Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

woensdag 18 september 2024

19:30 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Ard van der Tuuk
Toelichting

Hierbij nodig ik u uit voor de OPENBARE vergadering van de raad van de gemeente Westerkwartier, die wordt gehouden op


De stukken voor deze vergadering zijn digitaal te raadplegen op de website https://ris2.ibabs.eu/Westerkwartier. Belangstellenden zijn van harte welkom de vergadering bij te wonen.


Inwoners en belanghebbenden kunnen inspreken. In de raadsvergadering kan alleen ingesproken worden over onderwerpen die op de agenda staan en die niet in een raadsoverleg aan de orde zijn geweest.


A. van der Tuuk, voorzitter.

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen agenda
  3. 3
    Mededelingen
  4. 5
    Vraagrecht
  5. 6

    Bijlagen

  6. 8

    De kruimelregeling was een lijst van gevallen, waarmee door middel van de reguliere vergunningprocedure van 8 weken, vergunning kon worden verleend om af te wijken van het bestemmingsplan. De kruimelgevallen waren opgenomen in artikel 4 van bijlage II bij het Besluit omgevingsrecht (Bor). 
    In vergelijking met een bestemmingswijziging of de grote buitenplanse afwijking liggen de kosten bij toepassing van de kruimelregeling een stuk lager en is de proceduretijd in geval van een bestemmingswijziging aanzienlijk korter. 
    Met de komst van de Omgevingswet is de huidige kruimellijst uit artikel 4 bijlage II bij het Bor vervallen. De reden hiervoor is dat onder de Omgevingswet voor alle afwijkingen van het bestemmingsplan de reguliere procedure de standaard wordt. Dit geldt ook voor de grote buitenplanse afwijking (BOPA), waar eerder nog de uitgebreide vergunningprocedure van 6 maanden op van toepassing was. Een BOPA moet wel voldoen aan een evenwichtige toedeling van functies aan locaties (in het dagelijks spraakgebruik: ETFAL) en de beoordelingsregels uit het Besluit kwaliteit leefomgeving. De aanvrager moet een onderbouwing aanleveren van de ETFAL. 
    Gemeenten hebben beleidsvrijheid om regels op te nemen in het Omgevingsplan. Dit betekent dat een gemeente ervoor kan kiezen de lijst van de Kruimelgevallenregeling – in huidige of aangepaste vorm – op te nemen in het Omgevingsplan en te bepalen dat op deze activiteiten de reguliere voorbereidingsprocedure van toepassing blijft. In zo’n geval wordt de bouwactiviteit aangemerkt als een ‘binnenplanse omgevingsplanactiviteit’ (OPA). 
    Voordat onze gemeente eraan toe is deze regels in het Omgevingsplan Westerkwartier op te nemen, zijn we vermoedelijk een paar jaar verder. Om de lasten voor onze inwoners in de komende jaren niet verder te verzwaren wordt het daarom wijs geacht om vergunningplichten die altijd al relatief eenvoudig konden worden afgedaan ook zo te blijven afdoen. Daarom is ervoor gekozen om de kruimelregeling (deels) in een facet bestemmingsplan op te nemen met als doel om de buitenplanse afwijking op te nemen in een binnenplans vergunningsstelsel. 
    Daarmee wordt de regeling na vaststelling van het Facetbestemmingsplan onderdeel van het tijdelijk omgevingsplan Westerkwartier. Een bouwactiviteit, die verleent kan worden op basis van de ‘kruimelregeling’ wordt daarmee aangemerkt als een ‘binnenplanse omgevingsplanactiviteit’ (OPA). Als wordt voldaan aan de genoemde criteria kan de vergunning worden verleend.

  7. 9
    Sluiting