Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

woensdag 15 mei 2024

19:30 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Ard van der Tuuk
Toelichting

Hierbij nodig ik u uit voor de OPENBARE vergadering van de raad van de gemeente Westerkwartier, die wordt gehouden op


De stukken voor deze vergadering zijn digitaal te raadplegen op de website https://ris2.ibabs.eu/Westerkwartier. Belangstellenden zijn van harte welkom de vergadering bij te wonen.


Inwoners en belanghebbenden kunnen inspreken. In de raadsvergadering kan alleen ingesproken worden over onderwerpen die op de agenda staan en die niet in een raadsoverleg aan de orde zijn geweest.


A. van der Tuuk, voorzitter.

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen agenda
  3. 3
    Mededelingen
  4. 5
    Vraagrecht
  5. 6

    Bijlagen

  6. 7

    De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) geeft regels en verplichtingen ten aanzien van het verwerken van persoonsgegevens. Een van deze verplichtingen is dat overheidsorganen verplicht zijn om een Functionaris Gegevensbescherming (FG) aan te wijzen. Daarnaast bevat de Wet politiegegevens (Wpg) dezelfde verplichting voor de verwerking van 'politiegegevens': persoonsgegeven verwerkt in het kader van de uitvoering van de politietaak. Dit zijn gegevens verwerkt bij de uitvoering van de politietaak, denk aan boa's zoals leerplichtambtenaren.

    Voorgesteld besluit

    1. De huidige en toekomstige medewerker(s) werkzaam in de functie Functionaris Gegevensbescherming van de gemeente Westerkwartier aan te wijzen als Functionaris Gegevensbescherming als bedoeld in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en Wet Politiegegevens en deze aan te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
    2. Het “Besluit aanwijzing Functionaris Gegevensbescherming”, Gemeenteblad 2019 nr. 83667 in te trekken.
    3. De Functionaris Gegevensbescherming ter vervulling zijn taak alle overeenkomstig titel 5.2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) aan toezichthouders toekomende bevoegdheden toe te kennen, voor zover die benodigd zijn voor de uitoefening van toezicht.
    4. Te bepalen dat dit besluit in werking treedt, met terugwerkende kracht, per 1 januari 2024.

  7. 8

    Het Vrijzinnig Gebouw te Opende staat niet op de lijst van dorpshuizen in het dorpshuizenbeleid Samen bouwen aan leefbare dorpen. Echter, naast het bieden van een ruimte aan dorpsgenoten, diverse verenigingen en clubs organiseren zij ook met enige regelmaat activiteiten. Enerzijds ten bate van de leefbaarheid en anderzijds om te kunnen voorzien in eigen onderhoud. Na diverse contactmomenten met het verenigingsbestuur is duidelijk geworden dat het Vrijzinnig Gebouw Opende thuishoort in het dorpshuizenbeleid en opgenomen dient te worden als nr. 43, onder categorie kleine dorpshuizen, BIJLAGE 1 - Indeling dorpshuizen.

    Voorgesteld besluit

    . Dorpshuis Vrijzinnig Gebouw te Opende te erkennen als dorpshuis. Het dorpshuis Vrijzinnig Gebouw te Opende toe te voegen aan bijlage 1 – Indeling
    dorpshuizen; kleine dorpshuizen nr. 43.
    • Dorpshuis Schanshuus te Niezijl (nr. 39) en Dorpshuis De Wieken te Niebert (nr. 42) op te nemen in de categorie middelgrote dorpshuizen.
    • De naam van Gasterij Inkies te Midwolde (nr. 20.) in bijlage 1– Indeling dorpshuizen; middelgrote dorpshuizen, te wijzigen in Theehuis Midwolde.
    Evenals de naam Maatschappelijke Plint (nr. 11) te Marum te wijzigen in De Hazelaar.
    • De bevoegdheid om toekomstige wijzigingen in het dorpshuizenbeleid, die geen juridische of structurele financiële gevolgen hebben, te beleggen bij het college.

  8. 9

    In artikel 2 van de onderzoeksverordening staat omschreven dat het college periodiek en naar behoefte onderzoek doet naar doelmatigheid en doeltreffendheid. Als organisatie willen we zorgen voor een structurele inbedding van deze onderzoeken. Het voornemen is dan ook om jaarlijks de onderzoeksagenda in de programmabegroting op te nemen. In de verordening wordt opgenomen dat het college jaarlijks een onderzoeksplan voorlegt.

    Voorgesteld besluit

    Vast te stellen de wijziging van de Onderzoeksverordening gemeente Westerkwartier 2019;


    Artikel I
    In artikel 2, wordt 'periodiek en naar behoefte' vervangen door 'jaarlijks', waarna de nieuwe tekst van artikel 2 luidt als volgt:
    Het college onderzoekt jaarlijks of een specifiek beleidsterrein voldoet aan de doelmatigheid van de uitvoering van het beleid en het beheer van de middelen en toetst de doeltreffendheid van het in de programma’s en paragrafen geformuleerde beleid.



    Artikel II
    Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking ervan.

  9. 10

    In de gemeente Westerkwartier zijn al ruim 400 objecten aangewezen als karakteristieke en beeldbepalende gebouwen. Voor ongeveer 150 objecten is dit nog niet gebeurd. Dit betreft het gebied van de voormalige gemeente Winsum dat is opgenomen in onze gemeente en het buitengebied van de voormalige gemeente Marum. Met het voorliggende bestemmingsplan worden ook voor deze gebieden karakteristieke objecten aangewezen.

    Voorgesteld besluit

    1. Het ontwerpbestemmingsplan 'Karakteristieke objecten gemeente Westerkwartier’ (IMRO-code: NL.IMRO.1969.BP23FACEkarakt1-OW01) met de volgende wijzigingen vast te stellen:
    a. Op de verbeelding de dubbelbestemming ‘Waarde – Karakteristiek object’ toe te voegen ter plaatse van de bunker bij Trimunt zoals aangegeven op het fragment van de verbeelding (bijlage 2);
    b. Op de verbeelding de dubbelbestemming ‘Waarde – Karakteristiek object’ te verwijderen ter plaatse van het adres Nieuwestreek 29 Ezinge;
    en daarbij:
    • Het vastgestelde plan het identificatienummer NL.IMRO.1969.BP23FACEkarakt1-VA01 te geven;
    • De bij dit bestemmingsplan behorende ondergrond met identificatiecode o_NL.IMRO.1969.BP23FACEkarakt1-VA01.dxf vast te stellen;
    2. Geen grondexploitatieplan vast te stellen.

  10. 11

    In de Verordening winkeltijden gemeente Westerkwartier 2019 (hierna Winkeltijdenverordening) is vastgelegd dat supermarkten en overige winkels op zon- en feestdagen, waaronder Tweede Pinksterdag, open mogen tussen 12:00 uur en 18:00 uur. In de praktijk leidt deze regel tot een onuitlegbare situatie voor winkeliers in het winkelcentrum van Leek op Tweede Pinksterdag.


    Leek kent een lang bestaande traditie van het organiseren van een Pinkstermarkt met honderden kraampjes in het winkelcentrum op Tweede Pinksterdag. Deze markt begint om 08:00 uur. Volgens de geldende Winkeltijdenverordening mogen winkeliers pas vanaf 12:00 uur hun winkels openen op Tweede Pinksterdag. Dit betekent dat winkeliers 's ochtends hun waren buiten hun pand mogen uitstallen door deel te nemen aan de Pinkstermarkt, maar geen klanten mogen ontvangen in hun winkels. Deze situatie leidt tot frustratie en onbegrip onder de winkeliers. Dit raadsvoorstel bevat daarom een advies om de Winkeltijdenverordening te wijzigen waardoor een structurele oplossing wordt geboden voor deze specifieke situatie.

    Voorgesteld besluit

    Vast te stellen de volgende wijziging van de Verordening winkeltijden gemeente Westerkwartier 2019
    Artikel I
    Artikel 5 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:
    Artikel 5. Openstelling supermarkten en overige winkels op zon- en feestdagen
    Het in artikel 2, eerste lid aanhef en onder a en b van de wet vervatte verbod geldt niet voor:
    a. supermarkten en overige winkels tussen 12.00 en 18.00 uur, met uitzondering van Nieuwjaarsdag, eerste Paasdag, eerste Pinksterdag en eerste Kerstdag;
    b. supermarkten en overige winkels in het Centrum-Kernwinkelgebied en Centrum-Randgebied van Leek, zoals aangeduid in het omgevingsplan Westerkwartier, deelgebied bestemmingsplan Leek-Centrum 2013, op Tweede Pinksterdag tussen 08:00 en 12:uur tijdens de Pinkstermarkt in Leek.
    Artikel II
    Deze wijziging van de Verordening winkeltijden gemeente Westerkwartier 2019 treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking er van.

  11. 12

    Op grond van artikel 10 van de verordening gemeentelijke rekenkamer Westerkwartier 2023 verstrekt de griffie jaarlijks een overzicht aan de raad van de gedane voorstellen van de rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen. Daarnaast wordt aangegeven welke voorstellen door de raad zelf moeten worden uitgevoerd. Ook wordt aangegeven hoe aan alle voorstellen vervolg is gegeven. In het geval van het onderzoek ondersteuning van volksvertegenwoordigers geldt dat de raad zelf de aanbevelingen moet uitvoeren.


    Voorgesteld besluit:
    De stand van zaken van de gedane aanbevelingen van de in 2023 uitgevoerde rekenkameronderzoeken voor kennisgeving aan te nemen.

  12. 13

    Binnen de gemeente Westerkwartier zijn afspraken gemaakt over het beschikbaar stellen en delen van informatie. Daarbij is openbaarheid een groot goed en het uitgangspunt. Toch kan het soms nodig zijn geheimhouding op te leggen (bijvoorbeeld wanneer de financiële/economische belangen
    van de gemeente geschaad zouden worden door actieve openbaarmaking). Die beslissing moet echter niet lichtzinnig worden genomen. Het opleggen van geheimhouding heeft namelijk nadelige gevolgen voor de kaderstellende en controlerende rol van de raad en de toegang tot informatie voor
    inwoners en organisaties. Zolang geheimhouding is opgelegd, is een openbaar debat over en het beschikbaar stellen van deze informatie niet mogelijk.
    Tegen de achtergrond, waarbij het uitgangspunt ‘openbaarheid’ tenzij is, is het belangrijk dat de afweging tussen openbaarheid en geheimhouding zorgvuldig wordt gemaakt. Maar ook dat op gezette tijden wordt nagedacht over hoe noodzakelijk het is eerder opgelegde geheimhouding in
    stand te laten. Het Protocol ‘geheimhouding en beslotenheid’ biedt, naast het wettelijke kader, spelregels die helpen bij het maken van de afweging om geheimhouding op te leggen én voor herbeoordeling van de opgelegde geheimhouding. Dit voorstel richt zich op dat laatste, het her beoordelen van opgelegde geheimhouding.


    Voorgesteld besluit:
    Het register opgelegde geheimhouding vast te stellen en de geheimhouding over alle stukken te handhaven.

  13. 14

    De heer Richard Lamberst heeft vanaf december 2023 tijdelijk wethouder Sijperda vervangen.
    Helaas heeft Marjan Sijperda de strijd met haar slopende ziekte niet kunnen winnen.
    Door het trieste bericht wat ons in april bereikte over het overlijden van wethouder Sijperda is er nu een structurele vacature ontstaan. De fractie van VZ Westerkwartier heeft aangegeven de heer Lamberst voor te dragen als wethouderskandidaat namens VZ Westerkwartier.
    De raad is bevoegd de wethouder te benoemen.


    Voorgesteld besluit:
    1. Te benoemen als wethouder:
    - De heer Richard Lamberst, met een functieomvang van 1 fte.

  14. 15

    Voor de Lijst Dijkstra-Jacobi wordt  J. (Johan) Kuilman aangewezen als fractieassistent.


    Hij legt in handen van de voorzitter de Belofte af. Een commissie onderzoek geloofsbrieven zal worden ingesteld om de geloofsbrieven van de fractieassistent te onderzoeken.


    Voorgesteld besluit:


    1. Het instellen van een commissie geloofsbrieven ten behoeve van het onderzoeken van de geloofsbrieven van de volgende kandidaat fractieassistent:
    - dhr. J. (Johan) Kuilman
    2. De commissie geloofsbrieven als volgt te formeren:
    - Emil Klok (voorzitter)
    - Arnold Bloem, lid
    - Annelie Bonnet, lid

  15. 16
    Sluiting