Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

woensdag 16 oktober 2024

19:30 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Ard van der Tuuk
Toelichting

Hierbij nodig ik u uit voor de OPENBARE vergadering van de raad van de gemeente Westerkwartier, die wordt gehouden op


De stukken voor deze vergadering zijn digitaal te raadplegen op de website https://ris2.ibabs.eu/Westerkwartier. Belangstellenden zijn van harte welkom de vergadering bij te wonen.


Inwoners en belanghebbenden kunnen inspreken. In de raadsvergadering kan alleen ingesproken worden over onderwerpen die op de agenda staan en die niet in een raadsoverleg aan de orde zijn geweest.


A. van der Tuuk, voorzitter.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    De voorzitter opent de vergadering en heet iedereen van harte welkom.


    De heren Jan van der Laan (VVD), Harm Beute (VZ Westerkwartier) en Jan Willem Slotema (CDA) en mevr. Cynthia van Putten (VZ Westerkwartier) zijn met kennisgeving afwezig.


    Dhr. Mark Veenstra (PvdA) heeft de vergadering verlaten om 23.30 uur waardoor het aantal aanwezige raadsleden uitkwam op 28. Mevrouw Geertje Veenstra (CDA) heeft de vergadering verlaten om 23.45 uur, waardoor het aantal aanwezige raadsleden uitkwam op 27.

  2. 2

    Besluit

    Er heeft zich een inspreker gemeld.
    Mevrouw Gutman gaat inspreken bij agendapunt 6, Lijst ingekomen stukken bij LIS stuk 100-01.


    De agenda wordt vastgesteld met de wijziging dat agendapunt 14 wordt behandeld als een hamerstuk.

  3. 3

    Besluit

    Er zijn geen mededelingen vanuit het college.
    Er zijn geen mededelingen vanuit de raad.

  4. 4

    Besluit

    De raad besluit unaniem de besluitenlijst van de raadsvergadering van 18 september 2024, de besluitenlijst van raadsoverleg 1 van 1 oktober en de besluitenlijsten van raadsoverleg 1 en 2 van 2 oktober vast te stellen.
    1. Raadsoverleg 1 van 1 oktober 2024
    2. Raadsoverleg 1 van 2 oktober 2024
    3. Raadsoverleg 2 van 2 oktober 2024

  5. 5

    Besluit

    Verloop pilot Jakobskruiskruid
    1. Hoe is de pilot verlopen?
    2. Hoe groot is het areaal wat is meegenomen in deze pilot?
    3. Hoe is het areaal van de pilot verdeeld over de gemeente?
    4. Is er een inschatting te maken hoeveel extra werk deze manier van maaien kost?


    Woordvoering door mevrouw Frantina Kiekebeld-van der Knaap (VZ Westerkwartier).
    Beantwoording door wethouder Stomphorst.


    Legalisering van zogenaamde PAS (Programma Aanpak Stikstof) -melders
    Op welke wijze probeert het college invloed uit te oefenen op de provincie bij de lang verwachte inlossing van deze nieuwe ereschuld?
    1. Wat wordt de aard van de regeling: bijvoorbeeld directe legalisering of subsidiëring van maatregelen waarvan nog moet blijken of deze tot legalisering kunnen leiden?
    2. Hoeveel PAS-melders in Westerkwartier zouden geholpen kunnen worden?


    Woordvoering door de heer Klaas-Wybo van der Hoek (GroenLinks).
    Beantwoording door wethouder Haze.


    Al meer dan een jaar afgesloten toegangsweg bij de Gavelaan te Oostwold
    1. Op 24 september heeft u een brief ontvangen van de bewoners met een voorstel. Sinds 18 september (vorige raadsvergadering), tot op heden hebben de bewoners en hun advocaat niets vernomen van de gemeente. Hoe kunt u in de raadsbrief stellen dat u in gesprek bent?
    2. Tijdens de raadsvergadering van 18 september is door onze fractie gevraagd om nogmaals met alle betrokken bewoners van de Gavelaan in gesprek te gaan, hierin heeft u bewilligd. Ook deze inwoners hebben in de afgelopen maand geen aanbod van de gemeente gehad om te praten. Waarom heeft u dit niet opgepakt?


    Woordvoering door de heer Koos Siegers (ChristenUnie).
    Beantwoording door wethouder Haze en Stomphorst.

  6. 6

    Er heeft zich een inspreker gemeld.
    Mevrouw Gutman gaat inspreken bij LIS stuk 100-01.

    Bijlagen

    Besluit

    Mevrouw Tineke Gutman spreekt in namens Plaatselijk Belang Visvliet bij LIS-stuk 100-01 -Tijdelijke huisvesting Visvliet.
    Vragen:
    100-01 Tijdelijke huisvesting Visvliet
    Wij begrijpen de dringende oproep van Adora, mogen wij ervan uitgaan dat de behulpzame weg die dhr. van de Tuuk heeft ingeslagen na de brand, op een zelfde wijze en met enige spoed kan worden voortgezet, in het belang van de huisvesting van deze 7 hulpbehoevende jongeren?
    Woordvoering door mevrouw Anneke Laan (Sterk Westerkwartier).
    Beantwoording door wethouder Lamberst.
    103-01 Brief inwoner – klacht aanhoudende en toenemende verkeersdrukte Auwemalaan Leek
    Wij begrijpen de zorgen van de inwoners, dit is immers niet iets nieuws.
    Graag vernemen we van het college of hier intern over gesproken is en of iets aan gedaan kan worden, in het belang van de verkeersveiligheid.
    Woordvoering door mevrouw Anneke Laan (Sterk Westerkwartier).
    Beantwoording door wethouder Stomphorst.
    103-01 Brief inwoner - klacht aanhoudende en toenemende verkeersdrukte Auwemalaan Leek
    1. Het college zegt niet te weten hoeveel zandwagens er op de Auwemalaan rijden, maar stelt vervolgens wel dat het aandeel zandwagens gelijk is gebleven. Hoe heeft de gemeente dit geconstateerd? 2.Omwonenden geven aan dat er na de zomer juist wel een flinke toename van het aantal zandwagens te zien is. De indiener van de brief heeft het zelfs over een zandwagen om de paar minuten. Daarom verzoeken we de portefeuillehouder om z.s.m. op de Auwemalaan een verkeersdruktemeting te gaan houden en de resultaten te delen met de raad . Wil de portefeuillehouder dit toezeggen? 3.Het college geeft aan dat de norm voor verkeersgeluid gemeten op de woninggevel aan de Auwemalaan max. 53 dB is. Volgens het RIVM zat in 2019 het gemiddelde in decibel (dB) per etmaal gemeten al op 60 dB. De briefschrijver meet nu al meer dan 70 dB. Het college geeft aan geen recente cijfers te hebben. Wil de portefeuillehouder toezeggen om z.s.m. hier ook gevelmetingen te gaan verrichten en de resultaten te delen met de raad ? 4.Wat heeft het college met de zandwinner in Een afgesproken over betaling van herstel-werkzaamheden van te verwachten schade aan de Auwemalaan?
    Woordvoering door de heer Johan de Vries (VZ Westerkwartier).
    Beantwoording door wethouder Stomphorst.
    200-01 Raadsbrief woonzorgonderzoek provincie Groningen
    Onze woonzorgvisie loopt af in 2025. Hoever is de gemeente met een nieuwe visie en wanneer wordt de raad hierbij betrokken? Wij denken graag mee met het opstellen van de nieuwe visie en willen vragen de adviezen uit de position paper in het proces te betrekken. Kunt u dit toezeggen?
    Woordvoering door mevrouw Annemiek KleinJan-Uneken (GroenLinks).
    Beantwoording door wethouder Haze.
    201-02 Raadsbrief over Beleidsregel bijtincidenten honden gemeente Westerkwartier
    De fractie bedankt het college voor het op de hoogte brengen van de wijzigingen in de beleidsregel. Kunt u aangeven om hoeveel bijtincidenten het gaat in Westerkwartier? Zijn de maatregelen die nu opgenomen worden passend bij deze incidenten? Zijn er in onze gemeente ook honden weggehaald bij hun baasjes na een bijtincident?
    Woordvoering door mevrouw Natasja Bennink (GroenLinks).
    Beantwoording door burgemeester Van der Tuuk.
    202-01/02/03/04 Raadsbrief programma en jaarplan duurzaamheid 2024-2025
    -De programma-aanpak voor het bereiken van de doelen van het duurzaamheidsbeleid lijkt goed. Het programma wordt wel wat ingewikkelder door ook -hoe logisch dat is- andere doelen erin te verwerken. Hoe houden we het scherp?
    -In 2020 is 50% van alle woningen in Westerkwartier tot de standaard geïsoleerd en geventileerd: liggen we op koers en gaat het lukken?
    -Er is gebrek aan capaciteit/mensen. Een flink deel van het programmateam wordt betaald met tijdelijk geld. En zo is er voor circulaire economie slechts 0,2 mensweek beschikbaar. Hoe groot is het risico en wat kan het college/kunnen we doen om dit probleem te verkleinen?
    -Het Duurzaamheidsbeleid loopt tot 2025. Wanneer kan de raad meepraten over het opvolgende beleid?


    Woordvoering door de heer Klaas-Wybo van der Hoek (GroenLinks) mede namens de heer Mark Veenstra (PvdA).
    Beantwoording door wethouder Schollema.


    205-01 Raadsbrief Maatwerktoezichtsplan 2024-2025
    Wat betekent: "De afspraken zijn niet in beton gegoten"? Dat we bijvoorbeeld nog lange tijd berispende opmerkingen krijgen over de stand van het archief?
    -Hoe spannend is het inhalen van de achterstand met het huisvesten van statushouders, want 31 december is het al snel?


    Woordvoering door de heer Klaas-Wybo van der Hoek (GroenLinks).
    Beantwoording door burgemeester van der Tuuk en wethouder Haze.


    205-01 Raadsbrief Maatwerktoezichtsplan 2024-2025
    -Hoe en wanneer gaat het college de raad meenemen m.b.t. het maatwerktoezichtsplan?


    Woordvoering door mevrouw Sandra de Wit (PvdA).
    Beantwoording door burgemeester Van der Tuuk.


    De raad besluit in te stemmen met de voorgestelde afdoening van de ingekomen stukken.


    Agenderingsverzoeken:
    202.01-202.04 Raadsbrief programma en jaarplan duurzaamheid 2024-2025.


    Woordvoering door mevrouw Geertje Veenstra (CDA).

  7. 7

    De basisschool CBS de Delta is verhuisd naar de kindcentrum De Zevenster in Zevenhuizen.
    Daarmee is de locatie aan M.A.D. Bakkerstraat, waar de school eerder was gevestigd, leeg komen te staan. Wold & Waard heeft diverse sociale huurwoningen aan het Bosplantsoen staan. Deze woningen zijn aan vervanging toe. De gemeente en Wold & Waard hebben daarom de handen ineengeslagen en gezamenlijk een stedenbouwkundig plan voor het gehele gebied uitgewerkt.

    Voorgesteld besluit

    1. De grondexploitatie ‘Delta Bosplantsoen’ opgenomen in bijlage 1 vast te stellen;
    2. Het tekort te dekken uit de reserve Grondexploitaties.

    Besluit

    De raad besluit unaniem:
    1. De grondexploitatie ‘Delta Bosplantsoen’ opgenomen in bijlage 1 vast te stellen;
    2. Het tekort te dekken uit de reserve Grondexploitaties.

  8. 8

    Op 1 juli 2022 trad een wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) in werking. De wijziging heeft tot doel de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken. De kaderstellende en controlerende rollen die gemeenteraden hierbij hebben, worden daartoe versterkt.
    Een aantal van de wijzigingen in de Wgr is al van rechtswege in werking getreden per 1 juli 2022; een ander deel van de wijzigingen vergt implementatie binnen de gemeenschappelijke regeling.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis nemen van de gewijzigde gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Groningen en de Toelichting voorstel tot wijziging gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Groningen; 
    2. Geen gebruik maken van de mogelijkheid tot het indienen van een zienswijze op de gewijzigde gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Groningen.

    Besluit

    De raad besluit unaniem:
    1. Kennis nemen van de gewijzigde gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio
    Groningen en de Toelichting voorstel tot wijziging gemeenschappelijke regeling
    Veiligheidsregio Groningen;
    2. Wel gebruik maken van de mogelijkheid tot het indienen van een zienswijze,
    conform aangenomen amendement, op de gewijzigde gemeenschappelijke
    regeling Veiligheidsregio Groningen.

  9. 8.1

    Besluit

    Het amendement wordt unaniem aangenomen.

    Amendementen

    Titel
    Amendement Wijziging gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Groningen
  10. 9

    Het algemeen bestuur Veiligheidsregio Groningen (VRG) heeft op 12 juli 2024 de Meerjarenkoers 2024-2028 in concept vastgesteld en besloten deze aan de raden aan te bieden voor het indienen van een zienswijze.
    De meerjarenkoers vormt een paraplu boven de beleidsplannen vanuit Brandweerzorg, Crisisbeheersing (de gemeenteraad heeft in mei 2024 besloten om geen zienswijze in te dienen op de visie Brandweerzorg en de visie Crisisbeheersing). Het doel van de meerjarenkoers is te laten zien welke richting de Veiligheidsregio Groningen de komende jaren opgaat.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis nemen van de Meerjarenkoers 2024 – 2028 Veiligheidsregio Groningen. 
    2. Geen gebruik maken van de mogelijkheid tot het indienen van een zienswijze Meerjarenkoers 2024 – 2028 Veiligheidsregio Groningen, maar wel aan te geven de geschetste ontwikkelingen en de financiële gevolgen hiervan nauwlettend in de gaten te houden.

    Besluit

    De raad besluit unaniem:
    1. Kennis nemen van de Meerjarenkoers 2024 – 2028 Veiligheidsregio Groningen.
    2. Wel gebruik maken van de mogelijkheid tot het indienen van een zienswijze,
    Meerjarenkoers 2024 – 2028 Veiligheidsregio Groningen, conform aangenomen
    amendement en aan te geven de geschetste ontwikkelingen en de financiële
    gevolgen hiervan nauwlettend in de gaten te houden.

  11. 9.1

    Besluit

    Het amendement wordt unaniem aangenomen.

    Amendementen

    Titel
    Amendement Meerjarenkoers 2024 - 2028 Veiligheidsregio Groningen
  12. 10

    De gemeenschappelijke regeling Publieke Gezondheid en Zorg (gr PG&Z) bestaat in de huidige structuur uit twee taakvelden: het programma Gezondheid en het programma RIGG (Regionale Inkooporganisatie Groninger Gemeenten). De taken op het gebied van de Publieke Gezondheid zijn door de Groninger gemeenten gedelegeerd aan GGD Groningen. De inkoop van Jeugdhulp hebben de Groninger gemeenten gemandateerd aan het Dagelijks bestuur (DB) PG&Z. De RIGG voert uit en legt verantwoording af aan het DB PG&Z.


    In februari 2023 heeft het algemeen bestuur PG&Z aan het SOO1 de opdracht gegeven de huidige gr te ontvlechten en twee aparte rechtsvormen te ontwerpen; een voor taken op het terrein van de Publieke Gezondheid en een voor regionale jeugdzorgtaken. De reden hiervoor is dat de huidige structuur, waarbij twee taakvelden in één juridische constructie zijn ondergebracht, niet aansluit op de bestaande praktijk, niet toekomstbestendig is en juridisch niet actueel is. Door de GR PG&Z te ontvlechten in twee aparte regeling is het mogelijk:
     ▪ De bestuurlijke legitimatie beter te borgen 
    ▪ De taakvelden waarop nu al regionaal wordt samengewerkt vast te leggen 
    ▪ De regeling te actualiseren naar de Wet gemeenschappelijke regelingen en Jeugdwet 
    ▪ De juridische basis voor subsidie- en garantieverlening te verbeteren 
    ▪ De besluitvorming over kostensoorten helder vast te leggen.

    Voorgesteld besluit

    1. Geen zienswijze in te dienen over de concept-gemeenschappelijke regeling GGD Groningen inclusief de artikelsgewijze toelichting. 
    2. Geen zienswijzen in te dienen over de concept-Centrumregeling jeugdregio Groningen inclusief de algemene en artikelsgewijze toelichting. 
    3. Onder het voorbehoud dat geen zienswijzen door de andere deelnemende gemeenten worden ingediend die leiden tot wijziging van de conceptteksten, het college toestemming te verlenen voor het aangaan van de gemeenschappelijke regeling GGD Groningen en de Centrumregeling jeugdregio Groningen.

    Besluit

    De raad besluit unaniem:
    1. Geen zienswijze in te dienen over de concept-gemeenschappelijke regeling GGD Groningen inclusief de artikelsgewijze toelichting.
    2. Geen zienswijzen in te dienen over de concept-Centrumregeling jeugdregio Groningen inclusief de algemene en artikelsgewijze toelichting.
    3. Onder het voorbehoud dat geen zienswijzen door de andere deelnemende gemeenten worden ingediend die leiden tot wijziging van de conceptteksten, het college toestemming te verlenen voor het aangaan van de gemeenschappelijke regeling GGD Groningen en de Centrumregeling jeugdregio Groningen.

    Toezeggingen

    Titel
    Wijzigen GR PG&Z in gr GGD en aangaan centrumregeling Jeugd
  13. 11

    In november 2021 heeft de gemeenteraad de Nota Begraafplaatsenbeleid 2022 t/m 2026 vastgesteld. In de nota is bepaald dat waar de capaciteit op een begraafplaats niet meer voldoende is, de begraafplaats moet worden uitgebreid mits inpasbaar in het ruimtelijk beleid en er middelen ter beschikking gesteld worden.
    Op grond hiervan lag er de opdracht om voor vier begraafplaatsen na te gaan welke uitbreidingsmogelijkheden er ruimtelijk en financieel zijn voor de begraafplaatsen in Feerwerd, Midwolde, Noordhorn en Zuidhorn.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Raadsleden (29)

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van het onderzoek naar de ruimtelijke en financiële mogelijkheden van uitbreiding van de begraafplaatsen Feerwerd, Midwolde, Noordhorn en Zuidhorn. 
    2. In te stemmen met de conclusie dat vanuit ruimtelijk beleid uitbreiding van de begraafplaats in Midwolde niet haalbaar is. 
    3. In te stemmen met de conclusie dat uitbreiding van de begraafplaatsen Feerwerd, Noordhorn en Zuidhorn vanuit ruimtelijk beleid vooralsnog als haalbaar worden beschouwd. 
    4. In te stemmen met de conclusie dat op grond van de geraamde financiële consequenties van uitbreiding van de begraafplaatsen Feerwerd, Noordhorn en Zuidhorn uitbreiding niet haalbaar is omdat er geen financiële dekking is. Voor uitbreiding van de drie begraafplaatsen Zuidhorn, Feerwerd en Noordhorn moet rekening worden gehouden met aanlegkosten van ca € 2,1 miljoen die zich vertalen in kapitaallasten van ca. € 85.000 per jaar en structureel ca € 50.000 extra voor beheerskosten. Daarnaast moet rekening worden gehouden met incidenteel extra personele kosten voor de realisatie van uitbreidingsplannen (plankosten en toezicht/directievoering) die in deze fase nog niet geraamd zijn.

    Besluit

    De raad besluit unaniem:
    1. Kennis te nemen van het onderzoek naar de ruimtelijke en financiële mogelijkheden van uitbreiding van de begraafplaatsen Feerwerd, Midwolde, Noordhorn en Zuidhorn.
    2. In te stemmen met de conclusie dat vanuit ruimtelijk beleid uitbreiding van de begraaf-plaats in Midwolde niet haalbaar is.
    3. In te stemmen met de conclusie dat uitbreiding van de begraafplaatsen Feerwerd, Noordhorn en Zuidhorn vanuit ruimtelijk beleid vooralsnog als haalbaar worden beschouwd.
    4. Instemmen met de conclusie dat op grond van de geraamde financiéle consequenties
    van uitbreiding van de begraafplaatsen Feerwerd, Noordhorn en Zuidhorn uitbreiding
    niet haalbaar is in de huidige door de raad beschikbaar gestelde budgetten.
    Voor uitbreiding van de drie begraafplaatsen Zuidhorn, Feerwerd en Noordhorn moet rekening worden gehouden met aanlegkosten van ca€2,1miljoen die zich vertalen in kapitaallasten van ca.€85.000 per jaar en structureel ca € 50.000 extra voor beheerskosten. Daarnaast moet rekening worden gehouden met incidenteel extra personele kosten voor de realisatie van uitbreidingsplannen (plan kosten en toezicht/directievoering) die in deze fase nog niet geraamd zijn.
    5. In te stemmen met het maken van een plan voor gefaseerde uitbreidingen van de
    begraafplaatsen in Feerwerd, Noordhorn en Zuidhorn, met als doel te voorkomen dat er op die plekken geen grafrechten meer uitgegeven kunnen worden.
    Bij dit plan ook een financieel overzicht te maken en dit plan periodiek te herijken aan de hand van uitgegeven graven en de gesignaleerde trends op de verschillende begraafplaatsen. Het opgestelde plan wordt aan de raad middels een raadsvoorstel uiterlijk 1 oktober 2025 voorgelegd.

  14. 11.1

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Raadsleden (29)

    Besluit

    Het amendement wordt unaniem aangenomen.

    Amendementen

    Titel
    Amendement uitbreiding begraafplaatsen
  15. 11.2

    Stemuitslag

    voor 3%
    tegen 97%
    voor
    Raadsleden (1)
    tegen
    Raadsleden (28)

    Besluit

    Het Amendement wordt met 1 stem voor (Lijst Dijkstra-Jacobi) en 28 stemmen tegen (VVD, GroenLinks, PvdA, VZ Westerkwartier, Sterk Westerkwartier, D66, ChristenUnie, CDA) verworpen.

    Amendementen

    Titel
    Amendement Onderzoek uitbreiding begraafplaatsen
  16. 11.3

    Stemuitslag

    voor 97%
    tegen 3%
    voor
    Raadsleden (28)
    tegen
    Raadsleden (1)

    Besluit

    De motie wordt met 28 stemmen voor (Lijst Dijkstra-Jacobi, GroenLinks, PvdA, VZ Westerkwartier, Sterk Westerkwartier, D66, ChristenUnie, CDA) en 1 stem tegen (VVD) verworpen.


    *Stemverklaring dhr. Jeroen Betten (VVD): Hoewel de VVD geen principieel tegenstander is van een nieuwe begraafplaats in de omgeving van Leek en/of Tolbert moeten wij meegaan met het college van B&W omdat wij er vanuit moeten gaan dat de informatie die het college levert juist is. Daarom zijn wij genoodzaakt tegen de motie te stemmen.

    Moties

    Titel
    Motie nieuwe begraafplaats Leek
  17. 12

    In het beleids- en uitvoeringsplan integrale schuldhulpverlening 2022-2025 is besloten dat onze wettelijke taak1 tot tweedelijns schuldhulpverleningsdiensten belegd wordt bij de GKB Assen.
    Daartoe is een subsidieovereenkomst gesloten met de GKB Assen. Onze gemeente is de enige met deze constructie. Andere gemeenten hebben hun schuldhulpverleningsdiensten belegd middels een DVO of in een GR. GKB Assen is onderdeel van een Gemeenschappelijke Regeling (GR) met de gemeenten Assen, Meppel en Hoogeveen.
    De gemeenten van de GR van de Kredietbank Drenthe waren al enige jaren aan het onderzoeken, hoe een onrechtmatigheid in verband met het aanbestedingsrecht en een onevenredige verdeling van de financiële risico’s kon worden opgeheven. Hoewel de gemeenschappelijke regeling GKB aan
    totaal 14 gemeenten diensten levert, dragen alleen de drie GR-gemeenten de financiële risico’s. Op basis van een juridische - en een financiële analyse van de GKB is op 4 juni 2024 door het Algemeen Bestuur van de GKB gekozen voor verzelfstandiging van de GKB in de vorm van een stichting. Dit houdt in dat de gemeenschappelijke regeling van de Kredietbank Drenthe (GR) per 1 januari 2025 ophoudt te bestaan en dat per genoemde datum de Stichting de GKB de werkzaamheden gaat voorzetten.
    Dit betekent dat de subsidierelatie komt te vervallen per 1-1-2025 en wij een keuze dienen te maken hoe wij de wettelijke taken op een vervangende wijze gaan afnemen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Raadsleden (28)

    Voorgesteld besluit

    1. Het ontwerp-besluit tot quasi-inbesteden bij stichting de GKB per 1-1-2025 ter uitvoering van de wettelijke taak tot schuldhulpverlening (bijlage 1) ter kennisname aan te nemen en;
    2. Geen wensen en bedenkingen in te dienen tegen het voornemen van het college om deel te nemen aan een nieuw op te richten stichting de GKB die taken op het gebied van schuldhulpverlening gaat.

    Besluit

    De raad besluit unaniem:
    1. Het ontwerpbesluit tot quasi-inbesteden bij stichting de GKB per 1-1-2025 ter uitvoering van de wettelijke taak tot schuldhulpverlening (bijlage 1) ter kennisname aan te nemen en.
    2. Geen wensen en bedenkingen in te dienen tegen het voornemen van het college om deel te nemen aan een nieuw op te richten stichting de GKB die taken op het gebied van schuldhulp-verlening gaat uitvoeren.


    *Stemverklaring mevr. Geertje Veenstra (CDA): Gezien de motie die wij in 2021 hebben ingebracht en onze bedenkingen toen, zou het logisch zijn dat wij tegen het voorstel stemmen maar omdat we toch zien dat er geen andere keus voorligt willen wij voor stemmen.

  18. 12.1

    Stemuitslag

    voor 68%
    tegen 32%
    voor
    Raadsleden (19)
    tegen
    Raadsleden (9)

    Besluit

    De motie wordt met 19 stemmen voor (CDA, Sterk Westerkwartier, D66, ChristenUnie, Lijst Dijkstra-Jacobi, GroenLinks, VVD) en 9 stemmen tegen (VZ Westerkwartier, PvdA) aangenomen.

    Moties

    Titel
    Motie 'GKB dichterbij'
  19. 12.2

    Besluit

    De motie is ingetrokken.

    Moties

    Titel
    Motie Behoud CUP-middelen voor Breed Armoedebeleid
  20. 13

    In het College Uitvoeringsprogramma is opgenomen dat de gemeente een bedrijventerreinenvisie gaat opstellen. Een dergelijke visie is de basis voor het ontwikkelen van nieuwe bedrijventerreinen en voor het beleid voor de bestaande bedrijventerreinen. Ondernemers en ondernemersverenigingen zijn betrokken bij dit traject zodat de visie op draagvlak kan rekenen bij de gebruikers van de bedrijventerreinen. Ook de Provincie Groningen en de gemeenten binnen de Regio Groningen-Assen zijn betrokken bij het opstellen van de ontwerpvisie. De ontwerpvisie is op 12 juni 2024 besproken in een raadsoverleg en heeft ter inzage gelegen van 6 juni tot en met 18 juli 2024. De visie is gepubliceerd en betrokkenen bij de visie zijn hierover geïnformeerd.

    Stemuitslag

    voor 96%
    tegen 4%
    voor
    Raadsleden (26)
    tegen
    Raadsleden (1)

    Voorgesteld besluit

    • Kennis te nemen van en in te stemmen met de Nota van Zienswijzen. m.b.t. de visie Ruimte voor ondernemen.
    • De Visie Ruimte voor ondernemen vast te stellen.

    Besluit

    De raad besluit met 26 stemmen voor (VZ Westerkwartier, Sterk Westerkwartier, D66, ChristenUnie, GroenLinks, Lijst Dijkstra Jacobi, PvdA, VVD) en 1 stem tegen (CDA)
    • Kennis te nemen van en in te stemmen met de Nota van Zienswijzen. m.b.t. de visie Ruimte
    voor ondernemen.
    • De Visie Ruimte voor ondernemen geamendeerd vast te stellen.

  21. 13.1

    Stemuitslag

    voor 96%
    tegen 4%
    voor
    Raadsleden (26)
    tegen
    Raadsleden (1)

    Besluit

    Het amendement wordt met 26 stemmen voor (VZ Westerkwartier, Sterk Westerkwartier, D66, ChristenUnie, GroenLinks, Lijst Dijkstra-Jacobi, PvdA, VVD) en 1 stem tegen (CDA) verworpen.

    Amendementen

    Titel
    Amendement Visie Ruimte voor ondernemen
  22. 14

    De raad heeft op 1 september 2021 HZG Accountants & Adviseurs (per 1-1-2022 samengegaan met Eshuis accountants) benoemd als accountant voor de periode van 2021 – 2024. In het contract is de mogelijkheid opgenomen om maximaal tweemaal met één jaar te verlengen.



    Besluit:
    Het contract met de huidige accountant Eshuis met één jaar te verlengen voor de controle van de gemeentelijke jaarrekening van 2025.

    Besluit

    De raad besluit unaniem:
    Het contract met de huidige accountant Eshuis met één jaar te verlengen voor de controle van de gemeentelijke jaarrekening van 2025.

  23. 15

    Besluit

    De voorzitter sluit de vergadering om 00.00 uur.