Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

woensdag 30 juni 2021

19:30 - 22:30
Locatie

Digitaal

Voorzitter
Ard van der Tuuk
Toelichting

Hierbij nodig ik u uit voor de OPENBARE vergadering van de raad van de gemeente Westerkwartier, die wordt gehouden op


De stukken voor deze vergadering zijn digitaal te raadplegen op de website https://ris2.ibabs.eu/Westerkwartier. Belangstellenden zijn van harte welkom de vergadering bij te wonen.


Inwoners en belanghebbenden kunnen inspreken. In de raadsvergadering kan alleen ingesproken worden over onderwerpen die op de agenda staan en die niet in een raadsoverleg aan de orde zijn geweest.


A. van der Tuuk, voorzitter,

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    De voorzitter opent de vergadering en roept de leden van de raad bij naam en politieke partij op zich te melden via het videoplatform dat voor deze digitale vergadering is ingericht. Tevens roept hij de leden van het college van burgemeester en wethouders op zich te melden op eenzelfde wijze. Hij stelt vast dat 31 raadsleden en 4 collegeleden aanwezig zijn.

  2. 2

    Besluit

    De agenda wordt gewijzigd vastgesteld.
    De raad besluit agendapunt 18 niet in behandeling te nemen en voegt de agendapunten 2A en 2B toe aan deze agenda.

  3. 2.a

    Op 16 juni jl heeft mevr. R. Vos (PvdA) laten weten te stoppen als raadslid van de gemeente Westerkwartier. In deze vergadering neemt zij afscheid als lid van onze raad.

    Besluit

    Afscheid raadslid R. Vos
    In de vergadering wordt afscheid genomen van raadslid mevr. Vos (PvdA) die ontslag heeft genomen als lid van de gemeenteraad.
    Namens de raad spreekt de burgemeester haar toe; namens de fractie van de PvdA spreekt mevr. De Wit. Mevr. Vos bedankt de raad, het college, de griffie en de fractie voor de plezierige samenwerking.

  4. 2.b

    Naar aanleiding van de opengevallen plaats in uw raad, door het vertrek van mevr. R. Vos, heeft de voorzitter van het centraal stembureau, op grond van artikel W1 Kieswet, de heer C.V.J. Bekkering benoemd tot raadslid van de gemeente Westerkwartier. De raad dient, op voorstel van de commissie voor het onderzoek van de geloofsbrieven, een besluit te nemen omtrent het toelaten van het nieuwe benoemde raadslid C.V.J. Bekkering. Daartoe wordt een commissie voor de onderzoek van de geloofsbrieven ingesteld. Nadat de commissie de geloofsbrieven heeft onderzocht adviseert zij de raad hierover. De heer Bekkering zal daarna, op grond van artikel 14 Gemeentewet, de voor het uitoefenen van de functie noodzakelijke eed of belofte afleggen.

    Besluit

    De commissie heeft de geloofsbrieven van de heer Bekkering onderzocht en geconstateerd dat hij voldoet aan de gestelde eisen voor toelating tot de raad van de gemeente Westerkwartier.
    Besluit
    De heer C.J.V. Bekkering wordt tot lid van de raad toegelaten en benoemd. In handen van de voorzitter legt hij de eed af.

  5. 3

    Besluit

    Van de geboden gelegenheid wordt geen gebruik gemaakt.

  6. 6

    Besluit

    Op de vraag van de fractie van GroenLinks (stand van zaken hoogspanningsmasten Den Horn/Aduard) geeft het college aan de raad over het verloop en de stand van zaken in de procedure op de hoogte houden.

  7. 7

    Bijlagen

    Besluit

    Het college geeft aan de raad vooraf te consulteren over de afhandeling van het subsidieverzoek van de NDC groep.
    De raad stemt in met de agendering van de ingekomen stukken nrs. 201, 203, 209 en 210 (allen GroenLinks) in een raadsoverleg dan wel te betrekken bij een raadsactiviteit.

  8. 8

    De taken op het gebied van de Publieke Gezondheid zijn door de Groninger gemeenten gedelegeerd aan GGD Groningen. GGD Groningen legt over de uitvoering daarvan
    verantwoording af aan het Algemeen Bestuur (AB) PG&Z. De inkoop van Jeugdhulp hebben de Groninger gemeenten gemandateerd aan het Dagelijks bestuur (DB) PG&Z. De RIGG voert uit en legt verantwoording af aan het DB PG&Z. De colleges van B&W van de Groninger gemeenten hebben hun samenwerkingsafspraken vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling PG&Z. Van het Dagelijks Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Publieke Gezondheid & Zorg (PG&Z) zijn de volgende jaarstukken ontvangen:
    1. Jaarverslag annex jaarrekening PG&Z 2020
    2. Eerste begrotingswijziging PG&Z 2021
    3. Ontwerpbegroting PG&Z 2022.
    Op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen (artikel 35) wordt de raad in de gelegenheid gesteld een zienswijze kenbaar te maken op de ontwerpbegroting 2022. Het jaarverslag annex jaarrekening 2020 wordt vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de GR PG&Z.
    Formeel is hier geen rol weggelegd voor het college en de raad. De raad kan kennisnemen van de stukken. De inhoud kan echter wel worden betrokken bij de beraadslagingen.

    Voorgesteld besluit

    - Kennis te nemen van het jaarverslag annex jaarrekening 2020 van PG&Z.
    - In te stemmen met voorgestelde wijziging van de begroting 2021 PG&Z.
    - In te stemmen met de ontwerpbegroting 2022 van PG&Z en besluiten geen zienswijze in te dienen.

    Besluit

    Conform besloten.

  9. 9

    In 2007 hebben de voormalige gemeenten Grootegast, Leek, Marum en Zuidhorn samen een beleidskader recreatie en toerisme opgesteld. Hierin werden de ambities en potenties van het Westerkwartier neergezet. Toerisme heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt. Dit roept naast kansen ook uitdagingen op, want hoe bewaak je de balans tussen een prettige leefomgeving voor eigen inwoners en pluk je de vruchten van recreatie en toerisme.
    In het nieuwe coalitieakkoord wordt de sector recreatie en toerisme als belangrijke én kansrijke pijler voor de economie van Westerkwartier benoemd. Aanleiding om samen met ondernemers en inwoners een visie op recreatie en toerisme te ontwikkelen die een koers uitzet voor de toekomst. De visie gaat over de periode 2021-2030, de uitvoeringsagenda heeft betrekking op de periode 2021-2025. Na 4 jaar wordt het beleid geëvalueerd en waar nodig bij gesteld. Tevens wordt er na 4 jaar een nieuw uitvoeringsprogramma vastgesteld.

    Voorgesteld besluit

    -Instemmen met de inhoud van de visie recreatie en toerisme Westerkwartier, een sector van betekenis.
    -De benodigde financiële middelen voor de uitvoeringsagenda integraal afwegen bij de behandeling van de perspectiefnota.

    Besluit

    Conform besloten.

  10. 10

    Voor het agrarische grondverzet- en loonbedrijf op het perceel De Holm 14 in Tolbert is een aanvraag ingediend, voor de bouw van een nieuwe machineberging van 1500 m2.
    Voor de bouw van de betreffende machineberging kan een projectafwijkingsprocedure (Wabo) worden gestart. Met een omgevingsvergunning afwijken van het bestemmingsplan. Dit betekent dat voor het afgeven van een omgevingsvergunning, er een uitgebreide voorbereidingsprocedure gevolgd moet worden.
    Daarnaast kan de omgevingsvergunning niet worden verleend zonder een Verklaring geen bedenkingen (Vvgb). Het besluit tot het afgeven van een Vvgb is een
    bevoegdheid van de raad.

    Voorgesteld besluit

    Een ontwerpverklaring van geen bedenkingen ex artikel 2.27 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht af te geven voor het realiseren van een machineberging op het perceel De Holm 14 in Tolbert.

    Besluit

    Conform besloten.

  11. 11

    Er is de afgelopen tijd hard aan gewerkt om de raad hierbij de Kwaliteitsvisie Openbare Ruimte 2021 t/m 2025 aan te kunnen bieden. Het rapport is tot stand gekomen met inbreng van inwoners en raadsleden en samen met de vakafdelingen en externe adviseurs. Het geeft een uitvoerige beschrijving wat er zich allemaal in onze openbare ruimte bevindt, wat de belangen hiervan zijn, hoe je hiermee om zou moeten gaan en wat het allemaal kost.
    In deze visie zijn vier financieel onderbouwde scenario’s uitgewerkt. Vier scenario’s voor onderhoud en vervanging van onze beheerobjecten: civieltechnische kunstwerken en oevers, verharding en straatmeubilair, groen, bomen en speeltoestellen en de verzorging (schoon en netjes).

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de kwaliteitsvisie openbare ruimte en te kiezen voor scenario 3 (strategische doelen) en de bijbehorende financiële consequenties te betrekken bij de behandeling van de perspectiefnota 2022- 2025 waarbij het benodigde budget voor het groenonderhoud in 4 jaar wordt opgebouwd.
    2. De onderhoudsbudgetten jaarlijks aan te passen aan de areaaluitbreidingen.
    3. De afschrijvingstermijnen voor de vervanging van wegen en kunstwerken te verlengen van 20 naar 50 jaar en dit conform te verwerken in de eerstvolgende actualisatie van de financiële verordening ( ex. Art. 2.12 van de gemeentewet).

    Besluit

    Conform besloten.

  12. 12

    De raad wordt gevraagd een (ontwerp) - ‘verklaring van geen bedenkingen’ af te geven voor een project op de voormalige stortlocatie Oostwold. Daar wil de initiatiefnemer op vervuilde grond ruimte benutten voor een zonneweide. Wanneer de raad in meerderheid positief is over dit project, geeft hij een verklaring van geen bedenkingen af, zodat het college van burgmeester en wethouder de omgevingsvergunning kan afgeven.

    Voorgesteld besluit

    - Een ontwerp verklaring van geen bedenkingen af te geven als bedoeld in artikel 6.5 van het Besluit omgevingsrecht voor het afwijken van het bestemmingsplan Buitengebied Leek, partiële en correctieve herziening 2016 ten behoeve van het realiseren van een zonnepark op de voormalige stortlocatie te Oostwold.
    - Te verklaren dat geen definitieve verklaring van geen bedenkingen nodig is als er geen zienswijzen tegen de ontwerpverklaring van geen bedenkingen worden ingediend.

    Besluit

    Conform besloten.

  13. 13

    Naar aanleiding van een resolutie van de Buitengewone Algemene Ledenvergadering van de VNG, heeft de VNG samen met het Rijk een nieuwe, efficiënte verantwoordingssystematiek ontwikkeld: de Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA). Hiervoor zijn de verantwoordingssystematieken voor de Basisregistratie Personen (BRP), Reisdocumenten (PUN en PNIK), Digitale persoonsidentificatie (DigiD), Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Basisregistratie Ondergrond (BRO) en Inkomen (Suwinet) samengevoegd en gestroomlijnd. ENSIA helpt
    gemeenten in één keer slim verantwoording af te leggen over informatieveiligheid gebaseerd op de BIG (Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten). Hiermee kan met één verklaring zowel horizontaal (van het college naar de raad) als verticaal (van het college naar de landelijke toezichthouders) verantwoording worden afgelegd.
    Voor de raadsleden liggen de beide bijlagen vertrouwelijk ter inzage.

    Voorgesteld besluit

    De raad besluit kennis te nemen van het raadsvoorstel ENSIA, de Ensia-collegeverklaring (inclusief bijlagen Digid en Suwinet en het Assurancerapport van de IT-audito)

    Besluit

    Conform besloten.

  14. 14

    De fracties, zoals bedoeld in artikel 7 van het Reglement van Orde voor de gemeenteraad, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren en de ondersteuning van de fractie. Die vergoeding is gebaseerd op de ‘verordening fractieondersteuning gemeente Westerkwartier 2019’.
    De bijdrage wordt vastgesteld op € 1.000,-- per fractie, aangevuld met een bedrag van € 100,-- voor elk raadslid dat onderdeel uitmaakt van de fractie.
    De fracties ontvangen voor ieder beëdigde fractieassistent, (per fractie kunnen 3 beëdigde fractieassistenten worden toegelaten) een maximum een bedrag van € 1.700,-- per fractieassistent, die de fractie als vrijwilligersvergoeding aan hen betaalbaar stelt.


    Voorgesteld besluit:
    De Verantwoording Fractievergoeding 2020 van de raadsfracties van de gemeente Westerkwartier vast te stellen conform het voorstel.

    Besluit

    Conform besloten.

  15. 15

    De ARCG (Afvalbeheer Regio Centraal Groningen) is een gemeenschappelijke regeling (GR) van drie Groninger gemeenten. De deelnemende gemeenten zijn het Hogeland, Westerkwartier en Groningen. Het gezamenlijke doel is om de inzameling en verwerking van afvalstromen waar mogelijk gemeenschappelijk te organiseren.
    Jaarlijks stelt het algemeen bestuur van de ARCG een jaarrapport vast. In overeenstemming met artikel 25 van de GR wordt het jaarrapport met daarin het jaarverslag en de jaarrekening ter kennisneming aan de raden van de deelnemende gemeenten gezonden.
    Daarnaast stelt het algemeen bestuur algemene beleidsmatige en financiële kaders vast.
    Deze kaders vormen een basis voor de begroting die vervolgens wordt vastgesteld. De algemene beleidsmatige en financiële kaders 2020 treft u ook als bijlage aan. Deze zijn vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van 22 maart 2021. Conform artikel 24 van de GR ARCG en Art 34b van de Wet op de Gemeenschappelijke Regelingen worden ze toegezonden aan de raden van de deelnemende gemeenten.

    Voorgesteld besluit

    Kennis te nemen van de jaarrekening ARCG 2020 en de algemene beleidsmatige en financiële kaders ARCG 2022.

    Besluit

    Conform besloten.

  16. 16.a

    Stemuitslag

    voor 26%
    tegen 74%
    voor
    Raadsleden (8)
    tegen
    Raadsleden (23)

    Besluit

    Vóór het amendement stemmen de leden: Van der Hoek, Warmelink, Feitsma, Bakker, KleinJan-Uneken, Stomphorst, Laan en Van ’t Land. De overige leden stemmen tegen het amendement.

    Amendementen

    Titel
    Afval Regio Centraal Groningen - Ontwerpbegroting 2022
  17. 16.b

    De ARCG (Afvalbeheer Regio Centraal Groningen) is een gemeenschappelijke regeling (GR) van drie Groninger gemeenten. De deelnemende gemeenten zijn het Hogeland, het Westerkwartier en Groningen. Het gezamenlijke doel is om de inzameling en verwerking van afvalstromen waar mogelijk gemeenschappelijk te organiseren. Jaarlijks stelt het algemeen bestuur van de ARCG een begroting vast. De ontwerpbegroting 2022 treft u als bijlage aan. Deze is vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van 15 april 2021. Conform artikel 25 van de GR ARCG wordt de ontwerpbegroting toegezonden aan de raden van de deelnemende gemeenten. Conform dit artikel heeft u de mogelijkheid om zienswijzen kenbaar te maken over de ontwerpbegroting.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de ontwerp begroting ARCG 2022.
    2. Geen zienswijze aangaande de ontwerp begroting in te dienen.

    Besluit

    Conform besloten.

  18. 17.a

    Stemuitslag

    voor 32%
    tegen 68%
    voor
    Raadsleden (10)
    tegen
    Raadsleden (21)

    Besluit

    Na hoofdelijke stemming wordt het amendement met 10 stemmen vóór en 21 stemmen tegen verworpen.
    Vóór het amendement stemmen de leden:  Van ’t Land, Bakker, Feitsma, Van der Hoek, Warmelink, KleinJan-Uneken, Stomphorts, Laan, Van Deventer-van Dellen en Gorter.
    De overige leden stemmen tegen.

    Amendementen

    Titel
    Verordening inrichting Antidiscriminatievoorziening gemeente Westerkwartier
  19. 17.b

    Op basis van een toezegging* van het college aan de raad (eind 2020) wordt dit voorstel aan het raadsoverleg en vervolgens aan de raad voorgelegd.


    *Toezegging:
    - dit onderwerp eind 2020 te evalueren.
    - via de gemeentepagina voldoende aandacht te hebben om bekendheid en herkenbaarheid van het meldpunt te vergroten.


    Gemeenten zijn op grond van de Wet gemeentelijke Anti Discriminatievoorzieningen (ADv) verplicht invulling te geven aan de volgende twee taken:
    • het (lokaal) bieden van onafhankelijke en laagdrempelige bijstand aan slachtoffers van discriminatie;
    • het registreren van meldingen over discriminatie.

    Stemuitslag

    voor 68%
    tegen 32%
    voor
    Raadsleden (21)
    tegen
    Raadsleden (10)

    Voorgesteld besluit

    Verordening inrichting Antidiscriminatievoorziening gemeente Westerkwartier 2021 vast te stellen.

    Besluit

    Na hoofdelijke stemming wordt het voorstel met 21 stemmen vóór en 10 stemmen tegen aangenomen.
    Tegen het voorstel stemmen de leden: Van ’t Land, Bakker, Feitsma, Van der Hoek, Warmelink, KleinJan-Uneken, Stomphorst, Laan, Van Deventer-van Dellen en Gorter. De overige leden stemmen vóór het voorstel.

  20. 18

    De Visie Hoofdwegenstructuur Westerkwartier is een visie op hoofdlijnen waarin de hoofdstructuur is bepaald voor auto, fiets en openbaar vervoer. Voor deze hoofdstructuur zijn knelpunten, verbeterpunten en opgaven benoemd. Het is daarbij belangrijk om te weten dat een (groot) deel van de hoofdwegenstructuur van Westerkwartier bestaat uit wegen die niet in eigendom zijn van de gemeente (Rijks- en provinciale wegen). De verkeerssituatie op de gemeentelijke wegen is echter wel
    afhankelijk van het functioneren van deze wegen. Daarom benoemt de gemeente ook opgaven die ze ziet voor die wegen. Hetzelfde geldt voor het openbaar vervoer netwerk. De gemeente heeft hierop een beperkt invloed. Deze verantwoordelijkheid ligt bij het OV-bureau en de provincie Groningen.
    Desondanks formuleert de gemeente ook hiervoor knelpunten en opgaven.
    Er is gestart met het inzichtelijk maken van de huidige situatie en knelpunten op basis van een Inventarisatie & Analyse en input vanuit de inwoners en omgeving. Daaruit vloeien 10 speerpunten voort in de Visie Hoofdwegenstructuur Westerkwartier (wat willen we bereiken?). Op basis van de speerpunten zijn concrete opgaven gedefinieerd. Opgaven die beschrijven hoe de gemeente invulling wil geven aan het realiseren van de visie (hoe gaan we dat bereiken?). Tot slot is een actieprogramma
    opgesteld waarin wordt ingegaan op de uitwerking en het tijdpad van de opgaven.

    Voorgesteld besluit

    Vast te stellen de Visie Hoofdwegenstructuur Westerkwartier.

    Besluit

    Agendapunt komt te vervallen.

  21. 19

    De gemeente Westerkwartier heeft per 1 januari 2020 in totaal 18 grondexploitaties, bestaande uit 2 bedrijventerreinen en 16 woningbouwlocaties. In 2020 zijn geen
    grondexploitaties geopend en eveneens geen afgeronde grondexploitaties afgesloten. Dit samen maakt het aantal van 18 grondexploitaties per 31 december 2020.
    Voor gemeenten en provincies is de financiële regelgeving vastgelegd in het Besluit begroting en verantwoording (BBV). Voor grondexploitaties heeft de commissie BBV in juli 2019 de notitie Grondbeleid in begroting en jaarstukken 2019 uitgebracht. In paragraaf 5.2.2 van deze notitie staat:
    Jaarlijks zal er een herziening van de grondexploitatiebegroting moeten plaatsvinden. Een actualisatie van het grondexploitatiecomplex en de grondexploitatiebegroting met planinhoudelijke wijzigingen, dan wel autonome wijzigingen met materiële gevolgen, moet opnieuw door de raad worden vastgesteld.
    Vanuit deze vereiste ligt bijgaande Meerjaren Prognose Grondexploitaties 2021 ter vaststelling voor. De resultaten hiervan zijn verwerk in de jaarrekening 2020, zowel
    cijfermatig als in de paragraaf Grondbeleid.
    De bespreking van de meerjarenprognose ligt ter besluitvorming voor in de raadsvergadering van 7 juli a.s.

    Voorgesteld besluit

    De door het college opgelegde geheimhouding ten aanzien van de Meerjarenprognose Grondexploitaties 2021 (MPG 2021) te bekrachtigen op grond van artikel 25, lid 3 van de Gemeentewet.

    Besluit

    Conform besloten.

  22. 20

    Op 1 september 2021 loopt het contract met de huidige accountant HZG Accountants & Adviseurs af. Gelet op het jaarbedrag bij een nieuw contract voor 4 jaar betreft dit een Europese aanbesteding. Op 9 maart jl. is een Europese aanbesteding gestart voor de accountantsdienstverlening van de gemeente. Daarvoor is een plan van aanpak opgesteld dat op 2 december 2020 is vastgesteld door de gemeenteraad. Voorafgaand aan de aanbesteding is een marktconsultatie gehouden om input van de markt te krijgen hoe marktpartijen optimaal te interesseren voor deze aanbesteding, interesse te peilen, nieuwe ontwikkelingen, aanbestedingsprocedure, aanpak, etc. te horen.

    Besluit

    Conform besloten.

  23. 21

    Besluit

    De voorzitter sluit om 22.10 de vergadering.