumsnelheid op de N388 ter hoogte van Grijpskerk oost naar 60 km/u
    00:57:05 - 01:03:14 - Ard van der Tuuk
  19. 17

    Hierbij dienen de fracties van GroenLinks en D66 --overeenkomstig artikel 48 van het Reglement van Orde van de raad-- het verzoek in voor een Interpellatiedebat tijdens de vergadering van woensdagavond 22 april a.s. over het besluit van het college over het dempen van een karakteristieke sloot nabij Niehove, meegedeeld bij brief aan de raad van 7 april jl.
    Toelichting
    Voor wat betreft de vragen die aan de orde zijn wordt u verwezen naar het interpellatiedebat

    Besluit

    Het interpellatiedebat leidt niet tot verdere besluitvorming.


    Tijdens het debat worden 2 moties ingediend.


    Motie I, ingediend door de fracties van GroenLinks en D66 met als strekking dat het college bij de besluitvorming niet transparant is geweest,  de raad buitenspel is gezet en er een precedent wordt geschapen, wat risico’s veroorzaakt voor de bescherming van het
    nationaal landschap Middag-Humsterland.
    Deze motie wordt na een hoofdelijke stemming met 6 stemmen vóór (de leden: Van der Hoek, Warmeling, Kleinjan-Uneken, Bakker, Feitsma en Van ’t Land) en 27 stemmen tegen (leden van de overige fracties) verworpen.
    Motie II, ingediend door de fracties van GroenLinks en D66 met als strekking het college op te dragen nader met de raad te overleggen over de uitwerking van de voorgenomen monitoring van het gebied.
    Deze motie wordt na een hoofdelijke stemming met 6 stemmen vóór (de leden: Van der Hoek, Warmeling, Kleinjan-Uneken, Bakker, Feitsma en Van ’t Land) en 27 stemmen tegen (leden van de overige fracties) verworpen.

    *het college zegt naar aanleiding van het debat toe op een nader moment in een raadsoverleg op dit onderwerp terug te komen voor een bredere bespreking.

    Moties

    Titel
    Dempen karakteristieke sloot Niehove
    Herstel beschermingsmaatregelen Middag-Humsterland

    Toezeggingen

    Titel
    Interpellatiedebat dempen karakteristieke sloot Niehove
    01:00:05 - 01:03:14 - Ard van der Tuuk
    01:05:00 - 01:05:03 - Ard van der Tuuk
    01:10:35 - 01:17:19 - Ard van der Tuuk
    01:23:28 - 01:23:42 - Ard van der Tuuk
    01:33:54 - 01:34:13 - Ard van der Tuuk
    01:35:22 - 01:35:26 - Ard van der Tuuk
    01:36:39 - 01:36:44 - Ard van der Tuuk
    01:37:25 - 01:37:27 - Ard van der Tuuk
    01:37:56 - 01:38:00 - Ard van der Tuuk
    01:38:21 - 01:38:22 - Ard van der Tuuk
    01:38:28 - 01:38:31 - Ard van der Tuuk
    01:43:13 - 01:43:37 - Ard van der Tuuk
    01:46:56 - 01:47:03 - Ard van der Tuuk
    01:47:50 - 01:47:54 - Ard van der Tuuk
    01:48:17 - 01:51:15 - Ard van der Tuuk
    01:51:18 - 01:52:04 - Ard van der Tuuk
    01:52:04 - 01:52:10 - Ard van der Tuuk
    01:52:16 - 01:52:37 - Ard van der Tuuk
    01:54:23 - 01:55:05 - Ard van der Tuuk
    01:55:57 - 01:56:11 - Ard van der Tuuk
    01:57:14 - 01:57:31 - Ard van der Tuuk
    01:57:52 - 01:58:06 - Ard van der Tuuk
    02:00:11 - 02:00:24 - Ard van der Tuuk
    02:01:36 - 02:01:45 - Ard van der Tuuk
    02:02:58 - 02:03:13 - Ard van der Tuuk
    02:07:20 - 02:07:31 - Ard van der Tuuk
    02:11:07 - 02:11:20 - Ard van der Tuuk
    02:12:15 - 02:12:23 - Ard van der Tuuk
    02:13:04 - 02:13:07 - Ard van der Tuuk
    02:14:27 - 02:14:31 - Ard van der Tuuk
    02:14:54 - 02:14:56 - Ard van der Tuuk
    02:15:09 - 02:15:14 - Ard van der Tuuk
    02:15:23 - 02:15:30 - Ard van der Tuuk
    02:15:59 - 02:17:59 - Ard van der Tuuk
    02:18:03 - 02:19:37 - Ard van der Tuuk
    02:32:35 - 02:38:08 - Ard van der Tuuk
    02:38:08 - 02:48:44 - Ard van der Tuuk
    02:48:44 - 02:53:27 - Ard van der Tuuk
    02:53:27 - 02:55:43 - Ard van der Tuuk
    02:55:43 - 02:59:37 - Ard van der Tuuk
  20. 18

    Voor u ligt de visie hernieuwbare elektriciteit van de gemeente Westerkwartier. Voor het behandelen van dit document zijn twee belangrijke aanleidingen. In de eerste plaats voorziet de visie de komende jaren in duidelijkheid in relatie tot huidige en toekomstige aanvragen van initiatiefnemers voor zonneweides die zich melden bij de gemeente. De kaders worden ingegeven door de Provinciale Omgevings Verordening (POV) deze schrijft voor dat een gemeente een visie dient vast te stellen alvorens mee gewerkt kan worden aan initiatieven. Daarnaast bepaalt dit voor uw raad de positie en inbreng in de Regionale Energiestrategie Groningen in aanloop naar de behandeling van de concept-RES in uw vergadering in mei.

    Voorgesteld besluit

    De Visie Hernieuwbare Elektriciteit gemeente Westerkwartier vast te stellen, inclusief de bijbehorende bijlagen, en ‘Zonneterreinen, Ruimtelijk kader gemeente Grootegast’ in te trekken.

    Amendementen

    Titel
    Visie Hernieuwbare Elektriciteit

    Moties

    Titel
    “Zon voor wind”
    Inwoners initiatieven zonnevelden
    Onderzoek extra grootschalig zon

    Toezeggingen

    Titel
    “Zon voor wind”
    Inwoners initiatieven zonnevelden
    Onderzoek extra grootschalig zon
  21. 19

    Besluit

    Vragen ingediend door dhr. Siegers (ChristenUnie) m.b.t. straatnamen
    *het college zegt toe de raad een notitie voor te leggen en de vragen over de straatnaamgeving daarbij te betrekken.
    Vragen ingediend door mevr. Kleinjan (GroenLinks) m.b.t. situatie Zonnehuis groep Zuidhorn.
    Deze vragen leiden niet tot toezeggingen.

    Toezeggingen

    Titel
    Straatnamen
  22. 20
    Sluiting