Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

woensdag 26 mei 2021

19:30 - 22:30
Locatie

Digitaal

Voorzitter
Ard van der Tuuk
Toelichting

Hierbij nodig ik u uit voor de OPENBARE vergadering van de raad van de gemeente Westerkwartier, die wordt gehouden op 26 mei 2021.




De stukken voor deze vergadering zijn digitaal te raadplegen op de website https://ris2.ibabs.eu/Westerkwartier. Belangstellenden zijn van harte welkom de vergadering (digitaal) bij te wonen.




Inwoners en belanghebbenden kunnen inspreken. In de raadsvergadering kan alleen ingesproken worden over onderwerpen die op de agenda staan en die niet in een raadsoverleg aan de orde zijn geweest.






A. van der Tuuk, voorzitter.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    De voorzitter opent de vergadering en roept de leden van de raad bij naam en politieke partij op zich te melden via het videoplatform dat voor deze digitale vergadering is ingericht. Tevens roept hij de leden van het college van burgemeester en wethouders op zich te melden op eenzelfde wijze. Hij stelt vast dat 32 raadsleden en 4 collegeleden aanwezig zijn.

  2. 2

    Besluit

    De fractie van 50PLUS dient een motie vreemd aan de agenda in met als onderwerp: De toeslagenaffaire. De motie wordt toegevoegd aan de agenda onder agendapunt 17A.

  3. 3

    Besluit

    De heer G. Janssen wordt voorgedragen om te worden benoemd tot fractieassistent van de ChristenUnie.


    Besloten wordt de heer Janssen toe te laten als fractieassistent van de ChristenUnie, waarop volgend hij de eed aflegt in handen van de voorzitter.

  4. 4

    Besluit

    Wethouder Nederveen biedt namens het collectief Groningen West een koffer aan met daarin gemengde zaden en kruiden, welke raadsleden kunnen planten, ter ere van het belang van de biodiversiteit. De raadsleden krijgen die opgestuurd, samen met het jaarverslag van het collectief Groningen West.


    De voorzitter spreekt de leden van de cursus Politiek Actief, welke bestaan uit politiek geïnteresseerde inwoners uit de gemeente, toe ter felicitatie van de afronding van de cursus.


    Wethouder Westra deelt mee dat de Raad van State een tussenuitspraak heeft gedaan in de beroep zaak m.b.t. het zogenaamde fracking bij Pieterzijl Oost. De wethouder had gehoopt op een definitieve uitspraak. Dat het een tussenuitspraak is, is ook voor de inwoners teleurstellend, omdat ze nu nog geen duidelijkheid hebben. Wel is verheugend dat de gemeente in het gelijk is gesteld als het gaat om de onderbouwing die ontbreekt bij het in het kaart brengen van de risico’s rondom dat fracken. De NAM en EZK hebben nog een half jaar de tijd gekregen om daar een herstel in aan te brengen. De wethouder heeft ook nog contact gehad met de NAM over de uitspraak, die zich daar nog niet over had geboden. De wethouder heeft bij de NAM de oproep gedaan te heroverwegen of dat fracken echt noodzakelijk is en omwille van de rust in de gemeente op dit dossier af te zien van dat fracken. De NAM heeft toegezegd daar binnenkort op terug te komen.

  5. 6

    Besluit

    De besluitenlijsten van de raad van 21 april 2021 en de beide raadsoverleggen van 12 mei 2021 worden ongewijzigd vastgesteld.

  6. 7

    Besluit

    Er wordt geen gebruik gemaakt van het vragenrecht.

  7. 8

    Besluit

    Ingekomen stukken agenderen voor raadsoverleg/raadsvergadering.
    nr. 106-01: Doezumertocht Baggerdepot (op verzoek van de fracties van GroenLinks en D66)
    nr. 105: Stichting Maluku4Maluku Begraafplaatsen veteranen in uw gemeente (op verzoek van de fracties van de VVD en VZ Westerkwartier)
    nr. 200: Bovenregionale reactie op onderzoeksrapport TU Delft-TNO (op verzoek van de fractie van VZ Westerkwartier).


    De overige ingekomen stukken worden afgedaan conform het voorstel.

  8. 9

    Op 1 januari 2019 is Middag-Humsterland toegevoegd aan de gemeente Westerkwartier. In dit gebied liggen twee basisscholen waar openbaar onderwijs wordt aangeboden. Het gaat om de Samenwerkingsschool Op Wier in Ezinge en Openbare basisschool Kromme Akkers in Garnwerd. De twee basisscholen vallen
    onder het bestuur van de Stichting Lauwers en Eems. De Stichting kent een algemeen bestuur dat enerzijds bestaat uit bestuursleden die belast zijn met intern
    toezicht (toeziende bestuursleden) en anderzijds twee bestuursleden, die belast zijn met het dagelijks bestuur (directeur-bestuurders). Het dagelijks bestuur maakt deel
    uit van het algemeen bestuur.
    Van het bestuur is een voordracht ontvangen voor de benoeming van een nieuw toezichthoudend bestuurslid. De raad is belast met het toezicht op het openbaar
    onderwijs, en als uitvloeisel daarvan, ook bevoegd tot het benoemen van bestuursleden.
    Het Algemeen Bestuur van de Stichting Lauwers en Eems heeft op 27 oktober jl. ingestemd met de voordracht van de benoemingsadviescommissie.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met de voordracht van mevrouw Marjon Westerbeek tot toeziend bestuurslid van schoolbestuur Lauwers en Eems.

    Besluit

    De raad besluit unaniem in te stemmen met de voordracht van mevrouw Westerbeek tot toeziend bestuurslid van schoolbestuur Lauwers en Eems.

  9. 10

    In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van de Omgevingsdienst Groningen (ODG) is op 26 maart 2021 de ontwerpbegroting 2022 vastgesteld.
    Conform de geldende regelgeving en uitgangspunten wordt de ontwerpbegroting 2022 aan de gemeenteraad voorgelegd met de mogelijkheid een zienswijze in te dienen. Daarnaast wordt de raad verzocht de concept-jaarstukken 2020 ter kennisgeving aan te nemen. Het AB van de ODG neemt, naar verwachting, op 18 juni 2021 een besluit over de ontwerpbegroting 2022 (inclusief een reactie op de ingediende zienswijzen) en wordt de jaarrekening 2020 (inclusief accountantsverklaring) vastgesteld.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennisnemen van de ontwerpbegroting 2022 van de ODG.
    2. Een inhoudelijke zienswijze indienen op de ontwerpbegroting 2022.

    Besluit

    De raad neemt kennis van de ontwerpbegroting 2022 van de ODG en besluit unaniem in te stemmen met de indiening van de bijgevoegde zienswijze op de ontwerpbegroting 2022.

  10. 11

    Aan de Roodehaansterweg tussen Saaksum en Warfhuizen is aan de oevers van het Reitdiep camping Roodehaan gelegen. Het noordelijk gelegen gedeelte, binnen de grenzen van onze buurgemeente Het Hogeland, was altijd in gebruik als camping met als aanvulling een terrein dat plaats biedt aan een achttal recreatief in gebruik zijnde grasdakwoningen. Het zuidelijk van het Reitdiep gelegen gedeelte, binnen onze gemeentegrenzen, was in gebruik voor dagrecreatie.
    Onlangs is het campinggedeelte en de gronden gelegen binnen onze gemeente in andere handen overgegaan. De nieuwe eigenaar heeft andere plannen met de exploitatie van de camping (natuur kamperen/tenten), waarbij het plan bestaat om geen gebruik meer te maken van de bestaande horecavoorziening. Toen de initiatiefnemers bij hem aanklopten en het plan voorlegden om het zuidelijk gelegen gedeelte van de camping van hem te kopen, om deze te gaan gebruiken als een kleinschalig kampeerterrein met hierbij een ondergeschikte horecavoorziening, was er snel overeenstemming bereikt over de verkoop van de grond. Partijen – de uitbaters van de camping, de uitbaters van het gedeelte waarop de grasdakwoningen zijn gerealiseerd en de initiatiefnemers - denken dat de nieuwe invulling van het zuidelijke gedeelte een goede aanvulling is op de bestaande recreatieve (overnachting) mogelijkheden in het gebied.


    Binnen het vigerend planologisch kader (Bestemmingsplan Buitengebied Zuidhorn) is de realisatie van een kleinschalig kampeerterrein met overnachtingsplaatsen en een ondergeschikte horeca functie niet mogelijk. Door middel van voorliggend bestemmingsplan wordt de vigerende dagrecreatieve bestemming gewijzigd waardoor de horecavoorziening en het kampeerterrein met overnachtingsplaatsen kan worden gerealiseerd. In de planvorming is de provincie nadrukkelijk betrokken. Zo is de maatwerkmethode toegepast, waarbij ook de provincie aanwezig was. Tijdens dit gesprek is er ook af- en overeenstemming bereikt over een goede landschappelijke inpassing, welke als voorwaardelijke verplichting onderdeel uitmaakt van het plan. De provincie, ook in de hoedanigheid als eigenaar van het Reitdiep, en het Waterschap kunnen zich vinden in het voorliggende plan. Deze ontwikkeling is een goede aanvulling op de (dag)recreatieve mogelijkheden binnen het Middag Humsterlandgebied.

    Voorgesteld besluit

    1. Het bestemmingsplan ‘Kampeerterrein Overdaips te Roodehaan Saaksum van de gemeente Westerkwartier’ ongewijzigd vast te stellen, zoals dit plan is vervat in de
    regels en verbeelding met identificatienummer NL.IMRO.1969.BPBG20HERG1-VA01;
    2. Vast te stellen dat de voor deze planversie gebruikte ondergrond de volgende is: o_NL.IMRO.1969.BPBG20HERG1-VA01.dxf;
    3. Geen exploitatieplan vast te stellen omdat het kostenverhaal anderszins is verzekerd.

    Besluiten

    De raad besluit unaniem:


    1. Het bestemmingsplan ‘Kampeerterrein Overdaips te Roodehaan Saaksum van de gemeente Westerkwartier’ ongewijzigd vast te stellen, zoals dit plan is vervat in de
    regels en verbeelding met identificatienummer NL.IMRO.1969.BPBG20HERG1-VA01;
    2. Vast te stellen dat de voor deze planversie gebruikte ondergrond de volgende is: o_NL.IMRO.1969.BPBG20HERG1-VA01.dxf;
    3. Geen exploitatieplan vast te stellen omdat het kostenverhaal anderszins is verzekerd.

    De raad besluit unaniem:


    1. Het bestemmingsplan ‘Kampeerterrein Overdaips te Roodehaan Saaksum van de gemeente Westerkwartier’ ongewijzigd vast te stellen, zoals dit plan is vervat in de
    regels en verbeelding met identificatienummer NL.IMRO.1969.BPBG20HERG1-VA01;
    2. Vast te stellen dat de voor deze planversie gebruikte ondergrond de volgende is: o_NL.IMRO.1969.BPBG20HERG1-VA01.dxf;
    3. Geen exploitatieplan vast te stellen omdat het kostenverhaal anderszins is verzekerd.

  11. 12

    De N980 is eigendom, inclusief beheer en onderhoud, van de provincie Groningen.
    De provincie Groningen is al geruime tijd bezig met het voorbereiden van onderhoudswerkzaamheden voor het weggedeelte van de N980 binnen de bebouwde kom van
    Kornhorn. Bij deze werkzaamheden zal de bebouwde kom van Kornhorn zowel onderhoudstechnisch als verkeerstechnisch door de provincie worden aangepakt.
    In samenhang met de onderhoudswerkzaamheden, worden verschillende verkeerstechnische maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te bevorderen. Eén van deze maatregelen is om de beide entrees van Kornhorn, gelegen aan de N980, te voorzien van een wegversmalling. De tweede maatregel is dat er twee fietsoversteken, zowel binnen en als buiten de bebouwde kom van Kornhorn, worden gerealiseerd.
    Op bijgaande situatietekening is te zien waar deze versmallingen en fietsoversteken gerealiseerd zullen worden. Om de wegversmalling zoveel mogelijk effect te laten hebben is het wenselijk om de bebouwde komgrenzen van Kornhorn hierop te laten aansluiten. Het advies is om de komborden (komportalen) van Kornhorn enkele meters langs het wegdek op te schuiven, conform bijgevoegde situatietekening.

    Voorgesteld besluit

    - Vaststellen van de nieuwe bebouwde komgrenzen van Kornhorn, waarbij de beide komportalen langs de Provincialeweg in Kornhorn verschuiven t.o.v. van de huidige
    situering van de komportalen, overeenkomstig bijgaande technische situatietekening; hierbij zal de huidige snelheidslimiet binnen dit wegvak (binnen de bebouwde kom 50 k/uur) en buiten de bebouwde kom (60 km/uur) niet worden gewijzigd; hierbij zal tevens de bebouwde komgrens en bebording langs de Ipo Haaimaweg in de kom van Kornhorn worden aangepast;
    - De maatregelen uit te voeren conform de uitvoeringsvoorschriften van het Uitvoeringsbesluit van het BAWB/RVV 1990 en het ASVV 2012.

    Besluit

    De raad besluit unaniem de nieuwe bebouwde komgrenzen van Kornhorn vast te stellen, waarbij de beide komportalen langs de Provincialeweg in Kornhorn verschuiven t.o.v. van de huidige situering van de komportalen, overeenkomstig bijgaande technische situatietekening; hierbij zal de huidige snelheidslimiet binnen dit wegvak (binnen de bebouwde kom 50 k/uur) en buiten de bebouwde kom (60 km/uur) niet worden gewijzigd; hierbij zal tevens de bebouwde komgrens en bebording langs de Ipo Haaimaweg in de kom van Kornhorn worden aangepast.


    Ook stemt de raad unaniem in met het uitvoeren van de maatregelen conform de uitvoeringsvoorschriften van het Uitvoeringsbesluit van het BAWB/RVV 1990 en het ASVV 2012.

  12. 13

    Op 25 maart 2021 heeft het bestuur van de Samenwerkingsorganisatie Publiek Vervoer Groningen Drenthe vergaderd. Tijdens deze vergadering zijn de jaarstukken 2020
    vastgesteld evenals de ontwerp meerjarenbegroting 2022-2025
    De ontwerpmeerjarenbegroting 2022-2025 van Samenwerkingsorganisatie Publiek Vervoer Groningen Drenthe wordt de raad aangeboden met de mogelijkheid om vóór 1 juni 2021 een zienswijze kenbaar te maken.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de jaarstukken 2020 Samenwerkingsorganisatie Publiek Vervoer Groningen Drenthe (inclusief de accountantsverklaring).
    2. Kennis te nemen van de ontwerp meerjarenbegroting 2022-2025 Samenwerkingsorganisatie Publiek Vervoer Groningen Drenthe en geen
    zienswijze in te dienen.

    Besluit

    De raad neemt kennis van de jaarstukken 2020 Samenwerkingsorganisatie Publiek Vervoer Groningen Drenthe (inclusief de accountantsverklaring) en neemt kennis van de ontwerp meerjarenbegroting 2022-2025 Samenwerkingsorganisatie Publiek Vervoer Groningen Drenthe en besluit unaniem geen zienswijze in te dienen.

  13. 14

    Binnen de bebouwde kom grenzen Wet Natuur Bescherming (Wnb) is de gemeente het bevoegd gezag voor alle houtopstanden. Houtopstanden zijn: één of meer bomen, hakhout, een houtsingel, erfbeplanting of wegbeplanting. In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), die de raad onlangs heeft vastgesteld en eventueel (toekomstige) bijbehorende nota’s en regelingen, is bepaald wat wel of niet vergunning plichtig is. Daarmee heeft gemeente Westerkwartier de mogelijkheid te sturen op ruimtelijke, in dit geval groene, kwaliteiten.
    Buiten de bebouwde komgrenzen Wnb geldt dat naast de gemeentelijke regelgeving (o.a. APV en bestemmingsplannen) de provincie Groningen ook regels mag stellen voor houtopstanden. De doelstelling hiervan verschilt echter met gemeentelijke doelstellingen.
    Er kan door de raad een bebouwde kombegrenzing worden vastgesteld. Met de bebouwde komgrenzen Wnb wordt een andere begrenzing bedoeld dan de begrenzing in het kader van de Wegen verkeerwet.
    De begrenzing geeft aan waar inwoners voor houtopstanden alleen een omgevingsvergunning van de gemeente nodig hebben en waar ook een melding gedaan
    moet worden bij de provincie. In het verlengde hiervan waar de provincie, eventueel samen met de gemeente, handhavend mag optreden en waar niet.
    Als er geen begrenzing is vastgesteld, geldt de Wnb overal. Dit bemoeilijkt het uitvoeren van de APV, die zoals hierboven beschreven andere doelstellingen nastreeft dan de Wnb (kwaliteit in plaats van kwantiteit).
    Geen begrenzing resulteert ook in extra werkzaamheden voor groenbeheerders. Voor het beheer en onderhoud van onze eigendommen moet de ambtelijke organisatie, in afwezigheid van een begrenzing, vaker melding maken van kap bij de provincie. Denk aan het onderhoud van al onze parken en dorpsbosjes. Dit levert beide organisaties veel, niet noodzakelijk arbeid op.
    De herindeling is aanleiding om de grens van de bouwde kommen van de gemeente, in het kader van de Wnb (onderdeel Houtopstanden), te actualiseren en (opnieuw) vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    1. De concept bebouwde komgrenzen op grond van paragraaf 4.1. lid a. van de Wet Natuur bescherming bij voorgenomen besluit vast te stellen.
    2. Het college op te dragen dit voorgenomen besluit ter inzage te leggen voor een periode van dertig dagen.

    Besluit

    De raad besluit unaniem de concept bebouwde komgrenzen op grond van paragraaf 4.1. lid a. van de Wet Natuur bescherming bij voorgenomen besluit vast te stellen en het college op te dragen dit voorgenomen besluit ter inzage te leggen voor een periode van dertig dagen.

  14. 15

    De gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Groningen is een regeling van 12 gemeenten op het gebied van brandweerzorg en crisisbeheersing. Volgens de gemeenschappelijke regeling worden raden in de gelegenheid gesteld hun commentaar kenbaar te maken ten aanzien van de begroting.

    Voorgesteld besluit

    Op basis van de bespreking over dit voorstel in het raadsoverleg van 12 mei 2021:
    1)    Kennis te nemen van de jaarrekening 2020, de actualisatie begroting 2021 en de conceptbeleidsbegroting 2022 van de Veiligheidsregio Groningen (VRG) en de financiële gevolgen te verwerken in de eerste bestuursrapportage en de begroting 2022.
    2)    Zijn waardering uit te spreken voor het werk van de veiligheidsregio in deze coronatijd.
    3)    Bij de begroting 2022 kenbaar te maken dat de gemeentelijke bijdragen alleen mogen stijgen als gevolg van indexatie en actualisatie van de verdeelsleutel. Voor andere uitzettingen moet intern dekking gevonden worden.
    4)    Verder de VRG te verzoeken na te gaan of zij wel in alle redelijkheid en billijkheid de komende periode haar taken uit kan voeren binnen het beschikbare budget en daarnaast wat samenwerking met anderen op zou kunnen leveren in de besparing van kosten.

    Besluit

    De raad besluit unaniem:


    1. Kennis te nemen van de jaarrekening 2020, de actualisatie begroting 2021 en de conceptbeleidsbegroting 2022 van de Veiligheidsregio Groningen (VRG) en de financiële gevolgen te verwerken in de eerste bestuursrapportage en de begroting 2022.
    2. Zijn waardering uit te spreken voor het werk van de veiligheidsregio in deze coronatijd.
    3. Bij de begroting 2022 kenbaar te maken dat de gemeentelijke bijdragen alleen mogen stijgen als gevolg van indexatie en actualisatie van de verdeelsleutel. Voor andere uitzettingen moet intern dekking gevonden worden.
    4. Verder de VRG te verzoeken na te gaan of zij wel in alle redelijkheid en billijkheid de komende periode haar taken uit kan voeren binnen het beschikbare budget en daarnaast wat samenwerking met anderen op zou kunnen leveren in de besparing van kosten.

  15. 16.a

    Moties

    Titel
    Gemeentelijke instrumenten zon op dak en participatie

    Toezeggingen

    Titel
    RES Groningen 1.0
  16. 16.b

    Stemuitslag

    voor 28%
    tegen 72%
    voor
    Raadsleden (9)
    tegen
    Raadsleden (23)

    Moties

    Titel
    lnwoners Westerkwartier en RES
  17. 16.c

    Stemuitslag

    voor 44%
    tegen 56%
    voor
    Raadsleden (14)
    tegen
    Raadsleden (18)

    Moties

    Titel
    Netruimte
  18. 16.d

    Moties

    Titel
    Gemeentelijk energiebedrijf

    Toezeggingen

    Titel
    Gemeentelijk energiebedrijf
  19. 16.e

    Moties

    Titel
    Kleinschalige energieprojecten
  20. 16.f

    De Regionale Energiestrategie Groningen 1.0 (RES 1.0) is opgesteld in vervolg op de concept-RES Groningen (juni 2020). Samen met tal van belanghebbenden is
    afgelopen maanden hard gewerkt aan de ontwikkeling van de RES Groningen 1.0. De raad wordt voorgesteld de RES 1.0 vast te stellen en over te gaan tot uitvoering van de strategie. Alle gemeenteraden, Provinciale Staten en de Algemene Besturen van de waterschappen in Groningen besluiten over deze RES 1.0. Het stuk dient vóór 1 juli 2021 te worden ingediend bij het Nationaal Programma RES. Tweejaarlijks wordt de RES Groningen geëvalueerd, met als eerstvolgende mijlpaal in 2023 de RES 2.0.

    Stemuitslag

    voor 91%
    tegen 9%
    voor
    Raadsleden (29)
    tegen
    Raadsleden (3)

    Voorgesteld besluit

    De Regionale Energiestrategie Groningen 1.0 (RES Groningen 1.0) vast te stellen.

    Besluit

    De raad stelt bij meerderheid van stemmen de Regionale Energiestrategie Groningen 1.0 (RES Groningen 1.0) vast.


    Mevrouw Van Putten, van de fractie van VZ Westerkwartier, legt daarbij de stemverklaring af dat, behalve Johan de Vries, de leden van VZ westerkwartier voor de RES 1.0 stemmen met dien verstande dat de fractie zich, gezien de uitslag van de stemming, nog steeds grote zorgen maakt over lokaal eigenaarschap, draagvlak, aantasting van het landschap en netwerkcapaciteit.


    Tevens wordt een stemverklaring afgelegd door de heer De Vries, van de fractie van VZ Westerkwartier, met de strekking dat bij de invulling van het landschap geld te vaak een te grote rol speelt, de druk op inwoners en de nadelige gevolgen voor de bewoonbaarheid. er moet nuchter gekeken worden naar hetgeen aan de hand is. Enerzijds is er een klimaat probleem, maar in deze RES mis ik alternatieve, oplossingen voor Black-outs, het voorkomen van criminele invloeden op windparken. Daarnaast is het bod onnodig en betekent het instemmen voor de aanleg van nog meer zonneparken. Hiervoor is bij de inwoners geen draagvlak. Het college moet doorgaan met het helpen van inwoners van het opzetten van lokale energiecoöperaties, maar zonder druk van de voorliggende ambitie. Het voorstel is onnodig en ongewenst. Als volksvertegenwoordiger kan ik niet anders dan tegen dit voorstel stemmen.

    Op het voorstel wordt door de fracties van GroenLinks en 50PLUS een motie ingediend met de volgende strekking:
    De motie verzoekt het college binnen afzienbare tijd na te gaan welke instrumenten de gemeente al heeft of kan ontwikkelen om zowel zon op dak als participatie van inwoners in projecten met hernieuwbare energie te stimuleren dan wel af te dwingen en een overzicht hiervan aan de gemeenteraad voor te leggen, zodat deze prioriteiten kan stellen. De motie wordt na bespreking door de initiatiefnemers ingetrokken.
    * Het college zegt toe dat in de brief die in juni aan de raad gezonden zal worden, inzichtelijk gemaakt zal worden welke instrumenten er zijn, ondanks dat dat maar een beperkt aantal instrumenten zijn, om hernieuwbare energie te stimuleren en af te dwingen.


    Op het voorstel wordt door de fracties van GroenLinks, D66 en 50PLUS een motie ingediend met de volgende strekking:
    De motie verzoekt het college: in de komende tijd de inspanningen op te voeren om inwoners te betrekken bij duurzaamheidsopgaven in de breedte, de RES-opgave en de invoering van hernieuwbare energie en hierbij duidelijke doelen (o.m. bereik, aantal deelnemers e.d.) te stellen, hierbij een herkenbare werkwijze te gebruiken, waarbij de inwoners het gesprek kunnen aangaan en aan hen regelmatig terug wordt gekoppeld over het verloop van het proces en de inhoud en over de voortgang hiervan aan de raad te rapporteren. De motie wordt na stemming verworpen, met 9 stemmen vóór en 23 stemmen tegen.


    Op het voorstel wordt door de fracties van VZ Westerkwartier en GroenLinks een motie ingediend met de volgende strekking:
    De motie verzoekt het college om in samenwerking met de netbeheerders te onderzoeken in hoeverre, en op welke wijze, meer dan 0,1 Twh netruimte gereserveerd kan worden voor particulieren en coöperatieve stroomopwekking en daaraan voorrang te verlenen. De motie wordt na stemming verworpen, met 14 stemmen vóór en 18 stemmen tegen.


    Op het voorstel wordt door de fractie van VZ Westerkwartier een motie ingediend met de volgende strekking:
    De motie roept het college op om in het, door de wethouder, toegezegde onderzoek de volgende onderwerpen mee te nemen:
    1. Het inzetten van een microgrid of smartgrid als mogelijke oplossing op gemeentelijk niveau.
    2. Zelfredzaamheid, mienskipszin, inventiviteit en ondernemerschap in onze gemeente, en hoe dit gebruikt kan worden.
    3. Het gebruik maken van de nieuwste technologieën en inzichten; en
    4. De burger centraal te stellen.
    *Het college zegt toe de strekking van de motie over te nemen waarop de motie na bespreking door de initiatiefnemers wordt ingetrokken.


    Op het voorstel wordt door de fracties van VZ Westerkwartier en GroenLinks een motie ingediend met de volgende strekking:
    De motie roept het college op  het draagvlak onder onze inwoners te vergroten door een constructie aan te dragen waarbij lokaal eigenaarschap wordt geborgd en daarmee (alle) omwonenden optimaal te kunnen laten profiteren van de opbrengsten van de zonneparken, daarvoor het oprichten van meer lokale energie coöperaties te bewerkstelligen en de middelen in advies en begeleiding vanuit het energieloket ter beschikking te stellen.
    De motie wordt na bespreking door de initiatiefnemers ingetrokken.

  21. 17

    Besluit

    Door de fractie van 50PLUS wordt een motie ingediend, vreemd aan de agenda. De motie heeft als strekking het college te verzoeken in gesprek te gaan met betrokkenen van toeslagenaffaire, die aan te bieden om geen gemeentelijke belastingen te hoeven betalen, zolang de problemen nog niet zijn opgelost, hulp aan te beiden om de problemen op te lossen en betrokken op te roepen zich te melden. De motie wordt na behandeling door de indiener ingetrokken.

    Moties

    Titel
    Toeslagenaffaire
  22. 18
    Sluiting